topNotif

خواص ویژه و مفید میوه عناب

2161 بازدید
19 خرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

هفت مزیت میوه عناب از جمله هضم بهتر و قدرت دفاعی بیشتر بدن که بد نیست با آن آشنا شویم

شرط می بندم که شما نام شکلات های عناب، یا میوه های عناب را شنیده باشید. این نوع از شکلات های جویدنی، رنگارنگ و با طعم مصنوعی میوه عناب هر چیزی هستند جز یک شکلات سالم. لذا چرا شکلات های غیر طبیعی دارای نامی مشابه با نام میوه طبیعی عناب و عجیب و غریبی دارند که پر از مزیت است. مطابق با نظرات چارلز پری، مورخ غذا این شکلات ها اصالتا شامل عصاره میوه عناب می باشند و در طول قرون، استفاده از این شکلات ها برای مشکلات قفسه سینه متداول بوده است. آنها در تئاترها زمانی که خوانندگان آنها نمی خواستند سرفه آنها مزاحم مخاطبین و تماشاچی ها شود از این شکلات ها استفاده می کردند.

امروزه متاسفانه شکلات ها شامل هیچ عصاره عنابی نمی‌باشند، اما خبر خوب این است که میوه عناب که به آن خرمای قرمز نیز می گویند، می تواند به صورت تازه و خام و یا به صورت دم شده در چایی مورد استفاده قرار بگیرد، تا بتوان از خواص سالم آنها که به چندین سال پیش برمی گردد (۴۰۰۰ سال) استفاده کرد.

میوه تازه عناب :

میوه تازه عناب مشابه با زیتون و یا خرمایی به اندازه کوچک دارای بافت و حالتی ترد همانند سیب و همچنین ‌دارای عطر و طعمی مثل یک سیب می باشد. در طب سنتی، میوه، دانه ها و پوست درخت عناب برای درمان پریشانی و بی خوابی و همچنین به عنوان اشتها آور و کمک کننده به هضم غذا مورد استفاده قرار می گرفته است. در حالی که عناب های تازه دارای گوشتی هستند که طعمی مشابه با سیب دارد، عناب های خشک بیشتر طعمی شبیه خرما دارند و مواد مغذی آنها نیز مشابه با آن می باشد. عناب همانند خرما پر از انرژی، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری می‌باشد که همین نیز مزایای سالمی را در این میوه فراهم آورده است.

خواص ویژه و مفید میوه عناب

خواص ویژه و مفید میوه عناب

هفت مزیت میوه عناب

ویژگی های ضد سرطانی

آبی که از عناب عصاره گرفته می شود نشان داده که این میوه پتانسیل ممانعت کردن از سلول های سرطانی را دارد. یک مطالعه از موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم در ایران، آب عصاره گرفته شده از میوه خشک عناب را به منظور تحلیل اثرات ضد سرطانی و القاء آپوپتوز (مرگ اتوماتیک سلول) از خطوط سلولی تومور انسان را مورد بررسی قرار داده است. با استفاده از تحلیل تقسیم DNA، محققان نشان دادند که عصاره عناب، خطوط سلول تومور انسانی، بخصوص خط سرطان خون و لوسمی را سرکوب کرده است. در کل این مطالعه علمی نشان داد که عناب دارای توانایی منحصر به فردی در کشتن سلول‌های سرطانی می باشد و این نیز میوه عناب را تبدیل به یک خوراکی ضد سرطان کرده است.

درمان بی خوابی

عناب ها و دانه های شان اغلب در داروهای چینی مورد استفاده قرار می گیرند تا مشکلات متداول مربوط به خواب از جمله بی خوابی را برطرف کنند. میوه عناب و دانه های عناب شامل ترکیبی به نام فلاونوئیدها، ساپونین ها و پلی ساکاریدها می‌باشند. مطالعات نشان داده اند که محتوای بالای ساپونین قابلیت آرامبخش بودن طبیعی را به آن می دهد و دارای تأثیری آرامش بخش بر سیستم عصبی می باشد .

