اکالیپتوس و خواص و مضرات آن

20123 بازدید
06 آبان 96
سمانه
,

آشنایی با خواص و مضرات اکالیپتوس

در این مقاله به بررسی فواید و مضرات، طبع اکالیپتوس (Eucalyptus) گیاهی نام آشنا علی الخصوص برای بیمارانی که مشکل تنفسی دارند خواهیم پرداخت. پس اگر خودتان یا افرادی را می شناسید که دارای مشکل تنفسی هستند، حتما این مطلب را مطالعه کنید، زیرا نکات قابل توجه و کلیدی در آن بیان شده است.

گیاه اكالیپتوس

اكالیپتوس که با نام های کافور (نام عربی آن)، درخت تب و نوبه، درخت صمغ آبی و آلک شناخته می شود، گیاهی از خانواده موردیان (Myrtaceae) و بومی استرالیا است. درختی همیشه سبز، به ارتفاع 45 تا 65 متر با پوست نقره ای كه هر ساله به صورت ورقه جدا می شود و قطعه قطعه می گردد و سپس رنگ آن زرد می شود. برگ این درخت بر حسب آنكه متعلق به گیاه جوان یا مسن و یا شاخه های جوان یا مسن باشد، دارای اشكال مختلف است.

 

خواص و مضرات اکالیپتوس

اکالیپتوس و خواص و مضرات آن

 

تفاوت ظاهری برگ های جوان و مسن گیاه اکالیپتوس

در شاخه های جوان، برگ ها وضع متقابل، افقی و تقریبا عاری از دمبرگ دارند. شكل ظاهری آن ها بیضوی دراز و در قسمت قاعده پهنك، مدور است. كنار پهنك برگ ها صاف است، طول آن ها در حدود 10 تا 15 سانتیمتر و عرض آن ها 4 تا 8 سانتیمتر است. رنگ این برگ ها در آغاز، سبز مایل به آبی است ولی تدریجا، به رنگ سبز مایل به سفید در می آید و مومی می شود.

در درختان مسن، وضع برگ ها كاملا با نوع مذكور متفاوت است. زیر برگ ها نه تنها حالت منفرد بر روی ساقه دارد، بلكه هر یك به یك دمبرگ باریك به طول 2 تا 3 سانتیمتر ختم می شود. برگ های درخت بالغ و رسیده چرمی شکل، دارای دم برگ و همچون شمشیر تیز است. پهنك برگ درختان مسن، باریك و دراز، عادی از كرك، منتهی به نوك باریك و دارای قسمت انتهایی خمیده است. رنگ آن در هر دو سطح پهنك سبز یا سبز مایل به زرد است. طول آن ها 16 تا 25 سانتیمتر و عرض آن ها 2 تا 5 سانتیمتر است. از مشخصات ساقه حامل این گونه برگ ها آن است كه بر خلاف ساقه های قبلی، حالت مدور و بدون بال دارد.

گل های اکالیپتوس بدون گل برگ و سفید رنگ هستند، میوه های آن سخت و هر کپسول آن به شکل فنجان چوبی پر از دانه می باشد، اکالیپتوس از تیره مورد و دارای طبع سرد و تر هست. اغلب اوقات برگ های اکالیپتوس مورد استفاده قرار می گیرد. پودر اوكالیپتوس رنگ سبز روشن با بویی تند و مشخص و مزه ای كمی تلخ دارد.

ترکیبات شیمیایی گیاه اکالیپتوس

اکالیپتوس دارای تركیبات شیمیایی نظیر اسانس (1.5 تا 3.5 درصد با مهمترین ترکیب 1 و 8 سینئول)، گالوتانن ها، پرو آنتوسیانیدین ها، تانن های كاتچین، تری ترپن ها و فلاونوئیدها می باشد.

 

همچنین بخوانید:  15 راه ساده برای درمان جوش در خانه

 

خواص دارویی اکالیپتوس

بیشتر دارو های اکالیپتوس از روغن سبز متمایل به زرد برگ های رسیده گرفته می شود و کلیه روغن ها، قرص ها، قطره های بینی و یا دارو های ضد سرفه از آن ساخته می شود. عصاره گیاهی و روغن اکالیپتوس سمی می باشد بنابراین، در میزان مصرف آن دقت نمایید. این گیاه بیشتر برای استعمال خارجی و در رایحه درمانی استفاده می شود.

