خواص گل نرگس سفید را بدانیم

2417 بازدید
07 مهر 97
سمانه

خواص گل نرگس سفید را بدانیم

به فارسی نرگس گویند و در کتب طب سنتی معرب آن نرجس آمده است. دارای گونه های مختلفی است که معروفترین آن ها عبارت است از نرگس سفید، نرگس سفید دارای گل های سفید مایل به زرد است و در مناطق مختلف ایران، در فارس نزدیک بوشهر، در کرمان و سیستان و طبس به طور خودرو می روید و در سایر مناطق نیز پرورش داده می شود.

مشخصات نرگس سفید

نرگس سفید دارای 4-6 برگ خطی باریک و دراز است که معمولا همراه با گل ها از ریشه یا پیاز گیاه بیرون می آیند. گل ها که معمولا به تعداد 3- 10 و به طور گروهی ظاهر می شوند دارای دم گل نامساوی بوده و به رنگ سفید مایل به زرد و بسیار معطر هستند. در وسط گل ها یک فنجانک به رنگ های مختلف وجود دارد. تکثیر گیاه از طریق کشت پیاز آن یا کشت قسمتی از پیاز و یا ریشه جوش پیاز آن می باشد.

خواص گل نرگس سفید را بدانیم

خواص گل نرگس سفید را بدانیم

ترکیبات شیمیایی نرگس 

نرگس گیاهی است سمی، از نظر ترکیبات شیمیایی از گیاه مواد لیکورین، تازتین و نارکوتین یافت می شود. در پیاز آن ماده ای به نام نارسی سین وجود دارد، ملح کلریدات نارسی سین به مقدار کم قی آور است. در گزارش دیگری آمده است که علاوه بر آلکالوئید تازتین در پیاز آن آلکالوئید سوئی زنین مشخص شده است.

خواص نرگس

نرگس اصولا از گیاهان سمی است بنابراین در مصرف آن باید جانب احتیاط را رعایت کرد و زیر نظر پزشک مصرف شود. در چین و ژاپن به طور کلی از نرگس به عنوان داروی معالج بیماری های زنانه استفاده می شود. از پیاز آن برای اخراج تکه استخوان از مری استفاده می شود و به صورت ضماد برای انواع ورم ها از جمله برای ورم پستان، جوش ها و کورک ها، آبسه ها و زخم ها استفاده می شود.

به عنوان تریاق برای پراکنده کردن سم و رفع درد ناشی از مسمومیت گزندگان مصرف می شود. از شیره پیاز آن برای بیماری های چشم استفاده می شود. گل های خشک آن یک داروی ضد تب برای زنان است. پیاز آن قی آور و قاعده آور است.

 

همچنین بخوانید: قوانین شاد زیستی و شادکامی

 

نرگس از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است. در مورد خواص آن معتقدند که بوییدن گل آن برای رفع سردرد بلغمی و سوداوی و باز کردن انسداد مجاری دماغ مفید است و از زکام جلوگیری می کند. ضماد آن با عسل برای رفع تشنج اعصاب چشم مفید است. خوردن پیاز کوبیده آن یا پخته آن با عسل مسهل قوی معده و پاک کننده رحم و قی آور و قاعده آور است و جنین زنده و مرده را سقط می نماید و برای التیام زخم های داخلی و ظاهری مفید است. اگر 16 گرم پخته آن با عسل خورده شود اقسام کرم معده را خارج می سازد و دردهای مثانه و رحم را تسکین می دهد.

ضماد پیاز آن که سه روز در شیر خیسانده و پس از آن خشک نموده و ساییده باشند برای تقویت نیروی جنسی و اگر زیر قسمت آلت تناسلی انداخته شود برای رفع ناتوانی جنسی خیلی نافع است. گرد پیاز خشک شده آن خونریزی را قطع می کند و زخم را التیام می بخشد. ضماد آن با سرکه و عسل زخمها را پاک کرده و دمل را سرباز می کند و ضماد آن با آرد گندم و آرد شیلم و عسل برای خارج ساختن تیغ و خار و امثال آن و تحلیل ورم های اعصاب مفید است. ضماد آن با عسل برای رفع دردهای مزمن اعصاب و درد مفاصل و نقرس و درد شکستگی اعضا و سوختگی آتش مفید است.

نکته:

نرگس برای گرم مزاجان مضر است و ایجاد سردرد می کند. برای رفع عوارض آن باید از بنفشه و کافور استفاده کرد و پیاز و گل آن در تمام موارد خواص مشابه دارند. مقدار خوراک آن تا 7 گرم است. تخم نرگس بیش از گل و روغن نرگس گرم و خشک است و اگر 2 گرم آن با شیر تازه خورده شود به شدت نیروی جنسی را تحریک می کند.

روغن گل نرگس

برای تهیه روغن گل نرگس، گل های نرگس را در روغن زیتون به مدت 40 روز بگذارید بماند و مرتبا گل ها را تجدید کرده و گل تازه بریزید پس از 40 روز آماده مصرف است و یا مخلوط روغن و گل ها را روی آتش ملایم بگذارید تا به تدریج آب آن تبخیر شده فقط روغن بماند و نسوزد. روغن نرگس برای تسکین سردردهای سرد نافع است. دهانه رحم را باز می کند و دردهای رحم را تسکین می دهد. برای گرم مزاجان مضر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق زنجبیل را با خواص رفع گرفتگی صدا، تقویت معده و کبد، نیرو دهنده قوای جنسی، ضد تهوع و استفراغ، رفع مسمومیت غذایی، ضد نفخ، درمان بلغم، تقویت حافظه، بادشکن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0