خواص کره بادام زمینی / 11 فایده شگفت انگیز و عوارض مصرف آن

2016 بازدید
10 مرداد 00
مروارید

خواص کره بادام زمینی / 11 فایده شگفت انگیز و عوارض مصرف آن

کره بادام زمینی یک غذای فرآوری نشده است و فقط از بادام زمینی بو داده تهیه می شود که به صورت خمیر درآمده است و علاوه بر طعم خوشمزه، مزایای زیادی برای بزرگسالان و کودکان دارد. این مقاله درمورد خواص کره بادام زمینی و 11 فایده شگفت انگیز و عوارض مصرف آن می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

خواص کره بادام زمینی / 11 فایده شگفت انگیز و عوارض مصرف آن

خواص کره بادام زمینی / 11 فایده شگفت انگیز و عوارض مصرف آن

11 فایده شگفت انگیز کره بادام زمینی برای سلامتی

1. سرشار از فیبر و پروتئین های گیاهی

کره بادام زمینی غنی از فیبر و پروتئین های گیاهی است و مصرف آن به جای پروتئین های حیوانی ترجیح داده می شود. هر صد گرم کره بادام زمیـنی حاوی یک و نیم گرم آب، پانصد و هشتاد و پنج میزان کالری، پنج گرم فیبر، شش گرم قند، بیست و چهار گرم کربوهیدرات، بیست و دو گرم پروتئین و همچنین منیزیم و فسفر، و پنج گرم ویتامین آ، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کمی روی، اسید فولیک، دو میلی گرم آهن و روی، اسیدهای چرب امگا 3 و در نهایت رسوراترول، می باشد که ایمنی بدن را افزایش می دهد.

2. سرشار از مواد معدنی

کره بادام زمیـنی حاوی مواد معدنی زیادی است. از جمله:

  • منیزیم، که یک عنصر ضروری برای سلامت بدن است.
  • فسفر در بیش از 300 فرایند شیمیایی در بدن نقش مهمی ایفا می کند، از جمله به ساخت استخوان ها و سلول های سالم کمک می کند و به سلول ها کمک می کند تا انرژی تولید کنند.
  • روی، که جزء مهمی برای تقویت ایمنی بدن، سنتز پروتئین و تشکیل DNA است.
  • علاوه بر اینها کره بادام زمینی حاوی مس، آهن، منگنز و پتاسیم نیز می باشد.

3. سرشار از ویتامین

کره بادام زمیـنی سرشار از ویتامین است. مانند: ویتامین ب3 که برای عملکردهای گوارشی و عصبی بسیار مفید است و به تولید انرژی کمک می کند. ویتامین ب6 که در بیش از 100 واکنش آنزیمی بدن نقش دارد و برای قلب و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. علاوه بر آن ها کره بادام زمینی حاوی فولات، ویتامین ب1 و ویتامین ب5 نیز می باشد.

 

همچنین بخوانید: بادام زمینی و خواص و مضراتش برای سلامتی

 

4. حاوی آنتی اکسیدان

کره بادام زمینی منبع غنی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها در بسیاری از غذاها یافت می شوند و در کاهش بروز آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد نقش مهمی دارند.

5. حاوی چربی های سالم است

کره بادام زمینـی سرشار از چربی های سالم است و سرشار از کالری است. دو قاشق غذاخوری از آن حداقل یک چهارم نیاز روزانه به چربی توصیه شده را تامین می کند.

نیمی از چربی موجود در آن از اسید اولئیک تشکیل شده است. اسید اولئیک مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. مانند: بهبود حساسیت به انسولین.

کره بادام زمـینی همچنین حاوی لینولئیک اسید (به انگلیسی: Linoleic acid) است و این یک نوع اسید چرب ضروری امگا 6 است که در بسیاری از روغن های گیاهی یافت می شود و اگرچه حاوی مقدار زیادی کالری است، اما خوردن مقادیر متوسط ​​کره بادام زمینی یا بادام زمینی در رژیم های کاهش وزن گزینه مناسبی است.

6. مفید برای دیابت

یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه بریتانیا در سال 2013 نشان داد که مصرف کره بادام زمینـی یا همان بادام زمینی برای صبحانه توسط افراد چاق در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2، به تنظیم سطح گلوکز خون آن ها کمک می کند و زنانی که به صبحانه بادام زمینی اضافه کردند، قند خون پایین تر و احساس سیری بیشتری داشته اند.