درمان مشکلات تنفسی

برگ ها و روغن این گیاه برای درمان برای اختلالات تنفسی مفید می باشند. مواد فعال در برگ های این گیاه به عنوان یک خلط آور و باز کننده مجاری تنفسی برای بیماری های ریوی، سرماخوردگی، سرفه های خلط دار، گرفتگی بینی و گلو درد سودمند است. بخور دادن با اکالپتوس به عنوان داروی آنتی سپتیک (ضد عفونی کننده) برای بیماری های تنفسی مانند آسم و برونشیت در حمام، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. چنانچه برگ های اکالیپتوس را در آب جوش یا در دستگاه بخور بریزید، در طول مدتی که می جوشد، علاوه بر خوشبو کردن فضای اتاق، هوا را ضد عفونی کرده و به منظور رفع ناراحتی های تنفسی موثر واقع می شود. اگر فردی دارای آسم باشد، می تواند مقداری روغن اکالیپتوس را بر روی تخت خواب خود بپاشد. همچنین، روغن اکالیپتوس همچون بخور آن برای درمان آسم مفید است.

 

خواص و مضرات اکالیپتوس

اکالیپتوس و خواص و مضرات آن

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

با مطالعات و تحقیقات انجام شده مشخص شد که گیاه اکالیپتوس بدن را در برابر عفونت های باکتریایی و عفونت های قارچی محافظت می کند. بنابراین، با اثرات مفید برای سیستم تنفسی و مقاومت در برابر بیماری های عفونی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

مفید برای پوست و مو

خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده اکالیپتوس برای محافظت از پوست و مو بسیار مفید است. استفاده از روغن یا بخور اکالیپتوس برای کاهش مشکلات پوستی نظیر التهاب، خشکی، قرمزی و عفونت های پوستی مناسب است. همچنین، مالش روغن یا عصاره گیاهی آن بر روی سر، شوره سر را از بین می برد. توجه داشته باشد که از مصرف بیش از حد این گیاه، اجتناب کنید.

خاصیت ضد التهابی و ضد درد

اکالیپتوس یک گیاه طبیعی ضد التهابی است که استفاده موضعی از آن می تواند تنش های عضلانی، اسپاسم ها، و التهاب مفاصل را کاهش درد دهد. برای کاهش دردهای ناشی از بیماری رماتیسم می توانید از برگ های اکالیپتوس مرهمی تهیه کرده و آن را بر نواحی درد، بمالید. همچنین، استفاده از روغن یا ضماد برگ های اکالیپتوس به کاهش دردهای میگرنی و سر درد نیز کمک می کند.  

سایر فواید گیاه اکالیپتوس

  • از نظر استعمال خارجی روغن اکالیپتوس برای زخم های چرکی و زخم معده موثر است.
  • مالیدن برگ های اکالیپتوس خاصیت انرژی زایی دارد.
  • از برگ درخت اکالیپتوس برای دفع مگس ها نیز استفاده می شود.
  • تب را کاهش می دهد.
  • انعقاد کننده خون است.
  • برگ های اکالیپتوس برای درمان عفونت مجاری ادراری مفید بوده و به درمان بیماری کولی باسیلوز که سبب ورم دستگاه ادرار می شود، کمک می کند. علاوه بر این برای بیماری سوزاک نیز موثر واقع می شود.
  • مطالعات اخیر نشان داده است که این گیاه به پیشگیری و کنترل دیابت کمک می کند.
  • خاصیت ضد انگل دارد و به درمان سو هاضمه نیز کمک می کند.
  • برای بیماری هایی نظیر حصبه، صرع و مالاریا نیز موثر است.

  مضرات گیاه اکالیپتوس

اکالیپتوس در کنار فواید بیشماری که دارد، عوارض جانبی و مضراتی نیز دارد. استفاده از روغن و عصاره گیاهی (افشره‌ی خوراکی) این گیاه برای زنان باردار، شیر ده و همچنین کودکان زیر سه سال ممنوع می باشد. همچنین، مصرف بیش از حد از اکالیپتوس سبب ورم روده، ورم کلیه، پیدایش خون در ادرار، سر درد می شود. علاوه بر این، زیاده روی در مصرف آن به صورت بخور باعث فلج شدن دستگاه تنفسی می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ اکالیپتوس را با خواص تب بر، ضد تنگی نفس و درمان آسم های ساده، ، مفید برای گرفتگی حنجره، ضد سرفه، قابض، ضد عفونی کننده، رفع درد لثه و دندان، درمان التهاب مهبل، درمان زخم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

5
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0