خوب بخورید تا بهتر بخوابید قسمت دوم

1758 بازدید
22 آذر 96
سمانه

خوب بخورید تا بهتر بخوابید قسمت دوم

همان طور که در مقاله قبل گفتیم با رژیم مناسب و صرف غذا در وعده های منظم می توانید خواب خوشی داشته باشی. در ادامه شما را با چند مواد معدنی و رژیم غذایی مناسب که خواب شما را بهبود می بخشد، آشنا می کنم.

ویتامین ث

ویتامین ث محلول در آب است که پختن، تنباکو و آسپرین آن را تخریب می کند، کمبود ویتامین ث بدن را مستعد بیماری های عفونی، سرماخوردگی و یک سری مشکلات جسمی می کند، در مرکبات، مورد، کیوی، سبزیجات با برگ سبز، گوجه فرنگی، گل کلم و سیب زمینی شیرین یافت می شود.

کلسیم

استخوان ها و دندان ها حاوی 99 درصد کلسیم بدن است و یک درصد باقی مانده در بافت ها و مایعات در جریان است، این ماده معدنی برای انعقاد خون و انقباض های عضله قلب، حیاتی است، برای انتقال پیام های عصبی در بدن نیز ضروری است، کمبود کلسیم می تواند منجر به گرفتگی های عضلانی، ضربان قلب آهسته، تپش قلب و بی خوابی شود.

کلسیم در محصولات لبنی، دانه های کنجد، دانه های گل آفتاب گردان، بادام، فندق و سایر آجیل ها، جلبک و سبزی ها یافت می شود.

آهن

آهن در گلبول های قرمز بدن یافت می شود و برای تشکبل هموگلوبین، پروتئین حامل اکسیژن حیاتی است، به تنفس سلول های بدن کمک می کند، فقدان آهن باعث تضعیف شدن ایمنی نسبت به بیماری ها، خستگی، کاهش انرژی و البته کم خونی می شود، منابع غذایی اصلی آهن عبارتند از : گوشت قرمز و سفید، حبوبات، میوه های خشک، کشمش، عدس، دانه های آفتاب گردان و سبزیجات با برگ سبز تیره مثل قاصدک، اسفناج و کلم پیچ که همگی سرشار از آهن هستند.

خوب بخورید تا بهتر بخوابید قسمت دوم

خوب بخورید تا بهتر بخوابید قسمت دوم

منیزیوم

منیزیوم در ایجاد توده عضلانی و بهبود سلامت قلبی-عروقی نقش مهمی ایفا می کند، آنزیم را فعال و مولکول های بدن را تثبیت می کند، همگام با فسفر و کلسیم عمل می کند، حدود 70 درصد منیزیوم بدن در استخوان ها و 30 درصد باقی مانده در خون و بافت هاست (مقدار منیزیوم در عضلات بیشتر از کلسیم است).

کمبود آن می تواند باعث تحریک پذیری، استرس و بی خوابی شود، کمبود آن در افرادی که رژیم های طولانی مدت می گیرند شایع است، منبع غنی منیزیوم میوه های خشک است، سایر مواد حاوی منیزیوم شامل بادام، سویا، جو دوسر، انجیر و خرماست.

کاهو و بی خوابی

کاهوی سبز تیره، حاوی میزان زیادی کلسیم است که به خواب کمک می کند، پتاسیم موجود در کاهو نیز ماده مغذی اساسی برای سیستم اعصاب است، برای خوب خوابیدن یک تا دو برگ کاهو را به مدت پنج دقیقه با دو فنجان آب بجوشانید، سپس صبر کنید تا خنک شود، آن را صاف کنید، جوشانده را شیرین کنید و یک فنجان از آن را نیم ساعت قبل از خواب بنوشید، در صورت ابتلا به مشکلات صفراوی مصرف نکنید.

 

همچنین بخوانید:  درمان سنگ کیسه صفرا با رژیم غذایی

 

از جذب آهن مطمئن شوید

آب میوه ها مثل آب پرتقال، آب لیمو و گریپ فروت جذب آهن را افزایش می دهند، در حالی که قهوه و چای های حاوی کافئین اثر عکس دارند و مانع جذب آهن می شوند، استفاده از آب لیمو همراه سالاد و به عنوان چاشنی غذاها خوب است، مصرف شربت آب لیمو با غذا نیز مفید است، از مصرف چای و قهوه بعد از ناهار و شام خودداری کنید.

