topNotif

معرفی خواص و مضرات مریم نخودی (کلپوره)

10650 بازدید
26 مهر 96
عطارک

آخرین به روزرسانی 1 مهر 1398

خواص و مضرات مریم نخودی

در این مقاله از وب سایت عطارک نکاتی در مورد مریم نخودی می خوانیم.

با خواص، مضرات، زیستگاه و قسمت های مورد استفاده مریم نخودی  آشنا خواهیم شد. مریم نخودی بر روی سواحل سنگی، صخره ها و دیواره های محله های آفتاب گیر مراتع پست و معمولا روی خاک های آهکی در اروپای مرکزی و جنوبی می روید و این گیاه را به انگلستان و ولز وارد کرده اند، این گیاه گاهی به صورت خودرو می روید اما در ایران مریم نخودی را در مناطق البرز، کرج، نواحی شمالی ایران و آذربایجان می توانیم پیدا کنیم.

خواص و مضرات مریم نخودی

خواص و مضرات مریم نخودی

مریم نخودی حاوی اسانس فرار و تانن است، از سر شاخه های گل دار خشک گیاه استفاده می کنند، مریم نخودی بوته ی پایایی به ارتفاع 20-30 سانتی متر به وسیله پاجوش های زیر زمینی گسترده می شود، اغلب به رنگ قرمز مایل به بنفش می باشد، برگ های آن به طول 2-4 سانتی متر بیضوی شکل و گل هایش نسبتا بزرگ تا 12 میلی متر می رسد جام گل به رنگ بنفش مایل به صورتی است و تمامی قسمت های گیاه خوشبو است.

 

همچنین بخوانید:  موارد استفاده از کلپوره

 

فواید مریم نخودی در طب

مریم نخودی دارای نام های دیگری همچون گلپوره، کماذریوس، حشیشه السریع، جعده، سولویا، گل خنو، اربه می باشد همچنین طبع این گیاه گرم هست، از خواصش می توان به ضدعفونی کننده، مقوی، محرک، تب بر، قاعده آور، مدر، زیاد کننده عرق شبانه، زیاد کننده اشتها و اشتهاآور، حفظ جنین (مانع سقط می شود)، یرقان و شکستگی استخوان، آبریزش چشم (حب بسازید و خشک کنید و در روغن زیتون به جوشانید و بر روی چشم خود بمالید)، استسقا، اسکوربوت، زخم چشم را از بین می برد، باز کننده کورک، از بین برنده لک و پیس، بوی بد بدن را کم می کند، تقویت لثه، برای مرض قند مفید می باشد، سردرد را از بین می برد، دافع سرفه مزمن، دافع اخلاط غلیظ و برای اعصاب مفید می باشد به این صورت که به جای چای از دم کرده تفاله مریم نخودی مصرف کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کلپوره خشک را با خواص درمان لک و برص، درمان سوهاضمه، معالجه یرقان، درمان سرفه مزمن، رفع کم اشتهایی، معالجه دفع سخت ادرار، درمان سردرد، پیشگیری و درمان دیابت، درمان ناراحتی معده، تسریع در ترمیم استخوان های شکسته، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. خالد
    26 اسفند 1396

    واقعا خوب بود ،
    سایت جالبی دارید

  2. علیرضا
    15 بهمن 1396

    بسیار عالی و مفید.

  3. احمدی
    9 بهمن 1396

    خیلی خوب بود

0