یک مطالعه انجام شده در خارج از چین دریافت که ساپونین موجود در عناب نشان دهنده آرامش‌بخشی موثر و عملکرد خواب آور آن می باشد و می‌تواند برای کمک به خواب راحت مورد استفاده قرار بگیرد. نوشیدن یک فنجان چای عناب پیش از رفتن به رختخواب ممکن است سفری به یک شب با خواب خوب باشد و به درمان بی خوابی بدون دارو کمک کند.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با خواص و مضرات عناب

 

مزایای کلی در مورد دستگاه گوارش

میوه عناب به صورت سنتی، و به صورت خالص، خمیری، چای و یا سوپ مورد استفاده قرار می گیرد تا به بهبود هضم و دستگاه گوارش کمک کند. یک مطالعه که در ژورنال شیمی خوراکی و کشاورزی به چاپ رسیده بود نشان داد که مصرف کافی عناب (یعنی مقدار ۴۰ میلی گرم در هر روز) می‌تواند به بهبود محیط کلی دستگاه گوارش کمک کند و میزان قرارگیری مخاط روده را در برابر اسید و دیگر محتویات مضر کاهش میدهد.

تسکین دهنده یبوست مزمن

یک مزیت خاص مربوط به دستگاه گوارش از عناب ایجاد آرامش از مشکلات ناخواسته پیش آمده در مورد یبوست مزمن می باشد که عملکردی به صورت یک درمان طبیعی برای یبوست دارد. یک مطالعه که در بخش دایجسشن به چاپ رسیده است متوجه امنیت و بازده عصاره عناب بر روی افرادی شده است که مدت زیادی در حال عبور و مرور هستند که این نیز نشانه ای از یبوست است. این افراد مایع عناب و دارویی بی اثر را به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند.

برای افرادی که با عناب تحت درمان قرار گرفتند، نشانه های این بیماری در ۸۴ درصد از افراد طبیعی بود و آنها رو به بهبودی رفتند، اما تنها ۱۲ درصد از گروهی که دارویی بی اثر را مصرف کرده بودند بهبود را بروز دادند، این مطالعه نتیجه گرفت که عصاره عناب یک درمان موثر و امن برای یبوست مزمن است.

میوه آرامش بخش و ارتقا بخش

عناب ها به خاطر داشتن اثر آرامش بخش بر ذهن و بدن شناخته شده می باشند، به همین دلیل است که آنها به صورت سنتی به عنوان یک ضد افسردگی، ضد پریشانی و داروی خوراکی ضد استرس مورد استفاده قرار می گیرند. دانه های میوه عناب تاثیر زیادی در کاهش پریشانی روی حیوانات دارند.

نتایج نشان داده شده از یک مطالعه به چاپ رسیده در ژورنال اتنفارماکولوژی بیان کرده است که عصاره دانه عناب دارای اثرات ضد پریشانی با مقدار دوز کم و اثراتی آرامش بخش به هنگامی‌ که دوز بالایی از آن استفاده می‌شود می‌باشد. متاسفانه ‌گونه مطالعه‌ انسانی درباره اثرات کاهش دهنده پریشانی و آرامش بخش عناب وجود ندارد، اما تحقیقات حیوانی پتانسیل عناب را آنقدر بالا می بینند که بتواند به عنوان یک کاهش دهنده طبیعی استرس مورد استفاده قرار بگیرد.

خواص ویژه و مفید میوه عناب

خواص ویژه و مفید میوه عناب

غنی از ویتامین ث و ضد بیماری

همانند مصرف غذایی با مقدار بالای آنتی اکسیدان و غذایی حاوی ویتامین ث، مصرف عناب نیز یک راه بسیار خوب برای دریافت مواد مغذی کلیدی می باشد. آنتی اکسیدان ها موادی مغذی ای هستند که آسیب های به وجود آمده از رادیکال‌های آزاد را منع می کند. سطوح افزوده ی رادیکال های آزاد در بدن با فرآیند افزایش سن تسریع می یابد و لذا دغدغه‌های جدی‌تری را در مورد سلامتی از جمله سرطان و بیماری های قلبی را به دنبال دارد.

از آنجا که بدن‌های ما نمی‌توانند خودشان ویتامین ث تولید کنند لازم است که ما اطمینان حاصل کنیم در رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین ث دریافت می کنیم. مصرف تنها نصف فنجان عناب تازه صد درصد از نیاز روزانه ما به ویتامین ث را برطرف می کند. این کار بسیار آسان و راهی خوشمزه برای مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد و سرکوب بیماری می باشد.

