خواص گیاه جینکو برای سلامتی و عوارض جانبی جینکو بیلوبا

4870 بازدید
01 تیر 00
مروارید
,

خواص گیاه جینکو برای سلامتی و عوارض جانبی جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا (نام علمی: Ginkgo Biloba)، درختی است که قرن ها مورد استفاده قرار می گرفته است و سرزمین اصلی آن چین بوده و در طب سنتی و غذاهای چینی بکار برده می شود. محصولات دارویی این گیاه از برگ های سبز آن تهیه می شود. عصاره این برگ ها به اشکال مختلف مانند: مایعات غلیظ، کپسول، قرص، اسپری، نوشیدنی های کولا، در دسترس است. این گیاه همچنین حاوی مقادیر زیادی ترپنوئید و فلاونوئید می باشد و به دلیل اثر آنتی اکسیدانی خود معروف است. جینکو بیلوبا فواید زیادی دارد و این مقاله درمورد خواص گیاه جینکو برای سلامتی و عوارض جانبی جینکو بیلوبا می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

خواص گیاه جینکو برای سلامتی و عوارض جانبی جینکو بیلوبا

خواص گیاه جینکو برای سلامتی و عوارض جانبی جینکو بیلوبا

 

خواص گیاه جینکو برای سلامتی را بشناسید

1. کاهش اضطراب

مصرف جیـنکو بیلوبا می تواند علائم اضطراب را کاهش دهد. در یک مطالعه منتشر شده در تحقیقات روانپزشکی در سال 2007، که بر روی 170 نفر مبتلا به اختلال اضطراب عمومی انجام شد، مشخص شد کسانی که به مدت 4 هفته روزانه از جینکو بیلوبا استفاده می کرده اند، در مقایسه با افرادی که مصرف نکرده اند، بهبود قابل توجهی در بیماری خود داشته اند.

2. سلامت چشم

مصرف عصاره جینکو بیلوبا می تواند از پیشرفت بیماری گلوکوم یا آب سیاه جلوگیری کند، یک مطالعه کوچک که در سال 2013 در Cochrane منتشر شد، نشان داد، مصرف جینکو بیلوبا می تواند دژنراسیون ماکولای وابسته به سن را نیز کاهش دهد.

مطالعه ای که در مجله français d’ophtalmologie منتشر شده و بر روی 29 بیمار دیابتی انجام شده است، نشان می دهد، مصرف عصاره برگ جیـنکو بیلوبا به مدت 6 ماه می تواند باعث بهبود دید رنگی در افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی شود.

3. سلامت مغز

یک مطالعه منتشر شده در JAMA نشان داد که مصرف نوعی عصاره جینـکو بیلوبا می تواند مهارت های اجتماعی و شناختی را در افراد مبتلا به زوال عقل بهبود بخشد و باعث بهبودی حافظه و روند تفکر، بهبود رفتار اجتماعی آن ها، (که به معنای توانایی بهتر در انجام کارهای روزمره است)، شود اگرچه هنوز مطالعات بیشتری برای اثبات این تاثیر لازم است.

4. کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی

یک مطالعه مقدماتی در دانشگاه شهید بهشتی انجام شد و در سال 2009 منتشر شده است، نشان می دهد که مصرف جینکو بیلوبا 23٪ از شدت علائم روانی و جسمی این سندرم می کاهد، اما هنوز مطالعات بیشتری در مورد این اثر لازم است.

 

همچنین بخوانید: خواص و مزایای نگهداری سنگ نمک در خانه

 

5. کاهش درد پا هنگام راه رفتن (ناشی از بیماری شریان محیطی)

تحقیقاتی که در دانشگاه ماستریخت صورت گرفت و در سال 2013 منتشر شد نشان می دهد که مصرف عصاره برگ جینـکو بیلوبا به مدت حداقل 24 هفته مسافتی را که افراد با جریان خون ضعیف پا می توانند بدون درد پیاده روی کنند، افزایش می دهد.

6. کاهش سرگیجه

برگ جینکو بیلوبا می تواند علائم اختلالات تعادل و سرگیجه را بهبود بخشد.

7. کاهش علائم اسکیزوفرنی

مصرف گیاه دارویی جینـکو بیلوبا می تواند عوارض جانبی داروهای ضد روان پریشی و علائم اسکیزوفرنی را کاهش دهد و برخی از انواع عصاره های جینکو بیلوبا می توانند اثربخشی این داروها را افزایش دهند.

8. کاهش فشار خون

یک بررسی بر روی 9 نفر انجام شد که در مورد رابطه جینـکو بیلوبا با کاهش فشار خون بود و 6 نفر از آن ها دریافتند که این گیاه می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. لازم به ذکر است که برای تایید این رابطه به مطالعات بیشتری نیاز است.

9. تسکین میگرن

توانایی جینکو بیلوبا در تسکین میگرن به علل بروز آن بستگی دارد، اگر میگرن به دلیل انقباض عروقی یا کاهش جریان خون در رگ ها باشد گیاه جینکو با خواص آنتی اکسیدانی خود می تواند به تسکین علائم میگرن کمک کند. از طرف دیگر، علت سردردهای میگرنی ممکن است افزایش انبساط رگ های خونی باشد، بنابراین اثر جینکو بیلوبا ممکن است کم باشد یا تاثیری در آن نداشته باشد.

