خواص کاوا و پیرتر را بشناسیم

2706 بازدید
02 شهریور 97
سمانه

خواص کاوا و پیرتر چیست.

❊کاوا

کاوا گیاه دیگری است که در کتب طب سنتی و به فارسی کاوا گفته می شود. این گیاه به صورت درختچه ای است و در مناطق مختلف اقیانوسه و پولی نزی و جزایر هاوایی انتشار دارد. در ایران تا به حال شناسایی نشده است. ریشه این گیاه مهمترین قسمت دارویی گیاه است.

ترکیبات شیمیایی کاوا

ماده عامل فعال فیزیولوژیکی گیاه در رزین آن است. در سال 1939 آقای وین وان در نتیجه بررسی های خود اعلام نمود که در رزین آن ماده موثر دارویی به نام دی هایدروکاوئین که مشابه ماریندی نین است وجود دارد و در سال 1959 آقای هانسل یک ماده موثر آرام بخش و مسکن دیگری به نام دی هایدرومتیستی سین در آن مشخص نمود که تاثیر آن به سرعت ماده قبلی ظاهر نمی شود ولی پایدارتر است.

خواص و کاربرد کاوا

ریشه درختچه کاوا برای معالجه سوزاک، ضد عفونی کردن مجاری تناسلی و مجاری ادرار، کاهش التهاب و ورم مثانه مصرف می شود. تاثیر آن از دو جهت است اولا ضد عفونی کننده است و ثانیا نوعی مخدر می باشد. و طبق تحقیقاتی که در گینه جدید به عمل آمده به صورت امولسیون مصرف می شود. مقدار مصرف آن معمولا 1 – 75 گرم عصاره هیدرو الکلی ریشه گیاه است که طی روز این مقدار در چند بار مصرف می شود به بیان بهتر مقدار عصاره الکل باید آن قدر باشد که از یک گرم کاوا تهیه شده باشد. چون ریشه کاوا مخدر است مصرف آن باید با احتیاط و در حد مجاز و زیر نظر پزشک باشد.

خواص کاوا و پیرتر را بشناسیم

خواص کاوا و پیرتر را بشناسیم

❊پیرتر

از بعضی از گونه های پیرترها به سبب بوی نافذی که اسانس رزینی آن ها دارد به عنوان حشره کش استفاده می شود. این گونه از گیاهان به فارسی پیرتر گفته می شوند.

مشخصات پیرتر

پیرتر گیاهی است چند ساله بلندی آن در حدود 50 سانتی متر خیلی شبیه بابونه، پوشیده از کرک نرم سفید، برگ های آن دارای بریدگی زیاد، گل های آن در وسط طبق زرد و در اطراف سفید است. این گیاه در ایران به طور وحشی دیده نشده ولی برای ساخت حشره کش کاشته می شود و خوب رشد می کند. برای تکثیر آن در بهار تخم آن را در خزانه می کارند، دو سه هفته طول می کشد که جوانه بزند وقتی که گیاهان 7 – 8 برگه شدند، بیرون آورده به محل اصلی با فواصل 60 سانتیمتر از هر طرف منتقل می کنند. این گیاه زمین های شنی سبک و رو به آفتاب را دوست دارد.

 

همچنین بخوانید: درمان هایی برای عقرب و مار گزیدگی

 

خواص و کاربرد پیرتر

گرد گیاه پیرتر و به خصوص گرد گل های خشک آن دارای خاصیت حشره کشی است و از آن مخلوط با سایر مواد مناسب نظیر نفت می توان محلول های حشره کش ساخت. گرد گل پیرتر حدود 100 گرم، متیل سالیسیلات 50 گرم، نفت چراغ 1000 گرم و یک اسانس خوشبو نظیر اسانس سیترونل از گیاه گرفته می شود، 15 گرم گرد گیاه و سایر اجزا را در محلول ریخته به مدت یک هفته می گذارند که خوب خیس بخورد پس از آن، آن را صاف کرده و آماده مصرف است.

با مخلوط کردن گل های خشک شده سه گونه فوق گرد حشره کش تهیه می شود و برای کشتن حشرات منازل مسکونی مانند ساس، شپش، مگس و حشرات موذی که به پارچه های پشمی و پوست خز حمله می کنند مصرف می شود. پیرتر برای از بین بردن برخی از حشرات آفت گیاهی نظیر آفات حشره ای سبزی و درختان میوه نیز تا حدودی البته به طور ضعیف می تواند موثر باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نفتالین را با خواص خوشبوکننده، جلوگیری از بیدزدن لباس و فرش از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0