خواص گوجی بری ؛ 18 خاصیت عالی گوجی بری برای سلامتی بدن

2141 بازدید
04 مرداد 00
مروارید

خواص گوجی بری ؛ 18 خاصیت عالی گوجی بری برای سلامتی بدن

گوجی بری (نام علمی: Lycium barbarum) یا دیوخار میوه ای از خانواده تمشک ها می باشد و بومی مناطق شمال چین است. سرشار از اسید آمینه ها، ویتامین ها و مواد معدنی ازجمله زینک، کلسیم و فسفر بوده و از برگ ها، ساقه گیاه و دانه های خوراکی کوچک آن از زمان باستان استفاده می شده است و میوه ای چند ساله است که توانایی تولید میوه و گل در فصل رشد را دارد. این مقاله درمورد خواص گوجی بری می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

خواص گوجی بری ؛ 18 خاصیت عالی گوجی بری برای سلامتی بدن

خواص گوجی بری ؛ 18 خاصیت عالی گوجی بری برای سلامتی بدن

 

خواص گوجی بری ؛ 18 خاصیت عالی گوجی بری برای سلامتی بدن     

1. منبع غنی از آنتی اکسیدان

گوجی بری سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و از آن در برابر خطر ابتلا به عفونت ها و قرار گرفتن در معرض رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

2. منبع غنی از پروتئین

گوجی بری حاوی 8 آمینو اسید ضروری می باشد که بدن نمی تواند به تنهایی تولید کند و باید از رژیم غذایی تهیه شود. مقدار 28 گرم گوجی بری، تقریبا 10٪ نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین می کند.

3. منبع بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی

گوجی بری منبع غنی ویتامین ث است. هر 28 گرم گوجی بری تازه، 150 میلی گرم از این ویتامین را تامین می کند. علاوه بر این، این توت منبع ویتامین های گروه ب، منگنز، منیزیم، مس و سلنیوم نیز می باشد.

 

همچنین بخوانید: خواص شگفت انگیز انواع توت

 

4. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

مطالعه منتشر شده در Medicinal Chemistry در سال 2015 نشان می دهد که خوردن گوجی بری (که حاوی پلی ساکارید، می باشد) توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور قابل توجهی سطح گلوکز خون را کاهش می دهد و باعث افزایش سطح انسولین و کلسترول خوب می شود، اما باید توجه داشت که پوست گوجی بری در صورت مصرف با داروهای دیابت می تواند به طور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش دهد، بنابراین هنگام مصرف همزمان آن ها باید سطح قند خون را کنترل کنید.

5. خواص گوجی بری برای کاهش وزن

این میوه بهترین چربی سوز طبیعی می باشد. یک مطالعه مقدماتی منتشر شده در مجله کالج تغذیه آمریکا در سال 2011 نشان می دهد که نوشیدن آب گوجی بری، متابولیسم بدن را افزایش می دهد و سایز دور کمر را کاهش می دهد. 

6. خواص گوجی بری برای بهبود سلامت عمومی

تحقیقات اخیر نشان می دهد که نوشیدن آب گوجی بری به مدت 30 روز بسیاری از شاخص های کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. مانند: کیفیت خواب، عملکرد ذهنی، انرژی، حرکات منظم روده، خلق و خوی و احساس رضایت از زندگی.

7. کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان

یک مطالعه منتشر شده در مجله Oncology در چین نشان می دهد که مصرف گوجی بری که حاوی پلی ساکارید است می تواند به کاهش تعداد سلول های سرطانی در بیماران سرطانی کمک کند.

8. کمک به کاهش فشار خون

یک مطالعه مقدماتی بر روی موش ها که در مجله بین المللی آسیب شناسی بالینی و تجربی در سال 2015 منتشر شد، نشان می دهد که خوردن گوجی بری در موش های صحرایی با فشار خون بالا، می تواند با مهار فعالیت نوعی RNA، فشار خون را کاهش دهد اما لازم به ذکر است که مصرف گوجی بری می تواند به طور قابل توجهی فشار خون را در افرادی که فشار خون پایین دارند کاهش دهد، و شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد این را در بخش مضرات گوجی بری در ادامه بخوانید.

9. خواص گوجی بری برای حفظ سلامت چشم

یک مطالعه منتشر شده در مجله Optometry and Vision Science در سال 2011، که بر روی گروهی از افراد مسن سالم انجام شد، نشان می دهد که مصرف مکمل های گوجی بری به صورت روزانه باعث افزایش سطح زاگزانتین و آنتی اکسیدان های دیگر در چشم می شود و خطر کاهش رنگدانه (به انگلیسی: Hypopigmentation) و تجمع drusen در ماکولای شبکیه چشم را کاهش می دهد. (drusen یک رسوب زرد است که در زیر شبکیه تشکیل می شود)، اما برای یافتن مکانیسم عملکرد آن هنوز نیاز به انجام مطالعات بیشتری می باشد.

 

همچنین بخوانید: فواید توت هندی و خواص درمانی معجزه آسای آن در درمان انواع بیماری ها

 

10. خواص گوجی بری برای افزایش باروری

یک مطالعه مقدماتی روی موش هایی که در معرض اشعه مزمن بودند صورت گرفت و در ژورنال تحقیقات گیاه درمانی در سال 2010 منتشر شد، که نشان می دهد خوردن گوجی بری به افزایش باروری، افزایش حرکت و تعداد اسپرم ها و بهبود توانایی جنسی آن ها کمک می کند. (از آنجا که آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض این اشعه، باروری را کاهش می دهد).