 

همچنین بخوانید: درمان فوری سردرد میگرن با 13 روش خانگی

 

10. بهبود علائم آسم

خواص ضد التهابی جینـکو بیلوبا می تواند باعث افزایش ظرفیت ریه و کاهش التهاب در دستگاه تنفسی شود. در یک مطالعه مقدماتی که در سال 2007 در مجله دانشگاه علوم پزشکی و فناوری Huazhong منتشر شد و بر روی 75 نفر مبتلا به آسم، انجام شد، مصرف جینکو بیلوبا همراه با داروهای گلوکوکورتیکوئید، می تواند به بهبود علائم بیماری کمک کند.

11. کاهش شیوع ویتیلیگو

یک مطالعه مقدماتی که در سال 2003 در Clinical and Experimental Dermatology منتشر شد، نشان می دهد که مصرف عصاره جیـنکو بیلوبا می تواند شیوع و میزان این بیماری را کاهش دهد.

سایر فواید جینکو بیلوبا

جینـکو بیلوبا می تواند برای شرایط زیر نیز مفید بوده و آن بیماری ها را بهبود دهد:

  • برونشیت
  • لخته شدن خون
  • مشکلات ادرار
  • خونریزی همراه با اسهال
  • سندرم خستگی مزمن
  • اختلالات دستگاه گوارش
  • تصلب شرایین
  • کلسترول خون

 

 

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی برای استفاده از جینکو بیلوبا

هرچند مصرف عصاره برگ جینـکو بیلوبا معمولا برای اکثر افراد بی خطر است و عوارض جانبی ناشی از مصرف جینکو بیلوبا نادر است. به خصوص هنگامی که در دوز مناسب استفاده شود، اما برخی از افراد ممکن است دچار واکنش های آلرژیک مانند: سردرد، سرگیجه، بی قراری، حالت تهوع، استفراغ، ضعف، خونریزی، یبوست، فشار خون پایین، تپش قلب و اسهال شوند.

در برخی از مطالعات حیوانی نشان داده شده است که گیاه Ginkgo biloba می تواند خطر ابتلا به سرطان تیروئید و سرطان کبد را افزایش دهد، اما این نتیجه در حیوانات هنگام مصرف دوزهای بسیار زیاد Ginkgo biloba ظاهر شد و اطلاعات کافی در مورد احتمال بروز آن بر روی انسان وجود ندارد.

خوردن بیش از 10 دانه بذرهای این گیاه در روز می تواند منجر به ضعف نبض، دشواری تنفس، از دست دادن هوشیاری و شوک شود.

زنان باردار و شیرده

مصرف در بارداری. ممکن است باعث زایمان زودرس شود و اگر قبل از زایمان مصرف شود منجر به افزایش خونریزی در هنگام زایمان می شود و به دلیل کمبود اطلاعات کافی برای اثبات ایمنی مصرف جینکو بیلوبا در دوران شیردهی، توصیه نمی شود که در دوران بارداری یا شیردهی مصرف شود.

کودکان

دانه های جینکو بیلوبا اغلب برای کودکان ایمن نیستند و ممکن است به حملات صرعی و مرگ منجر شود.

دیابتی ها

افراد دیابتی هنگام مصرف جینـکو بیلوبا باید سطح قند خون خود را کنترل کنند.

افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند

توصیه می شود حداقل دو هفته قبل از جراحی مصرف جینـکو بیلوبا را متوقف کنید، زیرا لخته شدن خون را کند می کند و ممکن است باعث افزایش خونریزی در حین و بعد از جراحی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ژینکو را با خواص ضد سرطان، ضد آلزایمر، کاهش فشار خون، تسکین وزوز گوش، تقویت عملکرد مغز، ضد افسردگی، ضد آلرژی و حساسیت، ضد سرفه، تب بر، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    22 خرداد 1402

    سلام و مقت لخیر من 7 سال پیش سرزان داشتم و درمان شده ایا میتونم از این گیاه استفاده کنم از طرفی کم کاری نیرویید هم دارم

  2. ملیکا طاهری
    28 اردیبهشت 1402

    از مطالب خوبتون
    ممنون

    • عطارک
      29 اردیبهشت 1402

      درود بر شما

      سپاس فراوان از درج نظرتان٬ لطفا دیگر مقالات موجود در بلاگ عطارک را نیز ملاحظه بفرمایید.

      شاد و سلامت باشید.

      • جابر موسی لو
        31 اردیبهشت 1402

        باسلام دعرض خسته نباشید
        بنده به علت ضعف اعصاب در ناحیه پاهام .موجب اختلال در راه رفتنم میشود۰خواهشمندم مرا در این مورد (راهکار ودرمان)یاری بفرمایید

  3. نمازی
    8 اردیبهشت 1402

    سلام ازمطلب جینکو استفاده کردم برام مفید بود ، با تشکر

  4. ناشناس
    8 اردیبهشت 1402

    سلام ، مطالب فوق مفید بوده و استفاده کردم ،بت تشکر

0