topNotif

خواص گیاه والک یا سیر کوهی

3666 بازدید
10 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

خواص گیاه والک یا سیر کوهی را بشناسیم

گونه دیگری از جنس والک یا نوعی سبزی صحرایی در بهار در شهرها به فروش می رسد و از کوهستان برداشت می شود و نظر به این که در بازار عرضه می شود به شرح مختصری از آن مبادرت می شود. در کتب طب سنتی با نام عربی کراث بری و کراث الدب و کراث الوم آورده شده است.

ترکیبات شیمیایی والک :

والک حاوی ترکیباتی مانند اسانس فرار که حاوی ترکیبات گوگردی است، می باشد. والک را در فصل بهار می‌ چینند و برای فصول دیگر به دو روش فریز کردن و یا خشک کردن نگهداری می‌ کنند. در صورتی که بخواهید سبزی والک را خشک کنید، حتماً باید به روش خشک کردن در سایه عمل کنید.

خواص گیاه والک یا سیر کوهی

خواص گیاه والک یا سیر کوهی

والک یکی دیگر از گونه های سیرها می باشد و به اصطلاح نوعی سیر کوهی است. پیاز والک دارای سه برجستگی کاملا مشخص است بوی سیر می دهد و اغلب دارای 2 برگ دراز نوک تیز و دارای دمبرگ است و معمولا برگ های آن پخته و با برنج و سایر غذاها مصرف می شود. والک برای تصفیه خون بسیار مفید است و در ناراحتی های هاضمه کمک می کند و خواص پیاز آن حدود زیادی شبیه سیر می باشد.

همانطور که در کاهش فشار خون و رفع تصلب شریان ها نافع است. والک در دامنه های کوهستانی البرز و ییلاقات اطراف تهران، شهرستان ها، لشکرک، فشم و همچنین در آذربایجان، همدان و کرمانشاه، اراک و شیراز، خلاصه در اغلب مناطق کوهستانی سرد کشور به طور خودرو می روید.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با خواص سیر ترشی

 

گونه دیگری از سیرها به نام سیر کوهی یا پیاز کوهی است. سیر کوهی نوعی سیر است که خیلی ملایمتر و شیرین تر از سیر معمولی است و بیشتر مصرف دارویی دارد بوی آن شبیه پیاز است. از نظر خواص غده پیازی ریشه آن برای معالجه آنفولانزا و برونشیت به کار می رود و در بیماری اسهال خونی از نوع آمیبی و سایر انواع بسیار موثر است و سیاه سرفه را تسکین می دهد. به علاوه برای وبا و سل و همچنین در استعمال خارجی برای بیماری های پوستی اثر مفید دارد و سایر خواص آن کم و بیش شبیه سیر می باشد.

از برگ این گیاه تا می توانید استفاده کنید و چنان چه در اختیار ندارید از سیر معمولی چه از برگ و چه از پیاز آن میل نمایید. اثر گیاه تازه بهتر از پخته ی آن است. برگ آن را همراه با جعفری و پیازچه به صورت سبزی خوردن یا سالاد، سوپ، آش کوکوی بدون تخم مرغ می توانید تناول نمایید.

توجه: لازم به یادآوری است این گونه گیاهان وحشی را بدون شناسایی کامل نباید مصرف کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اوشنه را با خواص تقویت اعصاب و مفرح، ملین و ضد استرس، ضد درد کلیه، ضد سنگ کلیه، ضد نفخ معده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0