topNotif

خواص گیاه اشنه در طب سنتی

4729 بازدید
01 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

خواص گیاه اشنه در طب سنتی

اشنه از خزه ها می باشد. در کتب طب سنتی و در بازار با نام های عربی اشنه، مسلک القرود، ستیبه العجوز و شیب العجوز آمده است. به فارسی آلک، دو آله و دو آلک گفته می شود.

ترکیبات شیمیایی اشنه

از نظر ترکیبات شیمیایی در آن ماده لیکنین وجود دارد که از نشاسته ها است و مصرف غذایی دارد.

مشخصات اشنه

اشنه خزه ای است که بر درخت صنوبر و بلوط و گردو و درختان دیگری می روید. به رنگ های سیاه و سفید در اغراض ماده است سفید رنگ آن مرغوب است و سیاه آن خوب نیست. خزه هایی که به درخت بلوط و گردو می پیچند و می چسبند معطر و خوشبو می باشند که در شمال ایران آن را آلک یا دوالک می نامند. در عرایس الجواهر آمده است که اشنه از عطرهای بسیار مورد توجه و از اجزای عنبر خوشبو می باشد. شکل ظاهری آن مانند ریسمان های باریک و پهن است که به هم پیچیده و بافته شده و به شاخه های درخت بلوط و گردو و سایر درختان می پیچد. مرغوب ترین آن، آن است که هر دو روی آن سفید و معطر باشد.

خواص گیاه اشنه در طب سنتی

خواص گیاه اشنه در طب سنتی

خواص گیاه اشنه در طب سنتی

اشنه از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی معتدل است. شیخ الرئیس بوعلی سینا آن را در عین اعتدال قابض می داند ولی عده ای دیگر از حکما آن را سرد و خشک می دانند خصوصا اشنه ای که روی شاخه های درخت بلوط زندگی می کند، سرد و خشک است.

از نظر خواص معتقدند که قابض و محلل و ملین و معطر و خوشبو است. مقوی قلب می باشد. خوردن دم کرده آن روح افزا و مفرح و برای خفقان، صرع، تقویت معده، رفع دل آشفتگی، قی، خرد کردن سنگ مثانه و درد کبد نافع است. معده را خوشبو می نماید. اگر در سرکه خیسانده شود و از خیس کرده آن را بخورند قابض و به خصوص در  اطفال  خواب آور است و برای رفع نفخ و خنثی کردن زهر گزندگان سمی مفید است.

 

همچنین بخوانید:    چگونه خود را خوشبو نماییم

 

بخور آن برای رفع سر درد و صرع و تکرار گرفتن بخور آن و استفاده از دود آن در بینی برای سکته، صرع، اختناق رحم و نشستن در دم کرده آن برای تسکین دردها، تحلیل ورم های گرم، درد رحم و آوردن عادت ماهیانه مفید است. ریختن قطره ای از آب خیس کرده آن که از بلوط باشد، برای تسکین حرارت چشم مفید است و پاشیدن گرد آن برای رفع بدبویی زیر بغل و رویانیدن گوشت بر جراحت نافع می باشد.

نکته :

اشنه برای روده ها مضر است و از این نظر باید با انیسون خورده شود مقدار خوراک آن تا 12 گرم است. حکیم میر عبدالحمید در حاشیه ای بر تحفه حکیم مومن اظهار نظر کرده است که به لغت فرانسوی نوعی از اشنه را موسیوس آربوروس نامند که به معنای مشک درختی است.

نوعی از آن را که به شاخه های مرجان و استخوان های ماهی و روییدنی های زیر آب دریا می پیچد به نام موسیوس مارین می خوانند که نظر ایشان از سایر انواع اشنه ها سردتر و ضماد آن برای سوختگی اعضا بسیار مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اوشنه را با خواص تقویت اعصاب و مفرح، ملین و ضد استرس، ضد درد کلیه، ضد سنگ کلیه، ضد نفخ معده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0