خواص گیاه افلنجه را بشناسیم

1943 بازدید
08 مرداد 97
سمانه

خواص گیاه افلنجه را بشناسیم !

عده ای از حکمای طب سنتی افلنجه را تخم کبابه صغیر می دانند. این دانه شبیه خردل و تند و معطر است. بوی آن شبیه بوی سیب، رنگ آن سرخ و طعم آن تلخ است. بلندی گیاه آن تا 1 متر برگ آن شبیه برگ بادام و گل های آن سفید می باشد. افلنجه از نظر طبیعت گرم و خشک است ولی گرمی و خشکی آن کمتر از کبابه است. خواص آن شبیه کبابه ولی ضعیف تر از کبابه است. مقدار خوراک آن تا 10 گرم یعنی دو برابر مقدار خوراک کبابه می باشد.

تهیه گرد کبابه :

کبابه را به مقدار مورد نظر گرفته غربال کرده و با دست اجزای خارجی آن را جدا نموده و در گرم خانه در 25 درجه سانتی گراد می خشکانند و نرم کوبیده از الک مویی داروسازی شماره 2 رد می کنند. مقدار خوراک از این گرد 156 گرم است که 9 قسمت کرده و هر قسمت را با قدری شربت قند در عرض شبانه روز به تدریج می خورند. در دفع سوزاک تا 30 گرم گرد کبابه را به طور معجون و یا مخلوط با شربت قند تجویز می کنند.

126 attarak photo

 

تنقیه کبابه :

گرد کبابه 25 گرم، دمکرده ریشه خطمی 250 گرم، مخلوط کنند و در دفع سوزاک مجرای بول در مواردی که خوردن آن منعی نداشته باشد تنقیه نمایند.

شربت کبابه :

شربت ساده 300 گرم، عصاره الکلی کبابه 30 گرم، آن ها را مخلوط و الکل را تبخیر نمایند و شربت کبابه که در رفع خناق استعمال می شود، عبارت است از 12 جز گرد کبابه و 24 جز شربت ساده و مقدار خوراک آن 120 گرم است.

ترکیبات شیمیایی افلنجه :

از نظر ترکیبات شیمیایی در برگ های گیاه دو نوع روغن فرار وجود دارد. اولا لیتسئا اویل که شامل مقدار زیادی آلدئید، سیترونلال و سیترال است و ثانیا کرانجین اویل که در آن مقدار کمی آلدئید ولی مقدار زیادی سینئول وجود دارد. در میوه های آن لوریک اسید، کاپریک اسید، اولئیک اسید، اسانس روغنی فرار، یک رزین گلوکوزیدی، دو رزین خنثی و دو آلکالوئید یافت می شود.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با گیاه بلادون

 

خواص و کاربرد افلنجه را بدانیم.

در چین میوه های گیاه بادشکن، سینه ای و برای معالجه فتق، برونشیت و سو هاضمه به کار می رود و در هند و چین جوشانده آن برای رفع سرگیجه، ناراحتی های هیستری، فلج، مالیخولیا و فراموشی مصرف می شود. بررسی های جدید نشان می دهد که سایر قسمت های گیاه نیز مفید است. ریشه آن جزیی از داروی تقویتی است که در چین پس از تولد بچه به مادر می دهند. پوست ریشه و شاخه های آن و همچنین برگ های آن در موارد بیماری های پوست و بیماری های قارچی به کار می رود.

تخم آن را بومی های محلی به جای نمک طعام معمولی مصرف می کنند. از صمغی که از ریشه و میوه آن قبل از قرمز شدن میوه گرفته می شود استفاده دارویی می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کبابه چینی را با خواص بادشکن و مقوی معده، کمک به درمان دیابت، ضد عفونت مجاری تناسلی و ادرار، درمان روماتیسم، معالجه اسهال خونی و سایر اختلالات دفعی، تقویت کننده حافظه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0