topNotif

خواص گیاه عرق الدم و تاج الملوک

2632 بازدید
02 مهر 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400
خواص گیاه عرق الدم و تاج الملوک

خواص گیاه عرق الدم و تاج الملوک

با گیاه عرق الدم و تاج الملوک در طب سنتی آشنا شویم

در این مقاله شما را با دو گیاه عرق الدم و تاج الملوک و کاربردهای درمانی آن در طب سنتی آشنا خواهیم کرد؛

عرق الدم

مشخصات گیاه عرق الدم

گیاهی است پایا، کوچک دارای یک ریزوم یا ساقه زیرزمینی ضخیم و کوتاه که در آن یک شیره قرمز خونی وجود دارد. این گیاه معمولا یک برگ و یک گل منفرد سفید زیبا می دهد. بومی شیلی است و در آمریکای شمالی و کانادا نیز می روید و در باغ های اروپا به عنوان گل زینتی کاشته می شود. گرد ریزوماین گیاه وی زبان سوزاننده و نامطبوع است. در کتب طب سنتی با نام عربی آن عرق الدم آمده است.

ترکیبات شیمیایی عرق الدم

در ریزوم این گیاه آلکالوئیدهای سانگینارین و پروتوپین و هموکلیدونین، مواد صمغی، رزینی و کمی قند وجود دارد.

خواص گیاه عرق الدم

ریزوم و ریشه گیاه عرق الدم مخدر و قی آور است و به طور کلی سمی می باشد و مقدار زیاد آن محرک است و ایجاد سرگیجه، تهوع و آشفتگی، اختلالات هاضمه و ضعف می نماید. به مقدار خیلی کم در حدود 5 سانتی گرم به عنوان خلط آور و صفرا آور ممکن است مصرف شود و چون سمی است مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد. این گیاه تا به حال در ایران دیده نشده است. ریشه عرق الدم بر ضد باکتریای مولد پوسیدگی دندان ها موثر است و از آن به عنوان مهار کننده پلاک دندان در ساختن خمیر دندان تجاری به نام وایودنت استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید: خواص گیاه دارویی اقونیطون

 

تاج الملوک

به فارسی گل تاج الملوک و تاج الملوک و در کتب طب سنتی با نام عربی آن اخیلیا آمده است.

مشخصات گیاه تاج الملوک

گیاهی است چند ساله به بلندی 40- 100 سانتیمتر و برگ های آن پهن و پنجه ای، روی برگ غبارآلود و متن برگ به رنگ سبز تیره است. گل های آن معمولا واژگون دارای پنج گل برگ می باشد. رنگ گل ها در انواع آبی، ارغوانی، قرمز و سفید می باشد. گل ها ساده یا دوبل هستند. این گیاه معمولا در جاهای سایه دار و مرطوب باغ کاشته می شود.

تاج الملوک به طور وحشی در مناطق معتدله و مرتفع هیمالیا شبه قاره هند، اروپا، آسیا و همچنین در ایران در منطقه بلوچستان و سایر مناطق جنوب شرقی ایران انتشار دارد و گونه ای از آن در اطراف استان تهران و دامنه های البرز، آذربایجان و چالیان همدان می روید. گونه زینتی آن به نام گل تاج الموک در ایران پرورش داده می شود.

تکثیر آن از طریق کاشت بذر است که در بهار کاشته می شود و یا از طریق تقسیم و کاشت قسمتی از گیاه انجام می گیرد. در خاک های مرطوب معمولا به طور طبیعی از روییدن تخم های گیاه که روی خاک می ریزند خود به خود نسل گیاه حفظ می شود، در مناطق با زمستان های خیلی سرد بهتر است که گیاه در زمستان با پوشال بسته بندی و پوشیده شود.

خواص گیاه تاج الملوک

در استعمال خارجی از این گیاه برای رفع خارش پوست و التیام زخم و انواعی از اگزما استفاده می شود. در استعمال داخلی از دم کرده 4-5 گرم تخم گیاه در هزار گرم آب جوش برای معالجه یرقان استفاده می شود. از شربت تاج الملوک برای تسکین سرفه و در موارد سل و برونشیت مصرف می شود و چون سمی است مصرف آن باید با احتیاط و زیر نظر پزشک باشد.

روش تهیه شربت گل تاج الملوک!

ابتدا از خیس کردن 4 گرم تاج الملوک در 30 گرم الکل به مدت چند روز تنتور آن به دست می آید و پس از صاف کردن آماده است. سپس یک قسمت از این تنتور را با 2 قسمت آب و 2 قسمت قند شربت درست می کنند. مقدار خوراک از این شربت 30-50 گرم در روز است که برای تسکین سرفه در بیماری سل و برونشیت بسیار نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر شوکران را با خواص ضد هاری، ضد کزاز، ضد درد آرتروز، درمان آسم، ضد بیماری مالیخولیا، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0