خواص و فواید گیاه دارویی غاسول

3860 بازدید
16 فروردین 97
سمانه

غاسول را بشناسیم !

به فارسی و در کتب سنتی با نام های غاسول و صابونی آمده است، در ادامه اطلاعاتی در مورد غاسول و فواید و مضرات آن خواهیم داشت که امیدوارم برای شما مفید باشند و بر دانشتان اضافه کنند.

مشخصات غاسول را بدانیم !

غاسول گیاهی است علفی، چند ساله، کوچک که بلندای آن تا نیم متر است. گل های آن به رنگ حنایی یا صورتی است. برگ های آن متقابل، ساقه آغوش، مثلثی شکل و نوک تیز و کمی دراز می باشد. میوه آن کپسولی است که تعداد زیادی دانه به رنگ قرمز در آن قرار دارد. در ساقه زیرزمینی این گیاه در حدود 30 – 35 درصد ماده صابونی یافت می شود. این گیاه در کنار گودال ها و در داخل پرچین ها و در مزارع می روید، در مناطق مختلف اروپا و به خصوص در فرانسه انتشار دارد. در ایران تا به حال شناسایی نشده است. در چین و ژاپن این گیاه به عنوان گیاه دارویی مفید کاشته و تکثیر می شود.

خواص و فواید گیاه دارویی غاسول

خواص و فواید گیاه دارویی غاسول

ترکیبات شیمیایی غاسول !

از نظر ترکیبات شیمیایی در برگ های این گیاه وجود ساپونارین تایید شده است و در ریشه های آن 30 – 35 درصد از یک نوع ماده صابونی وجود دارد.

خواص و فواید گیاه دارویی غاسول :

در چین از ریشه این گیاه برای معالجه سفیلیس و همچنین درمان بیماری های مزمن پوستی استفاده می شود. سابقا از خیس کرده ریشه گیاه یا به عبارت بهتر گرد ریشه که در آب کف می کند برای شستن و پاک کردن چرک لباس های برخی پارچه های ابریشمی و پارچه هایی که با الیاف شکننده تهیه می شوند استفاده می شده است.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با گیاه غازیاقی

 

در مورد ریشه مناسب است که از ریشه گیاه 4 – 5 ساله استفاده شود. این ریشه نسبتا ضخیم دارای رنگ قهوه ای قرمز است و پوست آن به آسانی جدا می شود و پس از مقشه نمودن آن را به قطعات کوچکی خرد کرده، خشک و نگهداری می نمایند. از نظر دارویی این ریشه خواصی نظیر ریشه گونه واکاریا دارد و در موارد روماتیسم، نقرس، بیماری های پوست و برای رفع کم خونی دختران جوان مفید و موثر است.

برای تهیه دم کرده یا جوشانده غاسول چه کنیم ؟!

30 تا 40 گرم گرد ریشه غاسول را در یک لیتر آب جوش دم کرده و یا بجوشانید پس از این که دم کرده را مدتی کنار گذاشتید تا خنک شود، می توانید هر روز 1 الی 2 لیوان از این دم کرده را برای تصفیه خون مصرف کنید. ممکن است در مایع جوشانده کمی شکر مخلوط شود بنا به سلیقه خود و این که آیا طعم شیرین در دم کرده را می پسندید یا طرفدار طعم طبیعی هستید ؟! حتی می توانید پس از دم کردن مقدار کمی عسل یا نبات درون لیوان دم کرده خود اضافه کرده و نوشیدنی خود را شیرین مصرف کنید. از برگ های گیاه در استعمال داخلی مصرف نمی شود حتما در استعمال داخلی مراقب باشید و از برگ های گیاه بدون دم کرده یا جوشانده آن ها استفاده نکنید چون خاصیت سم زایی داشته و بالعکس عمل خواهد کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه چوبک را با خواص عطسه آور، قاعده آور، دفع سنگ مثانه، درمان درد سیاتیک و درد مفاصل ، تقویت نیروی جنسی، درمان خارش های بدن، پیشگیری از نقرس، تسکین سرفه و آنژین، درمان بیماری های کبدی، درمان زونا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0