topNotif

خواص و مضرات هل

3297 بازدید
05 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آشنایی با خواص و مضرات هل

اغلب خانواده ها امروز از هل در چای، مربا، کیک، شیرینی، دسر و همچنین غذاهای مختلف استفاده می کنند تا هم بوی معطری داشته باشد هم از خواص آن برخوردار شوند. هل که با نام های دیگر قاقله، دانه های بهشتی، حماما، هیل، هیل بوآ، تهین الاج، لاجی، حب الهال، کاوداموم و تشمسین شناخته می شود، دارای طبع گرم و خشک است. این گیاه به فراوانی در جنوب هندوستان و در کشور های گرمسیری کاشته می شود. از هل به عنوان بادشكن و مقوی معده استفاده دارویی می شود و آن را به عنوان یك چاشنی معطر می شناسند. اگر شما هم مثل من از طرفداران این گیاه خوشبو هستید، این مقاله به شما اطلاعات زیادی از هل می دهد. حال، در این مطلب به بررسی خواص و مضرات هل می پردازیم.

مشخصات ظاهری گیاه هل

هل (با نام علمی Elettaria Cardamom)، گیاهی است از خانواده زنجبیل (Zingiberaceae)، پایا، با بن ساقه ای ضخیم، افقی و ساقه های برگدار که به ارتفاع حدود ٣ متر می رسد. برگ های آن مستطیلی سر نیزه ای به طول ٣٠ تا ٦٠ سانتی متر و به عرض ٨ سانتی متر، متناوب و منتهی به غلافی بزرگ با شكاف طولی است. ساقه آن ساده و به بلندی 10 الی 20 متر می رسد، ریشه هل خرنده و ضخیم است و رویه آن صاف و زبر با مو های نازک ابریشمی پوشیده شده است. در پهنك برگ های آن، یك رگبرگ اصلی مشخص، همراه با تعداد زیادی رگبرگ های فرعی شانه ای مشاهده می شود.

گل های هل کوچک و زرد رنگ و با آرایش خوشه ای شکل و هرزی روی ساقه در حالت دمر قرار دارد. گل ها به صورت سنبله یا گرزن یكسویه به تعداد ٥ تا ٦ عدد در طول محوری مجتمع هستند. پوشش گل از ٣ كاسبرگ سبز رنگ و ٣ گلبرگ متفاوت تشكیل شده است. یك پرچم زایا و یك مادگی با تخمدان ٣ برچه ای، محتوی زیادی تخمك دارد. میوه پوشینه، ناشكوفا و محتوی دانه های متعدد است. میوه هل به شکل کپسول است که دارای سه محفظه و روی هم 18 دانه در بر دارد.

 

خواص و مضرات هل

خواص و مضرات هل

 

محل رویش و پراکنش هل

هل بومی هندوستان است و در كشورهای سریلانكا (سیلان)، لائوس، گواتمالا، السالوادور و مالزی كشت و بهره برداری می شود.

اندام قابل مصرف گیاه هل

قسمت مورد استفاده هل، دانه های آن است كه برای ممانعت از كاهش میزان اسانس و جلوگیری از تقلب های دارویی و اشتباهات احتمالی با دانه های مشابه، تا زمان مصرف به صورت میوه نگهداری می شود. میوه های هل، بر دو نوع سفید و سبز است و هر دو نوع، میوه های بیضوی یا بیضوی دراز به طول حدود ٦ تا ١٨میلی متر و به پهنای ٦ تا ١٠ میلی متر، معمولا سه خانه ای با زوایای گرد است. دانه های آن زاویه دار، نامنظم به رنگ قهوه ای مایل به خاكستری، به طول ٤ تا ٥ میلی متر و قطر حدود ٣ میلی متر است. سطح دانه ها چروكیده و زبر است. دانه ها بسیار معطر و طعم آن ها تند و مطبوع است

ترکیبات شیمیایی گیاه هل

هل دارای تركیبات شیمیایی کوثری نظیر اسانس (٢تا ٨ درصد) که مهمترین تركیب آن یك و -٨ سینئول است. علاوه بر این، حاوی مقداری روغن و چربی نیز می باشد.

 

همچنین بخوانید:  آموزش کاشت هل

 

خواص و مضرات هل

خواص هل

ار دانه هل در طب سنتی و تهیه غذا ها استفاده می کنند، هل سبز را با مواد اسیدی می توان به هل سفید تبدیل کرد. پودر دانه های هل به رنگ خاكستری مایل به قهوه ای – سیاه دیده می شود و بوی آن بسیار معطر و طعم آن گس، تند و ادویه ای است.

دانه های هل اصولا برای رفع ازدیاد گاز های معده و روده مفید است. دم کرده دانه های هل برای طعم و رایحه ادویه جات و پختن غذا، شیرینی و دسر مورد استفاده زیادی است و خانم های کد بانو به آن علاقه زیادی دارند زیرا معطر و اشتها آور و هاضمه را زیاد می کند.

هل همچنین دارای خواصی چون قاعده آور، دافع بلغم، رفع خستگی، ضد نفخ و سو هاضمه (البته دم کرده دانه هل به تنهایی)، قابض، معطر، عطسه آور، رفع سنگ کیسه صفرا، تقویت حافظه، شادی آور، رفع صرع، برطرف کننده بوی دهان (جویدن دانه هل بوی بد دهان را از بین می برد)، کم کننده بزاق دهان (در صورت مکیدن نبات هل دار) ، از بین برنده کک و مک (در صورت اضافه کردن آن در غذا) می باشد و برای بی خوابی، میگرن و سردرد، ورم سر، انسداد کبد، زخم زهدان (رحم) مناسب است.

دانه های هل باعث خوشبویی عرق می شود و باعث دفع سنگ کلیه و اغما و بی هوشی نیز هست. افرادی که صرع دارند هل و غلاف را با هم مصرف کنند تا مرض آن ها کمتر شود. همچنین اگر فردی دچار استفراغ می شود هل را با شربت آب لیمو و شکر درست کرده و هم بزند برای رفع کردن استفراغ بسیار موثر است.

مضرات گیاه هل

  • علاوه بر خواصی که در باب هل ذکر شد، در صورت زیاده روی باعث سر درد، ورم پروستات، ناراحتی ریوی، سوزاک، سیفیلیس، فشار خون، زخم معده، گلودرد، یبوست می شود.
  • برای روده و معده مناسب نبوده و در زنان حامله ایجاد کننده عفونت های ادراری می باشد.
  • در برخی از افرادی که صرع دارند نیز تشدید کننده صرع آن ها می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

هل سبز را با خواص قاعده آور، دافع بلغم، رفع خستگی، ضد نفخ و سو هاضمه، معطر، عطسه آور، رفع سنگ کیسه صفرا، تقویت حافظه، شادی آور، رفع صرع، برطرف کننده بوی دهان، از بین برنده کک و مک، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0