topNotif

خواص و مضرات دمنوش های آلبالو و به

13343 بازدید
21 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خواص و مضرات دمنوش های آلبالو و به که بد نیست بدانیم

خواص درمانی دمنوش آلبالو :

دارای طبیعت کمی سرد و خشک و قابض است، صفرابر است و برای وادار کردن کیسه صفرا به ترشح صفرای انباشته شده در آن به روده، بسیار مفید است. درمان کننده خارش های پوستی، ضد حساسیت، رفع جوش های جوانی یا آکنه، درمان اسهال، ضد استفراغ و حالت تهوع، درمان غلظت خون و صفرا، نارسایی کبدی، سوزش مجاری ادراری و دفع سنگ کلیه و مثانه است.

تقویت کننده معده، ادرار آور، اشتهاآور، قاعده آور، ضد درد، التهاب، اکسیدان، تب، سرفه می باشد. باعث کاهش عطش و تشنگی و رفع حرارت بدن می شود، مسهل و مقوی کبد، تقویت معده و نطفه (اسپرم) در مردان، کاهنده فشار خون و کلسترول خون، کمک و تسهیل در گردش خون می باشد. هسته آلبالو هم ضد اسهال و فشار خون است.

خواص و مضرات دمنوش های آلبالو و به

خواص و مضرات دمنوش های آلبالو و به

نکته :

  • در آلبالوی ترش مقدار اسیدها بیشتر است و به خصوص دارای اسیدسیتریک است. وجود قند فروکتوز به مقدار قابل توجه در آلبالو برای حرکت نطفه اسپرم در مردانی که حرکت اسپرم ندارند و به این دلیل عقیم هستند، بسیار موثر است و باید مرتبا هر روز مقداری از آن را بخورند.
  • از مصرف دمنوش آلبالو بلافاصله بعد از غذا خودداری کنید زیرا مانع از هضم غذا می شود. چون آلبالو ترش است و سلولز دارد برای کسانی که ورم معده دارند، دیر هضم است. اما این ترشی برای بیماران مبتلا به بیماری قند و چاقی مفرط  مفید است و برای گرم مزاجان هم توصیه می شود.

نحوه آماده سازی و مصرف دمنوش آلبالو :

صد گرم آلبالو تازه را که خیلی هم رسیده نباشد در یک قوری آب جوش ریخته و مدت بیست دقیقه آن را بجوشانید و آن را صاف کرده و مایع بسیار خوش رنگ و شفاف به دست آمده را با کمی عسل میل نمایید.

 

همچنین بخوانید:   دمنوش برای آلودگی هوا

 

خواص و کاربرد درمانی دمنوش میوه به :

درمان کننده اختلالات گوارشی معده، اسهال و اسهال خونی، عفونت گلو، سرمازدگی، التهابات مجاری تنفسی، استفراغ، خون ریزی رحمی و بواسیر، ترشحات واژن، ورم حاد روده، خونریزی های داخلی و خاصیت قابض، نرم کننده، آرام بخش، کاهش دهنده ترشحات بزاق، تقویت قلب، شادی افزا و فرح آور، ادرار آور، خنک کننده و نیروبخش و ضد اثرات الکل می باشد.

پوست “به” قابض است و برای درمان زخم ها مفید است، برگ آن حاوی تانن و پکتن می باشد که برای سیستم گردش خون و کاهش پر فشاری خون مفید است، آب “به” برای درمان زخم های دهانی، لثه و گلو سودمند است، لعاب به دانه، خشکی دهان و زبان را برطرف می کند. میوه “به” و دمنوش “به” خواص ضد میکروبی و ضد زخم های داخلی قوی و دارای خواص آنتی اکسیدانی موثر است و از ابتلا به سرطان و بیماری ها جلوگیری کرده و به ارتقای سلامتی کمک می کند.

خواص و مضرات دمنوش های آلبالو و به

خواص و مضرات دمنوش های آلبالو و به

خواص دمنوش به از دیدگاه طبیب ایرانی محمد زکریای رازی :

معده و کبد را بسیار تقویت می کند برای گرم مزاجان و کسانی که بی اشتها هستند و یا اشخاصی که طبیعت صفراوی دارند مفید است، ولی نفخ را از بین نمی برد و در معده زیاد توقف می نماید. از این جهت برای سرد مزاجان و کسانی که به بدن شان باد سرد عارض می شود پرهیز از آن لازم است. بعد از خوردن این دمنوش نباید آب سرد بنوشید و بهتر است برای  اصلاح نفخ آن در معده چند انگشت عسل یا مقداری سرکه تند بنوشند.

نکته :

خوردن میوه خام “به” قابض است و نارس آن موجب انقباض عروق می گردد. لذا از خوردن آن باید خوداری شود. گاهی سبب قولنج و درد و پیچش روده می شود.

نحوه آماده سازی ومصرف دمنوش میوه به :

“به” را شسته و به قطعات نازک و کوچک برش داده، سپس آن را در یک سینی گذاشته تا خشک شود و پس از خشک شدن آن را کمی تفت داده و در دمنوش استفاده کنید.

مقدار یک قاشق مربا خوری از “به” خشک را با چهار فنجان آب جوش در یک قوری ریخته و به مدت ده دقیقه دم کرده، می توانید با طعم های مختلف همراه با گل محمدی، هل، بهار نارنج، دارچین و بیدمشک تجربه کنید.

بیست و پنج گرم تا سی گرم برگ تازه یا خشک “به” را در یک لیتر آب جوش دم کنید سه بار در روز و بار سوم پیش از خواب بنوشید، برای رفع سرفه شفابخش است و همراه با عرق بهار نارنج خواب را آسان می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ درخت به را با خواص ضدعفونی کنندگی، رفع مشکلات ریوی، تقویت سیستم قلب و عروق، کاهش تورم چشم ها، تقویت موی سر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0