خواص و مضرات نخود فرنگی

2169 بازدید
26 مهر 97
سمانه

خواص و مضرات نخود فرنگی را بخوانید

نخود فرنگی گیاهی است یک ساله یا دو ساله دارای ساقه های مجوف و همین که بلندی آن از 30 -40 سانتیمتر تجاوز کرد احتیاج به قیم دارد. برگ های آن متناوب و مرکب پری زوج که انتهای آن دارای پیچک است. گل های آن در مورد ارقامی که مصرف غذایی انسان دارند سفید و ارقامی که مصرف علوفه دارند، بنفش است. میوه آن کپسول و دارای غلافی است که دانه های نخود در آن قرار دارند. دانه آن گرد و کروی بدون لکه می باشد. نخود فرنگی غالبا به شکل نارس و سبز تحت عنوان نخود سبز خورده می شود.

ترکیبات شیمیایی نخود فرنگی

از نظر ترکیبات شیمیایی دارای آلکالوئید تری گونلین است و در هر 100 گرم خاکستر دانه آن حدود 0/026 میلی گرم ارسنیک وجود دارد به علاوه دانه رسیده آن دارای روغنی است که خاصیت ضد هورمون جنسی دارد. اسراف در خوردن روغن دانه آن عقیم می کند و خاصیت ضد هورمون جنسی مرد را نیز دارا می باشد.

خواص و مضرات نخود فرنگی

خواص و مضرات نخود فرنگی

در گزارش دیگری آمده است که در آن گالاکتولیپید و اسانس روغنی فرار یافت می شود. روغن دانه آن علاوه بر این که خاصیت عقیم کننده دارد و مانع تلقیح تخمک های ماده توسط اسپرم مرد می شود، از رشد مخاط پوشش داخلی رحم نیز جلوگیری می کند. در یک آزمایش کپسول روغن دانه نخود فرنگی به 727 زن داده شده است. در مدت دو سال که این کپسول ها را می خورده اند نرخ آبستنی زنان تا 60 درصد کاهش یافته و در مردها نیز که داوطلبانه از آن خورده اند تا 50 درصد نرخ قدرت تلقیح اسپرم آن ها کاهش یافته است.

خواص نخود فرنگی را بدانیم

از نظر خواص دارویی آرد دانه های رسیده نخود فرنگی نرم کننده است و برای تحلیل و نرم کردن ورم به صورت ضماد انداخته می شود. در چین نخود فرنگی به عنوان خنک کننده مورد توجه است و در موارد تب شدید تجویز می شود و به علاوه برای بیماری قند از آن استفاده می شود. در چین نخود سبز برای ازدیاد شیر نیز تجویز می شود.

 

همچنین بخوانید: خواص و مضرات نخود سبز

 

نگاهی به خواص نخود فرنگی

طبق تحقیقات علمی نخود فرنگی سبز نارس که معمولا به نخود سبز معروف است دارای عامل ضد باروری است و در سال های اخیر تلاش و کوشش های زیادی شده است تا این ماده شیمیایی خاص از نخود فرنگی استخراج و به صورت داروی جلوگیری از حامله شدن به بازار عرضه شود.

در تبت که قوت غالب مردم جو و نخود فرنگی است طی 200 سال اخیر رشد جمعیت بسیار کم بوده و تقریبا ثابت مانده است. مصرف زیاد نخود فرنگی در رژیم غذایی علت اصلی مقابله با رشد جمعیت در تب می باشد. محققان معتقدند خاصیت ضد باروری روغن نخود فرنگی در آن حد نیست که جانشین داروهای ضد باروری معمول مانند قرص ضد باروری باشد.

نخود فرنگی خوراکی مفید برای خون در قلب، نخود فرنگی نیز در بین گیاهان خانواده لگومینوز نظیر خویشان خود در این خانواده برای قلب مفید است زیرا الیاف گیاهی قابل حل نخود فرنگی موجب تحریک بدن برای کاهش جز مضر کلسترول می شود. در هر نیم پیمانه نخود فرنگی پخته حدود 7/2 گرم الیاف گیاهی قابل حل می باشد یعنی نخود فرنگی از نظر الیاف گیاهی قابل حل درست در ردیف بعد از لوبیا چشم بلبلی قرار دارد. در حالی که عدس و لپه پخته در حدود 7/1 گرم در هر نیم پیمانه الیاف گیاهی قابل حل دارند.

این بدان معنی است که این حبوبات نیز مانند لوبیا در کنترل قند خون موثر می باشند و غذاهای مناسبی برای اشخاص مبتلا به بیماری قند هستند به علاوه نخود فرنگی ممکن است فشار خون را نیز کاهش دهد.

نخود فرنگی به عنوان ضد سرطان و ضد عفونت، نخود فرنگی نیز مانند سایر حبوبات منبع غنی از ترکیبات شیمیایی ضد سرطان به نم مهار کننده های پروتئاز است، بنابراین خوردن نخود فرنگی برای سرکوبی فعالیت برخی ویروس ها و همچنین مبارزه با مواد شیمیایی سرطان زا در روده ها کمک می کند و در نتیجه ممکن است برای پیشگیری برخی انواع سرطان و رفع عفونت ها موثر باشد. در یک تحقیق علمی نشان داده شده است که خوردن نخود فرنگی در کاهش نرخ ابتلای به سرطان پروستات تاثیر داشته است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بوقناق را با خواص تحریک کننده ی آنزیم های کبدی، افزایش دهنده ی انسولین، درمان دیابت، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0