topNotif

خواص وسمه را بدانیم

4970 بازدید
12 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 اردیبهشت 1403

مشخصات و خواص وسمه را بدانیم 

به فارسی وسمه گفته می شود. در کتب طب سنتی گیاه آن با نام عربی آن کتم و خطر آمده است.

مشخصات وسمه

گیاهی است دو ساله که از برگ آن ماده آبی رنگ سیر به نام وسمه گرفته می شود. بلندی آن 90-110 سانتیمتر، برگ های آن کمانی و به طور گروهی است. قسمت پایین برگ ها نازک و سفید شده و به شکل دم برگ ضخیم گوشتی در آمده و به ساقه متصل می شود. قسمت بالای برگ بیضی دندانه دار براق و سبز رنگ است.

گل های آن زرد، میوه آن خورجینک کوتاه و سیاه رنگ و ریشه آن عمودی و کمی ضخیم می باشد. گیاه وسمه بومی چین است و در سایر مناطق دنیا نیز انتشار دارد. در ایران نیز گونه هایی از آن به طور خودرو می روید و در باختران، طاق بستان دیده می شود. گونه های دیگری از آن در شمال ایران در مازندران، پل زنگوله در کنار رودخانه ها در ریگزار و در دامنه های البرز انتشار دارد.

خواص وسمه را بدانیم

خواص وسمه را بدانیم

این گیاه خاک های سبک قابل نفوذ را دوست دارد. تکثیر آن معمولا از طریق کاشت بذر آن در بهار روی خطوطی به فاصله 25-30 سانتیمتر انجام می گیرد، رشد آن تا تیر ماه خیلی کند  است ولی از آن به بعد سریع می شود. برگ های آن را 4-5 بار در سال وقتی که به قدر کافی ضخیم و براق و چرب باشد، برداشت می کنند و از خمیر برگ ها وسمه به دست می آید. در کتب طب سنتی وسمه را گرم و خشک می دانند در صورتی که اطبا چینی طبع آن را سرد و خنک کننده می دانند و از آن برای کاهش حرارت تب ها استفاده می کنند.

خواص و کاربرد وسمه

در چین ریشه گیاه که تلخ است و خنک کننده، برای کاهش حرارت تب مخملک تجویز می شود. از برگ های آن نیز به عنوان خنک کننده برای خنک کردن حرارت خون استفاده می شود و برای معالجه سرخک و تیفوئید و آنفولانزا تجویز می گردد.

اما طبق نظر حکمای طب سنتی ایران برگ کتم که از آن وسمه گرفته می شود از نظر طبیعت گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند که قابض است. مالیدن آن به سر برای زکام و تقویت مو نافع است. خوردن آب برگ آن یا آب دم کرده برگ آن قی آور است و در موارد گزیدن سگ هار نافع است.

 

همچنین بخوانید:   مزایای استفاده از روغن نارگیل برای مو

 

خواص تخم و روغن وسمه

برای تهیه روغن وسمه آب برگ را با هم وزن آن روغن کنجد با آتش ملایم می جوشانند تا روغن بماند و آب آن تبخیر شود. روغن وسمه برای بلند شدن موی سر و جلوگیری از ریختن آن نافع است. همچنین مالیدن روغن وسمه برای بواسیر نیز مفید است.

تخم وسمه شبیه تخم ترب است. مالیدن گرد تخم برای جلوگیری از آب آوردن و همچنین برای جذب آب چشم در آغاز آب آوردن (آب مروارید) نافع است. اگر ریشه آن را با آب بپزند و صاف نموده و قدری صمغ عربی داخل آن نمایند مانند مرکب برای نوشتن رنگ خوبی است.

نکته:

وسمه مضر و مضعف دماغ است از این نظر باید با قرنفل و لادن خورده شود. گیاه لادن که در اصل از آمریکای جنوبی آمده است، در مناطق مرطوب به صورت خودرو می روید و نیز به صورت گیاه زینتی کاشته می شود. بد نیست بدانید که لادن به عنوان مقوی پوست سر به کار می رود، چه در شامپوها که خواص این گیاه با خواص توس (قان سفید) برابری می کند و  چه در لوسیون که همتای گزنه به شمار می رود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر وسمه را با خواص مشکی کردن، تقویت و بلند شدن موها و ابرو، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

13
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0