topNotif

خواص و فواید بالنگ

3754 بازدید
18 آذر 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

خواص و فواید بالنگ که بد نیست بدانیم

بالنگ، اترج، ترنج :

بالنگ از تیره مرکبات و درخت آن شبیه به درخت لیمو و به بلندی یک قامت تا یک و نیم قامت آدمی و شاخه های آن پهن و درهم و برگ آن اندک پهن بزرگ و خوشبوتر و بزرگ تر از برگ لیمو و نارنج است و اما  گل آن سفید و برگ های آن اندکی ضخیم و باریک است که در وسط آن تارهای باریک زرد رنگ و بسیار خوشبو حتی بهتر از بهار نارنج است و همه قسمت های درخت آن در طب مستعمل است و برگ ها، دانه ها، میوه آن مصرف خوراکی و دارویی دارد، و چون اترج را در نظر می آورند مراد میوه آن است و محل رویش آن بیشتر گرم سیر خصوصا که مرطوب است.

میوه درخت بالنگ را بشناسیم :

این میوه دو گونه اند یکی نوع صغیر است که دو طرف آن باریک است و آن را به فارسی ترنج نامند و گونه دوم کبیر که دو طرف آن چندان باریک نیست، بلکه طرف متصل به شاخه درخت اندکی پهن تر و طرف دوم آن اندکی باریک تر است و این را به فارسی بالنگ نامند و رنگ پوست هر دو نوع آن زرد و طلایی است و بوی بسیار خوبی دارد مخصوصا در نوع صغیر آن که البته طعمش تلخ است و بعد از آنکه شیرین شد تلخی آن از بین می رود.

گوشته میوه آن سفید و ضخیم و اندکی شیرین است و مغز آن بسیار پر آب می باشد، و تخم آن در غلاف سفید است و مغز دانه آن سفید و طعم آن اندکی تلخ می باشد و درخت آن شبیه به درخت لیمو است.

خواص و فواید بالنگ

خواص و فواید بالنگ

خواص درمانی بالنگ :

میوه اش ترش مزه بوده و مقوی قلب و مسکن قی صفراوی با خاصیت ضد سم و تریاق، اشتها آور است و از دفع صفراوی زیاد به روده جلوگیری می کند، تقویت کننده ی معده و کبد ومسکن برای یرقان و اسهل صفراوی و کبدی می باشد و مالیدن گوشت میوه اش که ترش است بر بدن موجب دفع کک و مک دانه های سیاه که روی پوست ظاهر می گردد و لکه های تیره آفتاب زدگی می شود.

می توان برای رفع کردن اثر رنگ که روی لباس مالیده شده هم از گوشت میوه آن استفاده کرد. پوست میوه اش مقوی قلب است و تقویت کننده مراکز عصبی و مغز و معده احشا و مفرح و ضد تشنگی زیاد و ضد نفخ معده می باشد، مخصوصا اگر با عسل پرورده شود و یا به صورت مربا در آید.

جویدن پوست این میوه برای خوشبو شدن دهان اثر دارد و اگر پوست آن را در لباس ها قرار دهند، بید نمی زند. اثر دانه هایش هم مانند میوه اش می باشد و جویدن آن باعث تقویت لثه می شود. از ریشه بالنگ به عنوان ضد کرم و ضد یبوست مزاج استفاده می‌شود و معتقدند که برای سنگ مثانه نیز مفید است و از میوه رسیده آن چون عامل مقوی معده و نیرو دهنده و از آب فشرده آن به عنوان خنک کننده و قابض استفاده می‌کنند. از جوشانده ریشه و پوست بالنگ به عنوان ضد سرفه، نرم کننده سینه.

در هند و چین بالنگ را قطعه قطعه کرده و در الکل خیس می کننده و به عنوان داروی ضد آسم می خورند.

 

همچنین بخوانید:  درمان خروسک با نسخه های گیاهی

 

خواص درمانی تخم بالنگ :

تخم بالنگ کرم کش و ضد تب است. در تخم آن یک ماده سیانوژتنیک وجود دارد. اگر میوه کامل بالنگ را در سرکه بپزید و به صورت ضماد، برای درد مفاصل و نقرس بسیار موثر است.

برگ ها و شکوفه ها هم اثر مشابه دادند و مقوی احشا و هضم کننده غذا می باشند، دم کرده سرشاخه‌های تازه سبز و جوان آن را در شبه جزیره مالایا به عنوان اشتها آور و ضد کرم و معالجه شکم درد می‌خورند و از شکوفه و جوانه‌های آن به عنوان محرک و قابض استفاده می شود.

 و بوییدن میوه ترنج مفرح بوده، در اصفهان مرسوم است عرق اترج را با قندی شیرین کرده و برای قلب و احشا می نوشند.

خواص درمانی عرق اترج :

ضد اسهال و ضد تهوع بسیار قوی و سرشار از ویتامین ث و تقویت کننده قلب و تصفیه کننده خون و رفع عطش و سکسه است و مصرف به عنوان نوشیدنی برای ضد درد و گرفتگی اسپاسم توصیه می شود و سو هاضمه خود را با استفاده از این عرق درمان کنید و مفید برای طحال است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

تخم بالنگو را با خواص تسکین درد، آرامبخش، تقویت قلب، رفع نفخ، رفع یبوست، درمان سرفه های خشک، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0