همچنین ویتامین ث کلید داشتن پوست و موی سالم می باشد و به درمان جراحات و زخم های بدن با سرعت بیشتری کمک می کند

کمک به فشار خون

یک فنجان عناب تازه حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه ما به پتاسیم را برطرف می کند. آیا می دانید پتاسیم به چه درد می خورد؟ پتاسیم برای نگه داشتن فشار خون در سطحی سالم موثر است، که این به نوبه خود برای سلامت قلب نیز عالی است. پتاسیم موجود در عناب برای ریلکس نگه داشتن عروق خونی سودمند است. زمانی که عروق خونی ریلکس می‌شوند جریان و فشار خون بهتر است

اگر متوجه علائم فشار خون بالا شدید عناب ها می توانند فشار خون شما را به حالت عادی برگردانند.

 

همچنین بخوانید: روش های درمان فشار خون پایین در بدن

 

حقایقی در مورد مواد مغذی میوه عناب

میوه عناب از درخت کوچک و برگ ریز عناب می آید. این درخت عناب گونه ای از زیزیفوس در خانواده خولان می باشد (Rhamnaceae). عناب یک میوه آلو یا یک میوه هسته دار می باشد. عناب همچنین به نام خرماهای قرمز، خرما های چینی، خرما های کره ای و خرما های هندی شناخته می شوند.

میوه عناب دارای مواد مغذی چشمگیری می باشد که دارای مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی به خصوص ویتامین ث می‌باشد.

۱۰۰ گرم از یک میوه عناب خام و تازه حاوی مواد زیر است (نصف فنجان عناب):

    1. ۷۶ کالری
    2. ۲۰.۲ گرم کربوهیدرات
    3. ۱.۲ گرم پروتئین
    4. دو دهم گرم چربی
    5. ۶۹ میلی گرم ویتامین ث (۱۱۵ درصد DV)
    6. ۲۵۰ میلی گرم پتاسیم (۷ درصد DV)
    7. ۰.۹ میلی گرم نیاسین (۴ درصد DV)
    8. یک دهم میلی گرم ویتامین ب ۶ (۴ درصد DV)
    9. یک دهم میلی گرم مس (۴ درصد DV)
    10. یک دهم میلیگرم منگنز (۴ درصد DV)
    11. ۰.۵ میلی گرم آهن (۳ درصد DV)

چگونه میوه عناب را انتخاب، استفاده و ذخیره کنیم

متاسفانه در ایالات متحده عناب ها به راحتی در مغازه ها پیدا نمی شوند، اما اغلب در مغازه های خاص خاورمیانه که میوه های عجیب غریب را می چینند یافت می شود. اگر شما عناب خام می‌خرید به دنبال عناب هایی باشید که لکه نداشته باشند، محکم و پر باشند. آنها باید رنگی بین سبز تا زرد و زرد تا قرمز و پوستی نرم داشته باشند. با بلوغ عناب پوست قرمز آن به رنگ تیره شاه بلوط اروپایی در می آید و سپس رنگ آن به بنفش تا مشکی می‌رود و همانند خرما شروع به چین و چروک افتادن می کند. به همین دلیل است که به آن اغلب خرمای قرمز یا خرمای چینی می گویند.

میوه های تازه عناب می‌توانند به صورت خام و یا به جای سیب در هر دستور پختی استفاده شوند. به راحتی پوست آن را بکنید و دانه درون آن را دربیاورید و از عناب ها به جای سیب استفاده کنید. عناب ها همچنین می‌توانند بجوشند، پخته شوند، آب پز و یا خشک شوند. عناب ها به صورت سنتی برای ساخت خمیر یا پوره مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند به غذاها به عنوان طعم دهنده ی اضافی شیرینی و همچنین به دلیل مزایای سالم شان اضافه شوند. بعضی از افراد همچنین از عناب ها برای ایجاد مربای غنی از ویتامین ث استفاده می کنند.

