topNotif

خواص گیاه کاسنی و نسخه های شفابخش آن

4157 بازدید
13 تیر 97
سمانه
,,

نسخه های شفابخش کاسنی

كاسنی (Chicory) گیاهی پایا، علفی به ارتفاع 0/5 تا 1/5 متر است. ریشه ای قوی و دراز به رنگ قهوه ای دارد. برگ های آن متناوب و پوشیده از تارهای فراوان در اطراف و گلبرگ های میانی است. این گیاه در پزشكی اهمیت بسیاری داشته است. به طوری كه ابن سینا پزشك بزرگ مسلمان در مورد گیاه كاسنی و خواص آن رساله ای نوشته است. دانشمندان علم گیاه شناسی برای این گیاه خواص و آثار زیر را برشمرده اند:

1- درمان دیفتری و ورم گلو با کاسنی:

برای مبتلایان به دیفتری و افرادی که از ورم گلو و گلو درد رنج می برند هیچ دارویی بهتر از غرغره جوشانده برگ و بذر کاسنی همراه با آب فلوس و آب گشنیز تازه نیست، از این رو مصرف آن به افراد مبتلا به دیفتری توصیه و تجویز می شود.

2- معالجه آسم (تنگی نفس) با کاسنی:

مصرف مداوم عرق کاسنی یا ضماد پودر برگ یا تخم کاسنی که همراه با کمی آرد جو و آب خمیر شده باشد بر روی سینه نیز در معالجه آسم (تنگی نفس) مفید و موثر است.

3- تصفیه کردن خون با کاسنی:

جهت پایین آوردن غلظت بالا خون و تصفیه نمودن آن 2 مثقال برگ خشک کاسنی را در یک لیتر آب بمدت 20 الی 40 دقیقه دم کرده (با حرارت ملایم) و در طول 3 وعده روزانه، هر وعده یک فنجان آنرا میل نمایید.

4- پایین آوردن تب با کاسنی:

استفاده از دمکرده 15 گرم برگ یا ریشه کاسنی به تنهایی یا همراه با 10 گرم گل بنفشه 3 بار در روز، هر بار یک فنجان تاثیر زیادی در پایین آوردن تب و حرارت بالای بدن دارد. همچنین خوردن آب برگ کاسنی با سکنجبین جهت رفع تب های کهنه اثری دارد.

خواص گیاه کاسنی و نسخه های شفابخش آن

خواص گیاه کاسنی و نسخه های شفابخش آن

5- درمان اسهال با کاسنی:

خوردن برگ های کاسنی تازه به تنهایی یا همراه با برگ های تازه کاهو جهت بند آوردن اسهال های که منشأ گرمی داشته باشند بسیار مفید است. همچنین استفاده از جوشانده یا دمکرده تخم و برگ خشک کاسنی در درمان اسهال موثر است.

6- درمان یرقان (زردی) با کاسنی:

افرادی که از بیماری یرقان (زردی) رنج می برند بویژه در مورد کودکان و افراد خشک مزاج چنانچه چند روز متوالی از عرق کاسنی یا جوشانده یا دمکرده ریشه، تخم و یا برگ آن استفاده کنند نتایج شفابخشی خواهند دید.

دستور دیگر: هر روز نیم مثقال شیرخشت را در یک استکان عرق کاسنی حل کنید و به بیمار بخورانید.

7- معالجه التهاب معده با کاسنی:

جهت درمان التهاب معده و دستگاه گوارشی کافی است هر روز مقداری از برگ های کاسنی تازه را در سالاد ریخته و میل کنید. همچنین استفاده از جوشانده برگ یا ریشه کاسنی خشک شده، 3 بار در روز، هر یک فنجان در درمان التهاب معده موثر است.

8- دفع سنگ کلیه و مثانه با کاسنی:

بیمارانی که دچار بند آمدگی ادرار می شوند و کلیه و مثانه آنها سنگ ساز می باشد چنانچه مدتی نوشیدنی هایی خود در طول روز را به جوشانده ریشه یا تخم و یا برگ کاسنی به تنهایی یا همراه با کمی کامل ذرت و خارخاسک اختصاص دهند نتایج رضایت بخشی از آن جهت درمان بیماری خود خواهند دید.

9- تسکین درد و تحلیل ورم مفصل با کاسنی:

طبیعت گیاه کاسنی خنک است، از این رو ضماد جوشانده یا پودر ریشه و برگ کاسنی به تنهایی یا همراه با آرد جو بر روی مفاصل و ورم آنها تاثیر زیادی در تسکین درد آنها داشته و موجب تحلیل ورم هایی که به علت گرمی بوجود آمده باشند، می گردد.

10-  نقش کاسنی در تحلیل ورم های گرم:

افراد سالخورده و بزرگسالانی که به علت ناراحتی های کبدی کثیفی خون و مزاج گرم در پوست خود احساس سوزش و حرارت زیاد می کنند مخصوصا در ناحیه کف پاها و دست ها و یا اینکه پوستشان متورم گردیده، چنانچه پودر برگ کاسنی را با کمی سفیداب و سرکه خمیر کنند و بر محل سوزش و ورم بمالند، سوزش را برطرف ساخته و موجب تحلیل ورم آنها می گردد.