11. محافظت از پوست در برابر اشعه نور خورشید

یک مطالعه مقدماتی که بر روی موش ها انجام شد و در سال 2010 در مجله علوم شیمیایی و فوتوبیولوژی منتشر شد، نشان می دهد که نوشیدن آب گوجی بری می تواند آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و التهاب را کاهش داده و در حفظ سلامت پوست نقش داشته باشد. 

12. خواص گوجی بری برای بهبود کولیت روده (بیماری التهابی روده)

یک مطالعه مقدماتی روی موش ها که در مجله Journal of Nutritional Biochemistry در سال 2017 منتشر شد، نشان می دهد که مصرف مکمل های گوجی بری خطر ابتلا به کولیت را کاهش می دهد و باعث کاهش نفوذ نوتروفیل هایی می شود که به دنبال گلبول های سفید خون می آیند، همچنین می تواند برای افرادی که از کولیک رنج می برند مفید باشد.

مزایای دیگر

13. کاهش خطر ابتلا به مالاریا

14. کاهش وزوز گوش

15.  کاهش مشکلات اختلال نعوظ

16. بهبود مشکلات گردش خون

17. کاهش سرگیجه

18. تسکین تب

 

خواص گوجی بری ؛ 18 خاصیت عالی گوجی بری برای سلامتی بدن

خواص گوجی بری ؛ 18 خاصیت عالی گوجی بری برای سلامتی بدن

 

عوارض جانبی گوجی بری

مصرف گوجی بری در کوتاه مدت یعنی تا 3 ماه بی خطر است، اما مصرف آن در برخی موارد نادر می تواند باعث آسیب کبدی، افزایش حساسیت به نور خورشید و بروز واکنش های آلرژیک شود و مصرف آن در دوران بارداری به دلیل ایجاد انقباضات رحمی توصیه نمی شود. اما این مورد اثبات نشده است و بهتر است از خوردن آن در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید، زیرا اطلاعات کافی در مورد ایمنی خوردن گوجی بری در این دوران وجود ندارد.

موارد منع استفاده از گوجی بری

مواردی وجود دارد که باید هنگام مصرف گوجی بری مراقب باشید. از جمله موارد زیر:

فشار خون پایین

گوجی بری می تواند به طور قابل توجهی فشار خون را در افرادی که فشار خون پایینی دارند، کاهش دهد.

دیابت

پوست ریشه گوجی بری، در صورت مصرف با داروهای دیابت، می تواند قند خون بیماران دیابتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، بنابراین توصیه می شود سطح قند خون را به طور مداوم کنترل کنید.

افراد مبتلا به آلرژی

گوجی بری در افرادی که به پوست هلو حساسیت دارند عوارض جانبی ایجاد می کند، مانند: حالت تهوع، سرگیجه، خس خس سینه یا کهیر، و توصیه می شود در صورت مشکوک بودن به این آلرژی با پزشک مشورت کنید.

 تداخلات دارویی با گوجی بری

 در زیر برخی از این داروها ذکر شده است:

داروهایی که در کبد تغییر می کنند

برخی از داروها در کبد تغییر می کنند و مصرف آن ها با گوجی بری می تواند سرعت این اتفاق را کاهش دهد، که ممکن است منجر به افزایش اثر این داروها و ظهور عوارض جانبی شود. بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف همزمان آن ها با پزشک مشورت کنید. نمونه این داروها عبارتند از: آمی تریپتیلین (انگلیسی: Amitriptyline)، دیکلوفناک (انگلیسی: Diclofenac)، ایبوپروفن (انگلیسی: Ibuprofen).

داروهای دیابت

پوست گوجی بری می تواند سطح قند خون را کاهش دهد و مصرف آن با داروهای دیابت می تواند باعث افت قابل توجه قند خون شود، بنابراین توصیه می شود سطح قند خون به طور مداوم کنترل شود و با پزشک مشورت کنید. در مواردی نیز ممکن است نیاز به تغییر دوزهای دارویی باشد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از: انسولین (انگلیسی: Insulin)، گلیمپیراید (انگلیسی: Glimepiride)، گلیپیزاید (انگلیسی: Glipizide).

داروهای فشار خون بالا

گوجی بری می تواند سطح فشار خون را کاهش داده و مصرف آن با این داروها می تواند سطح فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. نمونه این داروها عبارتند از: لوزارتان (انگلیسی: Losartan)، دیلتیازم (انگلیسی: Diltiazem)، کاپتوپریل (انگلیسی: Captopril)

وارفارین

Warfarin برای کند کردن روند لخته شدن خون استفاده می شود و گوجی بری می تواند مدت زمان ماندن وارفارین در بدن را افزایش دهد، که این امر ممکن است خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهد، بنابراین توصیه می شود که برای احتمال نیاز به تغییر دوز وارفارین با پزشک خود مشورت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گوجی بری را با خواص پیشگیری از دیابت، کنترل سطح کلسترول خون، از بین برنده رادیکال های آزاد، خواص ضد سرطانی، پیشگیری از آسیب های کبدی، مراقبت از پوست، بهبود کیفیت خواب، افزایش کمیت و کیفیت اسپرم، بهبود قدرت بینایی، حفاظت از سلامت قلبی و عروقی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0