خواص گیاه نفله را بدانیم

2331 بازدید
29 مرداد 97
سمانه

کاربرد و خواص گیاه نفله را بدانیم !

نفله یا نفل گیاهی است که در کتب طب سنتی با نام ذرق، نفله و حندقوق بستانی آمده است.

مشخصات نفله

گیاهی است دو ساله و چند ساله به ارتفاع تا 80 سانتیمتر که در مراتع به سبب بلندی در بین سایر گیاهان از دور با گل های زرد مشخص است. برگ های آن مرکب از 3 برگچه که هر برگچه کوچک، بیضی، دندانه دار و نوک تیز است و مرکز سه برگچه با دمبرگی به ساقه وصل می شود. گل های آن زرد و بسیار معطر می باشد. میوه آن به شکل غلاف بی کرک به رنگ نخودی مایل به سبز است که در آن دانه ها قرار دارند. غلاف میوه در بعضی ارقام کمی هلالی است و در بعضی ارقام قوس آن کمتر است و هلالی نیست این گیاه در مراتع و در جنگل ها و در خرمن ها زیاد دیده می شود.

خواص گیاه نفله را بدانیم

خواص گیاه نفله را بدانیم

سرشاخه های گل دار آن در آغاز برداشت محتوی ماده ای است به نام کومارین که آن ها را با آب مخلوط کرده جوشانده و تقطیر می کنند و اسانس آن را می گیرند، عطر خیلی دلپذیری دارد که بوی آن شبیه بوی علف تازه بریده و چیده شده است و به علت همین عطر است که توصیه می شود در مراتع مخلوط با سایر علوفه کاشته شود.

جالب است بدانیم

مادام که این گیاه جوان است علوفه خوبی برای گوسفند است ولی پس از چندی شاخه و ساقه های آن سفت می شود و دیگر از نظر علوفه مورد توجه نیست و به علاوه در تخم های آن ماده ای است که برای اسب ها مسموم کننده می باشد ولی چوب گیاه دو ساله است برای تثبیت شیب های مراتع و جلوگیری از فرسایش نافع می باشد و به علاوه گل های آن برای زنبور عسل مفید است.

این گیاه در مناطق شمال ایران در مازندرن، لاهیجان، اطراف گیلان، اسپیلی و عمارلو و در اطراف تهران، پل جاجردو، آبگرم، قلهک و در اطراف تبریز، بلوچستان و مشهد در فریمان به طور خودرو دیده شده است.

 

همچنین بخوانید:  موهایمان را بشناسیم

 

خواص گیاه نفله

برگ ها و ساقه های گیاه را در روغن زیتون می جوشانند و برای پیشگیری از عوارض وخیم گزیدگی مار آبی روی موضع می مالند. از دم کرده 50 گرم سر شاخه گل دار و برگ گیاه خشک در هزار گرم آب جوش برای شست و شوی چشم و رفع ورم پلک چشم به طور کمپرس و شست و شو استفاده می شود.

اگر از این دم کرده روزی 2 -3 فنجان خورده شود برای نرم کردن سینه و رفع بی خوابی موثر است. ضمنا مدر می باشد و دردهای عصبی، سردردهای یک طرفه یا میگرن و دردهای روماتیسمی را تسکین می دهد.

نکته:

اسراف آن یا مداومت در مصرف ممکن است در بعضی اشخاص ایجاد سردرد و سرگیجه و آشفتگی و تهوع نماید. لذا مصرف داخلی آن باید با احتیاط و زیر نظر پزشک انجام گیرد. این گیاه برای گوسفند علوفه و غذای بسیار خوبی است ولی خوردن دانه های آن در اسب باعث ایجاد مسمومیت می شود به همین خاطر هر چه اسب ها از این گیاه دورتر باشند بهتر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر یونجه را با خواص نرم کننده سینه و تسکین دهنده سرفه های مقاوم، ضد اسهال، قاعده آور و رفع کننده مشکلات مربوط به قاعدگی و یائسگی، شیرافزا و افزاینده رشد کودکان، کاهنده قند و کلسترول خون و مفید برای راشیتیسم (نرمی استخوان ها)، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0