topNotif

خواص دارویی گیاه مامیران یا زردچوب برای بدن

3346 بازدید
29 مهر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آخرین به روزرسانی 7 آبان 1398

خواص دارویی گیاه مامیران

مامیران (زرد چوب) گیاهی است علفی از تیره خشخاش دارای 40 تا 80 سانتیمتر ارتفاع و برگ های آن چند قسمتی بوده و دندانه دار می باشند. گل های آن زرد رنگ و به صورت چتر مجتمع اند که در فصل تابستان ظاهر می شوند. دانه های مامیران شبیه به دانه کنجد است. رنگ گل های مامیران از طلایی تا زرد متغیر است که در یک گل آذین چتری شکل مجتمع شده و دارای چهار گلبرگ و پرچم های متعدد می باشد. گل های این گیاه در بین ماههای اردیبهشت تا خرداد شکوفه می دهند. از قسمت های گیاه شکوفه دار تازه یا خشک شده و شیرابه تازه این گیاه استفاده دارویی و درمانی می شود. حال در ادامه این مقاله با خواص دارویی گیاه مامیران آشنا شوید.

 

خواص دارویی گیاه مامیران

خواص دارویی گیاه مامیران

 

محل رویش و پراکنش مامیران

گیاه مامیران بومی شمال آفریقا و اوراسیا می باشد و معمولا در امتداد جاده ها، ساحل رودخانه ها و اماکن بایر مناطق اروپایی می روید، به طوری که در بریتانیا نزدیک اماکن مسکونی یافت می شود. گل این گیاه در موقع شکوفه دادن گرد آوری شده و در سایه یا آفتاب خشک می شود. مامیران در نواحی شمالی ایران مانند رودبار، گرگان، بندر گز، مازندران و بسیاری از نواحی دیگر می روید.

ترکیبات شیمیایی گیاه مامیران

مامیران شیرابه ای گس، چند آلکالویید که از لحاظ ساختمانی شبیه آلکالویید های تریاک و حاوی یک ساپونین است. آلکالوئیدهای موجود در این گیاه اسپارتئین، هوموکلیدونین، آلیری توپین، کلریتین، کلیدونین، هربرین و پروتوپین و همچنین حاوی مواد موسیلاژی و رزینی می باشد.

خواص دارویی گیاه مامیران

طبیعت این گیاه گرم است و عصاره تازه این گیاه را در قدیم، مردم برای معالجه زخم های جلدی و برطرف نمودن میخچه پا به کار می بردند. این گیاه در طب سنتی به عنوان مخدر، قاعده‌آور، خواب‌آور و صفرابر شناخته می شود. علاوه بر این، برای درمان فشار خون بالا، یبوست، نقرس، استسقا، آسم، تصلب شرایین، بیماری های کبدی، سنگ کلیه و رفع بیماری‌های پوستی مفید می باشد. گیاه مامیران دارای اثر ضد تشنج بر روی عضلات صاف (روده، معده و کیسه صفرا) است و همچنین، بر روی ماهیچه های رحم اثر می گذارد.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گیاه موگه یا لاله دره

 

نسخه های درمانی با گیاه مامیران

  • از شیرابه مامیران در درمان زگیل استفاده می کنند ولی اثر آن قطعی نیست و ممکن است ایجاد زخم کند.
  • از آنجایی که این گیاه مسهل است، عصاره آن در درمان بواسیر کم نظیر است.
  • عصاره گیاه یا آب جوشانده آن مسکن دندان درد بوده و مضمضه آن در دندان را ساکت می سازد.
  • در بیشتر ناراحتی های رحم شستشو با آب جوشانده این گیاه ناراحتی را برطرف می کند.
  • همچنین شستشوی چشم در هنگام ناراحتی و کم شدن قدرت بینایی با آب جوشانده این گیاه، ضمن ضدعفونی کردن کره چشم و ضمایم آن غدد اشکی و غدد چربی ساز پلک ها را نیز تحریک نموده و قدرت بینایی را تقویت می نماید.
  • در بیماری سینوزیت صورت، آب جوشانده این گیاه را با کمی عسل مخلوط نموده و داخل بینی را شستشو می دهد، همچنین میتوانید از بخور این گیاه استفاده نمایید.
  • در یرقان این گیاه را به صورت خوراکی مصرف می کنند. مقدار خوراک از جرم برگ های جوان گیاه 2 گرم و از آب جوشانده آن 5 گرم است که پس از صاف کردن آن را می نوشند.
  • تیزان مامیران (یک تا دو قاشق غذاخوری مامیران را به مدت 5 دقیقه جوشانده و باقی بگذارید) برای درمان التهاب کیسه صفرا، دردهای معده و تسکین آسم مفید می باشد.

نکته: زیاده روی در مصرف خوراکی گیاه مامیران مضر می باشد. همچنین، ضماد آن ممکن است در برخی افراد دچار بثورات پوستی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مامیران را با خواص درمان آسم و تشنج، کاهش فشار خون و درمان سنگ کلیه و نقرس، مخدر و ضد تشنج، ضد استسقاء و تصفیه کننده خون، کاهنده فشارخون و ضد اسپاسم، صفرابر و قاعده آور، آرام بخش و خواب آور، مسهل و تقویت کننده عمومی بدن، دفع کننده کرم و خرد کننده سنگ کلیه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0