برای خواب بهتر در برنامه روزانه خود خوردن حداقل دو میوه از مرکبات در روز ویتامین ث بدن را در حد عالی تامین می کند، برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین ث نوشیدن یک لیوان آب میوه روزانه کافیست.

چای خواب آور با دانه های گل آفتاب گردان

در چهار فنجان آب یک قاشق غذاخوری دانه های گل آفتاب گردان را بریزید و بجوشانید صبر کنید تا خنک شود و عصاره آن جدا شود، سپس با کمی عسل آن را شیرین کنید این چای فشار عصبی روزانه را از بین می برد و به خواب کمک می کند، نیم ساعت قبل از خواب یک فنجان ولرم از این چای بنوشید.

آرد جو دوسر

برای خانم های باردار آرد جو دوسر خواص مسکن، مدر معدنی و آنتی اکسیدان دارد، برای خانم های باردار که مشکل خواب و اضطراب گذرا دارند، اثرات ملایمی دارد، توصیه می شود روزانه یک پیاله آرد جو دوسر میل شود یا یک قاشق چای خوری از تنتور جو دوسر در آب سه بار در روز میل کنید.

اصول خوب خوردن و خوب خوابیدن توصیه می شود

برنامه غذایی خود را (صبحانه، ناهار، عصرانه، شام) با توجه به میزان ساعت های بیداری خود تنظیم کنید، یعنی اگر زودتر بیدار شده اید و دیرتر به رختخواب رفته اید، لازم است که صبحانه دیگر وعده های غذایی را زودتر میل کنید و به همان میزان که زودتر بیدار شده اید شام را هم زودتر میل کنید.

صبحانه : بهترین وعده غذایی است که لازم است سرشار از ویتامین، پروتئین و کالری باشد.

نیم چاشت : میوه های فصل، ماست، ژله یا عصاره گوشت(در زمستان) میل کنید.

ناهار : لازم است، سرشار از پروتئین (گوشت گوساله، ماکیان، ماهی) و سبزی فصل باشد.

عصرانه : عصرانه خوردن را فراموش نکنید، ماست یا میوه میل کنید، در صورت امکان از بعدازظهر به بعد، از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

شام : باید سبک باشد، از مصرف روغن، چربی و غذاهای حاوی پروتئین زیاد و غذاهایی که هضم آنها مشکل است، خودداری کنید، یک بشقاب کوچک ماکارونی، میوه، مربا یا پنیر خامه ای با نان میل کنید.

رژیم غنی از تریپتوفان، خواب شما را بهبود می بخشد، تریپتوفان اسید آسید آمینه ای مهم، برای ساخت سروتونین، نوراترنیمتر پیام رسان بین سلول های عصبی است، سروتونین به شما احساس خواب آلودگی می دهد، برای تاثیر تریپتوفان در بهبود خواب، مصرف یک تا پنج میلی گرم روزانه توصیه می شود، غلات سبوس دار، بوقلمون، ماهی تن، موز، بارهنگ، خرما، انجیر خشک، آجیل، ماست و شیر سرشار از تریپوفان است، در این قسمت رژیم پیشنهادی ما برای طی هفته آورده شده است که متشکل از غذاهایی خاص است که به بهبود خواب کمک می کند.

دم کرده آرام بخش با عسل

ترکیبات دم کرده آرام بخش با عسل : دو قاشق غذاخوری از گل رازک، یک قاشق غذاخوری شکوفه لیمو و یک قاشق غذاخوری زالزالک (خفچه) نیاز است.

دستور تهیه دم کرده آرام بخش با عسل

در یک فنجان یک قاشق پر از این مخلوط را بریزید، فنجان را با آب جوش پر کنید و بگذارید 15 دقیقه بماند و مخلوط شود، با عسل آن را شیرین کنید وقتی ولرم شد، آن را بنوشید.

  مقاله مربوطه : خوب بخورید تا بهتر بخوابید قسمت اول 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه قاصدک را با خواصکمک به کاهش وزن، بهبود سلامت کبد، تنظیم فشار خون بالا، ضد سرطان، کمک به کنترل دیابت، ضد التهاب، بهبود سلامت پوست، جلوگیری از پوسیدگی دندان، جلوگیری از پوکی استخوان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0