عناب های خام و تازه حدود ۳ تا ۴ روز در دمای اتاق و یا برای چند هفته زمانی که فریز شوند دوام می آورند. عناب های خشک شده ذخیره شده در ۱ ظرف هوابندی شده به دور از گرما و نور حدود چند ماه سالم می مانند.

دستور پخت های میوه های عناب

جدا از اینکه می توانید عناب را به صورت خشک یا تازه مصرف کنید، می‌توانید همچنین عناب ها به جای سیب در هر دستور پختی استفاده کنید. همچنین شما می توانید عناب خانگی و چای زنجبیل را با استفاده از عناب خشک درست کنید که بسیار آرامش بخش و خوشمزه است.

خواص ویژه و مفید میوه عناب

خواص ویژه و مفید میوه عناب

دستورالعمل های دیگر خوشمزه عناب شامل موارد زیر می باشد:

  • سوپ مرغ کره ای جینسینگ به نام سام جستینگ
  • خرمای قرمز گرانولا (بدون شکر)
  • آبگوشت مرغ چینی با زنجبیل و خرمای قرمز

تاریخچه میوه عناب و حقایقی جالب در مورد آن

  • درخت عناب ریشه در چین دارد که در آن عناب ها برای حدود ۴ هزار سال روی هم انباشته شدند.
  • این اعتقاد وجود دارد که به اندازه ۴۰۰ نوع عناب وجود دارد.
  • درخت های عناب در اوایل دهه ۱۹۰۰ زمانی که اولین گونه ی آنها به کشاورزان موسسه کشاورزی ایالات متحده معرفی شد به ایالات متحده آورده شدند.
  • عناب های دودی در ویتنام خورده می شوند و از آنها به نام عناب های سیاه یاد می شود.
  • در لبنان، اردن و دیگر کشورهای شرق میانه میوه عناب به صورت خوراک مختصر و یا همراه با دسر بعد از یک وعده غذایی خورده می شود.
  • در ایالات متحده آمریکا عناب نام برندی از یک نوع شکلات است، اما در کانادا و هند کلمه عناب بسیار عمومی است و توصیف کننده شکلات های مشابهی است.
  • زیزیفین ترکیبی از برگ های عناب است که فشرده شده اند و مزه شیرین دارند.
  • چای میوه عناب یک نوشیدنی خوش آمدگویی در فرهنگ کره ای است.
  • عناب ها در داروهای سنتی چینی به عنوان آرامش بخش مورد استفاده قرار می گیرند.

اثرات جانبی عناب و اخطارهای مربوط به آن

عناب دارای اثرات جانبی زیادی نیست به خصوص زمانی که در مقدار کافی غذا مورد استفاده قرار بگیرد، مگر اینکه شما نسبت به آن آلرژی داشته باشید. اما باید چند توصیه را جدی بگیرید

  • عناب ممکن است باعث ناباروری شود اما تحقیقات محدود حیوانی وجود دارند که نشان می دهند این موضوع حقیقت دارد. اگر شما حامله هستید و یا قصد حاملگی دارید با دکتر خود مشورت کنید.
  • اگر شما در حال سپری کردن مراحل بهبود سلامتی و یا در حال مصرف دارو هستید، پیش از استفاده از عناب با دکتر خود مشورت کنید.
  • ممکن است عناب قند خون را کم کند، لذا اگر دیابت دارید و از عناب بیش از حد معمول استفاده می کنید قند خون خود را بررسی کنید.‌

توصیه های نهایی در مورد میوه عناب

  • عناب ها چه تازه و چه خشک شده یک خوراک مختصر با موادی مغذی و خوش طعم می باشند و می‌توانند به جای سیب در دستورالعمل ها مورد استفاده قرار بگیرند.
  • چای عناب یک نوشیدنی بسیار آرامش بخش است که می تواند به بی خوابی و پریشانی کمک کند.
  • عناب ها یک جایگزین بسیار موثر و امن برای ضد یبوست های مضر و دارای اثرات جانبی می باشد.
  • چه شما دارای یبوست مزمن باشید و چه بخواهید عملکرد دستگاه گوارش خود را بهبود بخشید عناب ها بسیار سودمند می باشند.

 

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عناب را با خواص تنظیم فشارخون، آرامبخش، ضد یبوست مزمن، درمان بی خوابی، ضد سرطان، حاوی ویتامین ث، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0