topNotif

خواص گیاه صبر زرد (آلوئه ورا)

6829 بازدید
10 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آشنایی با خواص گیاه صبر زرد (آلوئه ورا)

صبر زرد که با نام های دیگری همچون انجیر بغدادی، ازوا، مقر، صبر، صعدنا و… شناخته می شود، گیاهی است از تیره لاله که دارای سه نوع هندی، عربی و فارسی است که بهترین نوع آن، از کشور های عربی می آید. این گیاه هم به صورت خوراکی و هم با داروهای ضمادی (استعمال خارجی) مصرف می شود و خواص درمانی فراوانی از جمله به عنوان مسهل قوی مصرف سنتی دارد. همچنین، از آن در سوختگی ها و تحریکات پوستی استفاده دارویی می شود. از شیرابه بعضی از گونه های این گیاهان مانند آلوئه ورا در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده گسترده ای می شود. حال در این مطلب با خواص گیاه صبر زرد (آلوئه ورا) آشنا شوید.

گیاه شناسی و مشخصات ظاهری صبر زرد

صبر زرد که به عنوان لاتکس آنتراکینونی و هیدروکلوئیدی شناخته می شود، از شیرابه برگ گوشتدار گونه های مختلف گیاه آلوئه (Aloe spp.) حاصل می شود. آن ها گیاهانی علفی، همیشه سبز، پایا و از خانواده لاله (Lilioideae) با ساقه چوبی که برگ های آن ها ضخیم، گوشتدار، نوک تیز و دارای قاعده پهن هستند. گاهی ارتفاع آن ها به 150 سانتی متر می رسد.

 

خواص گیاه صبر زرد (آلوئه ورا)

خواص گیاه صبر زرد (آلوئه ورا)

 

برگ های آن شبیه به برگ عنصل ولی از آن بلند تر و عریض تر است. همچنین برگ ها به رنگ سبز یا سبز مایل به قرمز و عاری از دمبرگ است و کنار آن ها نازک و خاردار می باشد. گل آذین، خوشه ای و زرد رنگ و میوه ها از نوع کپسول به رنگ قهوه ای و تخم مرغی شکل هستند. داخل برگ مملو از ماده لزج بسیار تلخی است. از برگ های گوشتی این گیاه به وسیله دستگاه های مخصوص و یا قرار دادن قطعات برگ آن ها در آب جوش صمغ را استخراج می کنند و به مصرف دارویی می رسانند.

گیاهان آلوئه مخصوص نواحی حاره هستند و منشا اصلی آن ها بیشتر مناطق حاره آفریقا است. شیرابه حاصل از برگ گیاه به رنگ زرد است که در اثر خشک شدن به رنگ قهوه ای و قرمز در می آید و دارای بوی خوش و طعم تلخ است. صبر زرد بیشتر دارای ترکیبات گلیکوزیدهای آنتراکینونی (حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد با مهمترین ترکیبات آلوئین و امودین) و موسیلاژ است.

خواص صبر زرد

طبیعت صبر زرد گرم و خشک است و دارای طعم تلخ می باشد. مسهلی است قوی برای اخراج اخلاط مختلف بدن به طوری که می تواند از بدن مواد زائد را جذب و آن ها را دفع نماید. همچنین، دارویی مقوی جهت تقویت بینایی و تقویت کننده حواس اصلی پنج گانه (شنوایی، بینایی، چشایی، لامسه و بویایی) است. برای درمان مالیخولیا و معالجه بیشتر امراض دماغی کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  گیاه زدوار و خواصش را بشناسیم

 

صبر زرد در ترکیب با سایر گیاهان دارویی بسیار مفید است و برای بیماری های زیر استفاده می شود که عبارتند از:

  • جهت معالجه بیماری های مغزی آن را با مصطکی می خورند.
  • جهت کاهش درد سینه و درمان تنگی نفس و مفاصل آن را با غاریقون مصرف می کنند.
  • جهت درمان یرقان (زردی) مقدار چهار گرم از آن را با آب خنک می خورند.
  • جهت معالجه امراض رطوبی گوارش آن را با گل برگ گل سرخ و مصطکی می خورند
  • این دارو کشنده کرم روده ای و سایر انگل های گوارشی بوده و مقدار خوراک آن چهار تا پنج گرم است.
  • در صورتی که دچار گرفتگی صدا شده باشید مقداری صبر زرد را بر تخم مرغی که قصد نیمرو کردن آن را دارید بریزید و باعث رفع گرفتگی صدا خواهد شد.
  • صبر زرد را اگر با مورد و شراب مخلوط کنید و بر روی موهای سر خود بگذارید باعث سیاهی مو می شود. همچنین برای درمان کچلی نیز از صبر زرد استفاده می شود.
  • ژل برگ صبر زرد را اگر بر روی پوست بمالید باعث لطافت پوست می شود.

مضرات صبر زرد (آلوئه ورا)

گرچه گیاه صبر دارای خواص بسیاری است، اما افرادی که ناراحتی شدید گوارشی (زخم فعال معده) دارند یا افراد مبتلا به بواسیر، افراد مبتلا به تصلب شرایین یا فشار خون و یا افرادی که زیاد گرم مزاج و پر خون هستند بهتر است که از خوردن آن اجتناب کنند و یا آن را با دو برابر صمغ عربی مخلوط کرده و در صورت خالی بودن معده مصرف نمایند. به طور کلی مهمترین مضرات صبر زرد (آلوئه ورا) عبارتند از:

  • سبب اسهال خونی می شود.
  • می تواند بیماری افسردگی و غم را ایجاد کند.
  • مصرف زیاد آن سمی بوده و برای کبد مضر است.
  • زنان باردار و گرم مزاجان در مقدار مصرفی صبر زرد باید احتیاط کنند.

نکته: لازم به ذکر است که مقدار چهار گرم از این دارو را در یک نوبت نمی توان خورد (مگر در موارد استثنایی مانند استسقا دیر علاج). در موارد عادی مقدار خوراک صبر در هر نوبت یک گرم است و چهار گرم باید در چهار نوبت خورده شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صبرزرد را با خواص تقویت کننده بدن، جلوگیری از ریزش مو و تقویت مو، درمان زخم، درمان خارش پوست، تسکین گوش درد، درمان یبوست و سوهاضمه، تنظیم قند خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0