topNotif

خواص و فواید نیل

13642 بازدید
06 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 18 آذر 1402

با خواص و فواید نیل گیاهی آشنا شویم

نام های دیگر نیل گیاهی : نیل پر طاووسی، نیل خوراکی، لاجورد، اندیگونیل طبیعی.

مشخصات :

ماده ای است آبی رنگ لاجوردی که از برگ گیاه نیل گرفته می شود. زادگاه این گیاه مشرق شبه قاره ی هندوستان و بنگال شرقی است و در مناطق حاره ی آسیا، آفریقا، آمریکا و مالزی، جامائیکا نیز انتشار دارد.

طرز تهیه نیل :

خواص و فواید نیل

خواص و فواید نیل

برگ و شاخه ی گیاه نیل را به مدت بیست و چهار ساعت در آب ریخته، می خیسانند و پس از آن ده تا پانزده دقیقه خوب به هم می زنند؛ زیرا ماده عامل و رنگی نیل که اندوگین می باشد مادام که در داخل شاخه و برگ گیاه است ماده ای بی رنگ می باشد ولی همین که در مجاورت هوا قرار گرفت در اثر اکسیده شدن به رنگ لاجوردی در می آید. پس از آن مایع به دست آمده را خشک می کنند و نیل را به دست می آورند.

خواص درمانی نیل:

  1. اگر دو دهم گرم از آن با داروهای مناسب خورده شود، برای رفع سرفه شدید اطفال که از شدت سرفه قی می کنند نافع است.
  2. اگر یک پنجم از گرد آن با داروهای مناسب خورده شود، برای رفع درد سینه و کلیه مفید است، خون ریزی را بند می آورد و برای جلوگیری از اخلاط خونی سینه و درمان زخم های ریه مفید می باشد.
  3. اگر یک پنجم از گرد آن را با سکنجبین مخلوط کنید و بخورید، برای اطفال نافع است.
  4. یک پنجم از گرد آن را با مغز فلوس کوبیده و مخلوط کنید و بخورید. برای رفع استسقا مفید است.
  5. اگر آن را با آب بسایید و بر ناف اطفال بمالید، مانند مسهل عمل می کند و اگر به پشت آلت تناسلی اطفال مالیده شود، ادرار که بند آمده را باز می کند.
  6. ضماد آن برای درمان زخم های بد و التیام جراحت های کهنه نافع است.
  7. اول موضع را با آب بارهنگ و عسل بشویید، بعد محلول نیل که در آب گرم تهیه شده باشد را به موضع بمالید. برای تسکین درد بواسیر موثر است.
  8. آن را در آب حل کنید، بعد پارچه ای به آن آغشته کرده روی موضع ببندید. ضربه خوردگی ناخن را درمان می کند.
  9. آن را در آب جوش حل کنید و آن قدر به هم بزنید تا کف کند، بعد با چاقو یا قاشق کف های آن را بگیرید و بر موضع بمالید و هفت روز هر روز هفت بار این کار را تکرار کنید. رشکا یا اگزمای کودکان را درمان می کند.

تذکر :

مصرف زیادتر از حد مجاز حتی نیم گرم از آن مسموم کننده است و حتما باید طبق نظر پزشک مصرف شود.

 

همچنین بخوانید: تیره کردن موها با مواد طبیعی و گیاهی

 

خواص درمانی برگ نیل :

مصرف داخلی آن برای درمان بیماری ترس از آب (حاری) نافع است، برای معالجه ی بیماری کبد و اسهال خونی موثر است، برای رفع خونریزی و درمان کزاز نافع است، از تشنج، جیغ زدن و گریه کردن بچه ها در شب جلوگیری می کند. خوردن عصاره ی آن برای کنترل بیماری صرع، اختلالات عصبی و درمان برونشیت مفید می باشد. آن را بکوبید و با زردچوبه مخلوط کنید و ضماد نمایید. ضربه خوردگی عضو و التهاب آن را بهبود می بخشد، برای درمان بیماری های پوستی و جرب نافع است.

کوبیده شده ی آن را ضماد کنید. برای جوش و کورک مفید است. مالیدن عصاره ی آن برای بهبودی زخم های کهنه بواسیر نافع است و کمپرس کردن با آب تب را کاهش می دهد.

خواص ریشه ی نیل :

آب جوشانده ی آن را بخورید. مدر است و برای سنگ کلیه مفید می باشد، برای رفع ترشحات مخاطی به خصوص ترشحات سوزاکی مجرای ادرار نافع است، ضد سم می باشد و برای مسمومیت های ارسنیکی اثر مفید دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نیل بچه را با خواص تقویت و بلند شدن موها، ضد قندخون بالا، ضد باکتری، حاوی آنتی اکسیدان زیاد، ضد سلول های سرطانی، ضد التهاب، سلامت کبد، ضد دیابت و ضد تشنج و … بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0