topNotif

خواص و مضرات خوردن خرما در بارداری و مطالعات علمی در مورد آن

2838 بازدید
30 مرداد 00
مروارید
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خواص و مضرات خوردن خرما در بارداری و مطالعات علمی در مورد آن

میوه خرما از نخل خرما (Phoenix dactylifera) بدست می آید و متعلق به خانواده Arecaceae است. طعم شیرینی داشته و جزء ضروری رژیم غذایی می باشد و از هزاران سال پیش، در سراسر جهان به عنوان شیرین کننده طبیعی در آب میوه ها، اسموتی ها، محصولات پخته شده و غیره استفاده می شده است. این مقاله درمورد خواص و مضرات خوردن خرما در بارداری و مطالعات علمی در مورد آن می باشد، با ما همراه باشید؛

 

خواص و مضرات خوردن خرما در بارداری و مطالعات علمی در مورد آن

خواص و مضرات خوردن خرما در بارداری و مطالعات علمی در مورد آن

 

خواص و مضرات خوردن خرما در بارداری

خرمـا با داشتن بسیاری از مواد مغذی مانند مواد معدنی مانند؛ فسفر، کلسیم، برای زنان باردار بسیار مفید است.

خرما و هسته آن سرشار از آنتی اکسیدان هستند، مانند؛ فنول ها و کاروتنوئیدها و در نتیجه برای دوران بارداری بسیار مفید می باشند.

منبع فولات است و این امر به کاهش بروز نقایص جنین کمک می کند، زیرا منبع خوبی از ویتامین کا است. که به رشد اسکلت جنین کمک می کند و رشد ماهیچه ها و اعصاب را بهبود می بخشد.

سرشار از آهن است و به بهبود سطح انرژی بدن و کاهش خطر کم خونی کمک می کند.

منبع خوبی از پتاسیم است و در نتیجه به کاهش سطح فشار خون کمک می کند.

سرشار از فیبر غذایی است و به حرکت دستگاه گوارش کمک می کند، بنابراین یبوست مربوط به بارداری را کاهش می دهد.

حاوی تانن است و در انقباض ماهیچه های دهانه رحم نقش مهمی دارد.

خرما حاوی پتاسیم می باشد و آب، نمک و فشار خون را متعادل می کند و به خوبی از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند. 

خرمـا سرشار از منیزیم است که برای تشکیل دندان و استخوان های کودک ضروری می باشد و به تنظیم قند و فشار خون بسیار کمک می کند.

کمبود پتاسیم می تواند منجر به مشکلاتی مربوط به کلیه شود و همانطور که گفته شد خرما سرشار از پتاسیم است.

 

همچنین بخوانید: خرما تازه و 15 خاصیت شگفت انگیز آن برای سلامتی که بد نیست بدانیم

 

مطالعات علمی در مورد فواید خرما برای زنان باردار

طبع گرم خرما

در فصل زمستان مصرف خرما به دلیل طبع گرم آن برای زنان باردار مفید می باشد و سرمای بدن را کاهش خواهد داد، اما زیاده روی در هیچ شرایطی توصیه نمی شود.

تسریع زایمان

یک بررسی سیستماتیک و تجزیه و تحلیل جامع از 11 مطالعه منتشر شده در مجله درمان های تکمیلی و پزشکی در سال 2019 نشان داد که خوردن خرما به افزایش اتساع دهانه رحم و تسریع اولین مرحله زایمان کمک می کند. مطالعه ای که در مجله زنان و زایمان در سال 2017 منتشر شد و بر روی 154 زن باردار انجام شد، نشان می دهد که مصرف خرمـا، به ویژه در پایان بارداری، به کاهش نیاز به تلقیح مصنوعی کمک می کند، اما هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

فواید خرما برای پس از زایمان چیست؟

مطالعه ای که در مجله زنان و زایمان و نازایی ایران در سال 2016 منتشر شد، نشان می دهد که خوردن خرما پس از زایمان به کاهش خونریزی کمک می کند. این مطالعه بر روی 100 زنی که قبلا زایمان نکرده بودند و سن آن ها بین 18 تا 35 سال بود، صورت گرفت و دو ساعت پس از تولد به مدت 10 روز 100 گرم خرما به آن ها داده شد.

 

همچنین بخوانید: فواید و خواص خرما برای سلامتی

 

فواید خرما برای شیردهی چیست؟

خوردن خرما ترشح هورمون پرولاکتین را افزایش می دهد و سیگنال هایی را برای تولید شیر به بدن ارسال می کند و همچنین خرما منبع غنی از کلسیم و فیبر غذایی است.

در یک مطالعه اولیه که در مجله مدیترانه ای تغذیه و متابولیسم در سال 2017 منتشر شد و روی موش ها انجام شد، مشخص شد که خوردن خرما سطح این هورمون را در موش های شیرده افزایش می دهد، سلامت آن ها را بهبود می بخشد و استرس و تنش را در آن ها کاهش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی

مطالعه ای که در مجله BioMed Research International در سال 2019 منتشر شد نشان داد که خوردن 7 عدد خرمـا در کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی و همچنین کاهش سطح فشار متوسط ​​شریانی یا فشار خون نقش مهمی دارد.

 

خواص و مضرات خوردن خرما در بارداری و مطالعات علمی در مورد آن

خواص و مضرات خوردن خرما در بارداری و مطالعات علمی در مورد آن

 

عوارض مصرف خرما برای زنان باردار

مصرف خرما برای زنان باردار و مادران شیرده در مقادیر طبیعی بی خطر است.

  • مصرف خرمـا در موارد معدودی ممکن است منجر به واکنش آلرژیک در زنان باردار شود از جمله: بی حسی، خارش و تورم در اطراف دهان یا زبان، و در صورت بروز هر یک از این علائم، توصیه می شود که فورا خوردن خرما را متوقف کنید.
  • زنان باردار باید به دلیل داشتن قند زیاد و آب کم، میوه های خشک مانند خرما را در حد اعتدال مصرف کنند.
  • خطر افزایش وزن
  • خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد.
  • ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد.
  • در صورت عدم رعایت بهداشت دهان منجر به پوسیدگی دندان می شود.

آیا خوردن خرما برای زنان باردار در ماه های اول مفید است یا مضر؟

گفته می شود که مصرف خرما برای یک زن باردار در ماه های اول ممکن است برای او مضر باشد، اما هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد این آسیب در ماه های اول، حتی میانی یا آخر بارداری وجود دارد. همانطور که قبلا اشاره کردیم، اطلاعات کافی در مورد بی خطر بودن خوردن خرما در مقادیر زیاد نیز وجود ندارد، بنابراین توصیه می شود از مقادیر متوسط استفاده کنید و قبل از خوردن خرمـا در ماه های اول بارداری می توان با پزشک مشورت کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آرد هسته خرما را با خواص دفع سنگ کلیه و سنگ صفرا، رفع حساسیت و آبریزش چشم، کنترل قند خون و درمان دیابت، برطرف شدن زخم و جای آن، افزایش مقدار شیر مادران شیرده، درمان مشکلات گوارشی و اسهال مزمن، پیشگیری از پیری زودرس، تامین بخشی از آهن مورد نیاز بدن و جلوگیری از کم خونی، درمان ضعف قوای جنسی، کاهش کلسترول خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0