 

همچنین بخوانید:  با خواص بی نظیر کاسنی آشنا شویم

 

11- درمان بند آمدگی شیر در پستان:

با کاسنی مادران شیرده که بنا به عللی شیرشان کم شده یا شیر در پستان هایشان بند آمده، چنانچه چند روز متوالی هر روز مقداری ریشه کاسنی را جوشانده و آب آنرا میل نمایند و تفاله باقیمانده را بروی پستان ضماد کنند، موجب به جریان افتادن شیر در پستان هایشان می گردد.

12- رفع مسمومیت با کاسنی:

کاسنی یکی از بهترین و مهمترین گیاهانی است که تاثیر زیادی در زهرکشی کردن و پاک نمودن بدن از کلیه سموم و مواد زائد و مضر خون دارد. به همین منظور، 15 گرم تخم کاسنی را با 10 گرم رازیانه (بادیان) مخلوط کرده و بجوشانید و روزی 3 بار، یک فنجان میل نمایید.

13- پاک کردن سینه از اخلاط با کاسنی:

جهت بند آمدن سرفه و پاک کردن سینه از اخلاط کهنه، 20 گرم کاسنی را با 10 گرم گل زوفا، 10 گرم ریشه شیرین بیان، 10 گرم شکر تیغال، 10 گرم عناب مخلوط کرده، در 1/5 لیتر آب جوشانده و 3 بار در روز، هر بار یک فنجان آنرا میل کنید .

14- نقش کاسنی در تولد نوزاد پسر:

به نقل کتاب طب الصادق (ع) و بنا به فرموده امام ششم شیعیان حضرت امام جعفر صادق (ع)، خانواده هایی که کاسنی زیاد مصرف می کنند. پسر بیش از دختر دارند بررسی های آزمایشگاهی در طب جدید نیز این گفته را ثابت می کنند که نقش کبد در ساختن کروموزوم های نر و تا حدودی ماده نطفه زیاد است و چون کاسنی در نوسازی سلول های کبدی و تقویت کبد نقش برجسته ای دارد و نمی توان نقش آنرا در تولد نوزاد پسر نادیده گرفت.

15- تسکین درد دندان با کاسنی:

مضمضه جوشانده غلیظ برگ و تخم کاسنی 3 بار در روز و در طول چند روز متوالی تاثیر زیادی در تسکین درد دندان بویژه درد دندان های آسیاب دارد.

خواص گیاه کاسنی و نسخه های شفابخش آن

خواص گیاه کاسنی و نسخه های شفابخش آن

16- درمان سردرد با کاسنی:

مالیدن آب برگ کاسنی (که از له کردن و فشردن برگ کاسنی تازه یا از جوشاندن برگ کاسنی خشک حاصل شده باشد)، به تنهایی یا همراه با کمی سرکه بر سر موجب تسکین سردرد هایی که به علت گرمی مزاج بوجود آمده باشد، می گردد.

17- تحلیل ورم و درد چشم با کاسنی:

افرادی که به علت خراش یا در اثر نارسایی های کبدی و خونی اطراف چشم آنها ورم کرده و دردناک گردیده باشد، چنانچه مقداری (حدود نیم مشت) برگ کاسنی تازه را کوبیده و له نمایید و آنرا بر محل متورم و دردناک ضماد کنند موجب تحلیل ورم و تسکین درد آن می گردد.

18- درمان بد آمدگی ادرار با کاسنی:

نوشیدن 3 بار در روز، هر بار یک فنجان از آب صاف شده جوشانده، 20 گرم ریشه کاسنی، 15 گرم برگ کاسنی و 15 گرم تخم کاسنی همراه با 20 گرم هسته یا دم کرده گیلاس در یک لیتر آب موجب ضد عفونی کردن و زهرکشی نمودن مجاری ادراری شده و ادرار بند آمده را باز می کند.

19- درمان یبوست و خشکی مزاج با کاسنی:

جهت درمان یبوست و رفع خشکی مزاج 25 گرم ریشه کاسنی را به تنهایی یا همراه با 15 گرم برگ یا تخم گل پنیرک، 15 گرم گل یا تخم ختمی مخلوط کرده، جوشانده و در طول 3 وعده روزانه، هر وعده یک فنجان آنرا میل نمایید.

20 – نقش کاسنی در درمان اختلالات و امراض کبدی:

کاسنی به سبب دارا بودن مواد تلخی که در آن نهفته است گیاه بسیار مفید و گرانبهایی است که کبد را اصلاح، تصفیه و تقویت می نماید. و هر چه درصد این مواد تلخ در کاسنی زیادتر باشد برای کبد مفیدتر است. از اینرو مصرف کاسنی به صورت مختلف از جمله سالاد، عرق، شربت، جوشانده، دمکرده و آب گیاه تازه به بیماران کبدی توصیه و تجویز می شود.

21- درمان بی اشتهایی با کاسنی:

افرادی که از بی اشتهایی رنج می برند جهت تحریک اشتهای خود، 20 گرم تخم کاسنی را با 20 گرم رازیانه و 20 گرم صندل سفید مخلوط کرده در ظرفی که محتوی یک لیتر آب است ریخته و به قدری حرارت دهند تا پخته شود، سپس آنرا در 2 وعده صبح و عصر میل نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ کاسنی را با خواص درمان آسم، تصفیه کننده خون، پایین آورنده تب، درمان اسهال، درمان التهاب معده، دفع سنگ کلیه و مثانه، تسکین درد دندان، درمان سردرد، کاهنده درد مفاصل، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0