topNotif

خواص پیاز رسمی را بشناسیم

2053 بازدید
19 مهر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

خواص پیاز رسمی را بشناسیم

در کتب طب سنتی با نام عربی آن بل آمده است، نام پیاز به گیاه و به غده متورم ورقه ورقه گوشتی زیرزمین آن نیز گفته می شود.

پیاز گیاهی است دو ساله برگ های آن لوله استوانه ای و توخالی ساقه گل دهنده آن به ارتفاع 1-1/3 متر که آن هم استوانه ای خالی است و قسمت پایین آن متورم است. گل های آن گروهی به صورت چتر مدور و حجیم به رنگ سفید یا بنفش در تابستان در انتهای ساقه گل دهنده ظاهر می شود. دانه های آن ریز و سیاه است که در کپسول قرار دارند.

به طور کلی دو نوع پیاز هست، پیاز نوع سفید و پیاز نوع رنگی (قرمز، بنفش یا مخلوط) پیاز نوع سفید شامل ارقامی است که برای کاشت بهاره و برداشت اوایل پاییز مناسب هستند. کاشت پیاز سفید یا نوع پیاز پاییزه معمولا بذر آن را در اواخر تابستان در خزانه می کارند و گیاهان حاصله را در آبان ماه و یا در اوایل فروردین سال بعد به مزرعه منتقل می کنند به این ترتیب غده های پیاز محصول این کاشت را می توان در خرداد ماه برداشت.

کاشت پیاز رنگی

هدف برداشت محصول پیاز در مرداد و شهریور است که در دوران زمستان مصرف شود، برای این کار مطمئن ترین طریق این است که پیازهای کوچکی که از کاشت بذر در سال قبل به دست آمده است در بهار در خاک مزرعه با فاصله 25 سانتیمتر فاصله خطوط و 15 سانتیمتر فاصله بوته ها کاشته شود و این پیازها معمولا پس از 3-4 ماه قابل برداشت هستند و پیازهای درشت خوبی در اواخر تابستان برداشت می شود که آنها را پهن می کنند که خشک شوند و به اصطلاح پیاز انباری خشک تهیه شود و در دوره زمستان نگهداری و مصرف می شود.

خواص پیاز رسمی را بشناسیم

خواص پیاز رسمی را بشناسیم

خواص پیاز رسمی را بدانیم.

پیاز محرک و نرم کننده سینه و مقوی نیروی جنسی و قاعده آور است و پخته آن در موارد نفخ و اسهال خونی مصرف می شود. پیاز ضد سرفه و قاعده آور و مدر است. در شیره تازه پیاز یک عامل های گلی سیمیک یعنی عاملی که موجب پایین آوردن قند خون می شود یافته اند که در اثر بخار فرار است و فعالیت خود را از دست می دهد حتی اگر از ضد عفونی کننده ها به آن اضافه شود و خنک و سرد شده باشد.

پیازچه و موسیر دارای خواصی مشابه پیاز هستند. پیاز و پیازچه و موسیر محلل و ضد عفونی کننده و التیام دهنده زخم هستند. اگر آب آن با عسل مخلوط شود برای محل سوختگی مفید است. پیاز از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خیلی خشک است و در ضمن رطوبت نیز دارد. بازکننده گرفتگی ها و انسداد مجاری است و اشتها آور است و برای تقویت نیروی جنسی بسیار موثر می باشد.

خوردن خام آن با نان در مسافرت و در مواقع عوض شدن آب و هوا مفید و سلامت بخش است. مدر است و خرد کننده سنگ کلیه و در بیماری های استسقا یا اناسارکا که مایع در زیر بافت جلدی جمع می شود پیاز که مدر است خیلی موثر است در این مورد سابقا معمول بوده که رژیم شیر و پیاز داده شود به این ترتیب که غذای مریض مبتلا به استسقا لحمی منحصر به سه بار در شبانه روز شیر با قدری قند و پس از آشامیدن یک دانه پیاز خام این رژیم در رفع استسقا بسیار موثر است البته در مواردی که مریض بتواند پیاز بخورد و عوارضی نداشته باشد.

 

همچنین بخوانید: مزایای استفاده از روغن نارگیل برای مو

 

تخم پیاز خشک و گرم است و برای ازدیاد نیروی جنسی مفید است. ضماد تخم پیاز برای جلوگیری از ریختن مو نافع است، مقدار خوراک آن تا 5 گرم است.

توجه :

اشخاصی که در مقابل پیاز حساسیت دارند و اشخاصی که سابقه خون روی و ناراحتی های پوستی دارند باید از خوردن پیاز احتراز کنند.

دیگر خواص پیاز

پیاز گیاه معجزه گری است که در رژیم های غذا درمانی از مهمترین عناصر برای مقابله و درمان بیماری ها است. پیاز در بالا بردن جز مفید در کلسترول خون نقش موثری دارد. پیاز به عنوان یک ماده ضد انعقاد خون عمل می کند و سیستم حمایتی بدن در مورد ضد لخته شدن خون را تقویت و تحریک می کند. پیاز در کاهش خطر بیماری های قلبی موثر است.

خوردن روزانه حدود 60 گرم پیاز کامل خام مقدار کلسترول خون را محسوسا کاهش می دهد. پیاز به علت داشتن ماده ای به نام پروستا گلاندین در کاهش فشار خون نیز موثر است. در طب سنتی کهن از پیاز در بیماری های قند استفاده می شده است. پیاز همچنین یک آنتی بیوتیک قوی است. پیاز و اسانس پیاز برای کشتن و انهدام باکتری های بیماری زا موثر است. از جمله ضد سالمونلا است که از باسیل های کولون می باشند. هر فردی اگر سیر و پیاز را 3-8 دقیقه بجوید مخاط دهانش را به کلی استریل می کند.

پیاز داروی موثری برای سرماخوردگی است زیرا پیاز بسیار خلط آور است و با تحریک مخاط اخلاط را از ریه ها به گلو آورده و با سرفه موجب اخراج آن می شود. پیاز به دلیل ترکیبات گوگردی که دارد از مواد ضد سرطان نیز می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق شلتوک را با خواص تقویت موی سر، جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش آن، تقویت پیاز مو و رویش مجدد مو، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0