 

همچنین بخوانید: لیست غذاهای پروتئین دار

 

7. کاهش خطر ابتلا به سرطان

مطالعه ای که در تحقیقات و درمان سرطان سینه در سال 2014 منتشر شد، نشان داد که خوردن پروتئین گیاهی، کره بادام زمیـنی یا آجیل توسط دختران نوجوان با کاهش خطر ابتلا به بیماری های خوش خیم پستان همراه است.

8. کاهش چربی خون و کاهش وزن

مطالعه ای که در سال 2013 در Nutrition Research منتشر شد نشان می دهد که مصرف بادام زمینی یا کره بادام زمینی با کاهش وزن و سطح چربی خون ارتباط مستقیمی دارد.

9. کاهش خطر ابتلا به سنگ صفرا

طبق مطالعه ای که در ژورنال تغذیه بالینی بر روی مصرف بادام زمینی در ارتباط با خطر سنگ صفرا انجام شد اثبات شده است که در طی چند دهه گذشته، زنانی که فندق و کره بادام زمینی را به صورت منظم مصرف کرده اند، خطر ابتلا به سنگ صفرا را بسیار کاهش داده اند.

10. ضد استرس

مصرف کره بادام زمینی برای افزایش آرامش و غلبه بر استرس بسیار مفید است زیرا کره بادام زمینی دارای بتاسیتوسترول (نوعی استرول گیاهی) می باشد. به همین علت به ورزشکاران توصیه می شود کره بادام زمینی مصرف کنند.

11. کره بادام زمینی مفید برای نوزادان و کودکان

کره بادام زمینی فواید زیادی برای کودکان دارد، از جمله:

افزایش هوش

کره بادام زمینـی رشد ذهنی کودکان را فعال و افزایش می دهد، زیرا حاوی چربی های لازم برای رشد مغز و همچنین تقویت مهارت های شناختی آن ها است و بنابراین کودک باهوش می شود و این امر بر شخصیت و پیشرفت تحصیلی کودک تاثیر مثبت می گذارد.

حفظ سلامت بدن

کره بادام زمینی حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است که با کاهش سطح کلسترول مضر به حفظ سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می کند. توصیه می شود کره بادام زمینی را از سن یک سال و نیم به رژیم غذایی کودکان، اضافه کنید.

 

خواص کره بادام زمینی / 11 فایده شگفت انگیز و عوارض مصرف آن

خواص کره بادام زمینی / 11 فایده شگفت انگیز و عوارض مصرف آن

  سایر فواید کره بادام زمینی برای کودکان
  • منبع خوبی برای تامین ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 (که در گوشت ماهی یافت می شود) است و کودک به جای ماهی، می تواند کره بادام زمینی بخورد.
  • مشخص است که کره بادام زمینی حاوی مقدار زیادی مواد معدنی از جمله: پتاسیم، کلسیم، منیزیم، اسید فولیک، نیاسین، سدیم، فسفر و آهن است.

عوارض جانبی کره بادام زمینی

مصرف مقادیر کم کره بادام زمینـی بی خطر است و هیچ آسیبی نمی رساند. اما مواردی نیز وجود دارد که در هنگام مصرف کره بادام زمینی باید مراقب باشید:

اگرچه کره بادام زمینـی بسیار مغذی است، اما ممکن است حاوی سطوح مختلف آفلاتوکسین باشد. آفلاتوکسین ها ترکیبات سمی هستند که از انواع خاصی از کپک ها ایجاد می شوند و با خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط هستند، اما پردازش بادام زمینی و تبدیل آن ها به کره بادام زمینی سطح آفلاتوکسین را تا 89 درصد کاهش می دهد.

بادام زمینی و سایر آجیل ها حساسیت زا هستند و افرادی که به آجیل حساسیت دارند باید از کره بادام زمینی و غذاهای حاوی آجیل خودداری کنند و علائم آلرژیک متعددی ممکن است بروز کند از جمله:

  • کهیریا قرمزی یا تورم پوست
  • سوزن سوزن شدن یا خارش در داخل یا اطراف دهان و گلو
  • مشکلات گوارشی؛ مانند: اسهال، گرفتگی معده، تهوع یا استفراغ.
  • تنگ شدن گلو، تنگی نفس، خس خس سینه و آبریزش بینی.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بادام زمینی را با خواص ضد سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، تنظیم فشارخون، درمان یبوست، جلوگیری از آلزایمر، افزایش وزن، درمان جوش و آکنه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0