خواص و مضرات گیاه چوبک

14322 بازدید
20 مرداد 97
سمانه
,

خواص و مضرات گیاه چوبک را بشناسیم !

گیاه چوبک : تعدادی از گیاهان هستند که سابقا از ریشه آن ها به علت داشتن ماده ساپونین برای شستن و تمیز کردن لباس مانند صابون استفاده می کرده اند. از نظر ترکیبات شیمیایی در ریشه گیاهان چوبک ایران ماده ساپونین و غیره یافت می شود.

خواص و کاربرد گیاه چوبک

ریشه چوبک ها از نظر طبیعت گرم و خشک است و خواص آن عطسه آور می باشد و سکسکه را تسکین می دهد. مدر و قاعده آور است و برای خرد کردن سنگ مثانه مفید است. ریختن قطره دم کرده آن در بینی بسیار عطسه آور است و برای باز کردن مجاری گرفته شده در موارد زکام بسیار نافع است.

به قدری عطسه آور است که در برخی موارد بوییدن یا قطره بینی آن برای زنان باردار خطرناک است زیرا ممکن است آنقدر عطسه کنند که بچه را ساقط نمایند. ضماد آن با سرکه برای تسکین درد سیاتیک و ورم طحال نافع است و اگر در محلول تنقیه داخل شود تنقیه آن برای اشخاص مبتلا به سیاتیک داروی مسکن خوبی است. ضماد خاکستر ریشه آن با سرکه برای درد مفاصل و سیاتیک و درد سرین نافع است. گرد آن که روی زخم های بد پاشیده شود برای التیام زخم نافع است.

مقدار خوراک آن تا 5 گرم است توجه شود چون ماده ساپونین سم است بیش از 2 – 3 گرم و حداکثر در مورد اشخاص قوی تا 5 گرم خوردن آن خطرناک است و خوردن 15 گرم آن به طور قطع کشنده است. بنابراین مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد، برای تهیه دم کرده آن 2 – 5 گرم گرد ریشه را در 200 – 300 گرم آب جوش دم کرده پس از صاف کردن با قاشق کوچک به تدریج بیاشامند.

خواص و مضرات گیاه چوبک

خواص و مضرات گیاه چوبک

مشخصات صابونی گیاهی از خانواده چوبک !

گیاه فول العرب یا غاسول ایرانی، صابونی گیاهی است علفی یک ساله و کوچک، برگ های آن متقابل، بدون کرک، دراز، نوک تیز و مثلثی شکل که قاعده آن ساقه را در آغوش گرفته است. گل های آن قرمز رنگ و اغلب در مزارع به عنوان علف هرز می روید. در ایران و در هندوستان علف هرز مزارع است. این گیاه در ایران در مناطق شمالی در گیلان، در قزوین، اصفهان، اراک، کرمانشاه، خرم آباد می روید. ریشه این گیاه کوچک است و مانند ریشه های درختچه های چوبک ضخیم و بزرگ نیست.

 

همچنین بخوانید:    چوب چینی و خواصش را بشناسیم

 

ترکیبات شیمیایی

از نظر ترکیبات شیمیایی در ریشه و دانه این گیاه ماده ساپونین مشخص شده است به علاوه در دانه های گیاه یک هیدرات کربن به نام لاکتوزین مشخص شده است.

خواص و کاربرد

در هند از شیره گیاه غاسول ایرانی به عنوان تب بر و مقوی در دوران تب های مداوم و ضعیف تجویز می شود. از گیاه برای معالجه ناراحتی های پوست توام با خارش استفاده می کنند. در چین از میوه ها و یا دانه های گیاه به عنوان التیام دهنده زخم، ضد عفونی کننده، بند آورنده خون روی و ضد درد در موارد بریدگی های اعضا استفاده می شود. به علاوه برای بیرون آوردن خار و تیغ و در استعمال داخلی برای افزایش ترشح شیر می خورند. سر شاخه های سبز، گل ها، ریشه و برگ های گیاه همان خاصیت دانه را دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چوبک را با خواص عطسه آور، قاعده آور، دفع سنگ مثانه، درمان درد سیاتیک و درد مفاصل ، تقویت نیروی جنسی، درمان خارش های بدن، پیشگیری از نقرس ، تسکین سرفه و آنژین، درمان بیماری های کبدی، درمان زونا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. NV
    7 بهمن 1401

    سلام نوع ساپونین های موجود در گیاه چوبک و ساختارشون رو تا پایان امروز می خواستم اینترنت هر چی گشتم پیدا نکردم لطفاً به ایمیلم بفرستید امروز. خیلی ممنونم

0