topNotif

خواص گل گاردنیا را بدانیم

2912 بازدید
08 مهر 97
سمانه
خواص گل گاردنیا را بدانیم

خواص گل گاردنیا را بدانیم

مشخصات و خواص گل گاردنیا را بدانیم

به فارسی گل گاردنیا و یاسمن آفریقایی و یاس آفریقایی گویند و در کتب مختلف با نام جوز کوثل و جردنیا نیز آمده است. این گل در ایران در باغ ها از نظر زیبایی گل آن در گل کاری کاشته می شود.

مشخصات گل گاردنیا

درختچه ای است همیشه سبز، دارای گل های سفید و نوعی از آن دارای گل های نارنجی است. برگ ها پهن موج دار نوک تیز اکثر آن ها متقابل، گل های آن بسیار معطر درشت و پرپر می باشد. این درختچه بومی نواحی گرم چین است، به ایران وارد شده و در شمال ایران در باغ ها کاشته می شود. در سایر نقاط در زمستان ها باید در گلخانه باشد، تکثیر آن با قلمه انجام می شود.

ترکیبات شیمیایی گل گاردنیا

از نظر ترکیبات شیمیایی گیاه دارای گاردنین، آلفا کروستین، کلوروژنین و اسانس روغنی فرار است. در برگ های آن وجود مانیت تایید شده است.

 

همچنین بخوانید: خواص دارویی گیاه مشط الراعی

 

خواص گل گاردنیا

گاردنیا گیاهی است بومی چین در سایر مناطق دنیا از جمله ایران کاشته می شود ولی به ثمر نمی رسد. در چین گاردنیا یک گیاه دارویی است و در اغلب موارد تخم آن مستعمل است در برخی موارد نیز از ریشه های جانبی و گل آن استفاده می شود. در اندونزی میوه و گل و پوست آن کاربرد دارد، در شبه جزیره مالایا برگ ها و ریشه های آن تجویز می شود.

میوه آن قی آور، محرک، ضد تب و مدر است و بند آورنده خون است، برای معالجه و رفع خلط آمدن از سینه یا حلق توصیه می شود و برای مسلولین مفید است. خون روی از سینه را بند می آورد و برای بیماری وجود خون در ادرار و بیماری های چشم و معده مفید است. در موارد آشفتگی، تهوع، دریا گرفتگی، یرقان و سوزاک حاد نافع است. در استعمال خارجی به عنوان مرهم التیام دهنده زخم به کار می رود برای معالجه جراحت و التهاب چشم، ضربه خوردگی اعضا و آبسه، جوش و کورک مصرف می شود.

تخم آن در استعمال خارجی در خمیرهایی برای معالجه یرقان، رماتیسم و دایورتیکولوزیس مفید می باشد. جوشانده ای که با گل و ریشه های جانبی آن تهیه و خورده می شود گردش جریان خون را تسریع و تنظیم نموده و به خصوص برای بند آوردن خونروی و خونریزی مفید است و در عین حال قاعده آور می باشد. گل های آن نرم کننده است و برای معالجه آماس چشم با افتالمیا و ترشحات زیاد سطوح مخاطی به خصوص ترشحات سوزاکی مهبل و التهاب مهبل نافع می باشد.

پوست گیاه تب بر است و برای بند آوردن اسهال خونی و دفع درد پشت و کمر مفید است، در شبه جزیره مالایا از برگ های له شده گل گاردنیا ضمادی درست می کنند و برای رفع سردرد و ورم پستان می اندازند. اسانس گاردنیا در صنعت عطرسازی مصرف دارد و برای معطر کردن چای نیز به کار می رود. از میوه آن رنگ زردی گرفته می شود که در برخی مناطق آفریقای حاره در صنعت رنگرزی و رنگ فروشی به خرید و فروش می رسد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق زنجبیل را با خواص رفع گرفتگی صدا، تقویت معده و کبد، نیرو دهنده قوای جنسی، ضد تهوع و استفراغ، رفع مسمومیت غذایی، ضد نفخ، درمان بلغم، تقویت حافظه، بادشکن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0