خوراکی های خون ساز را بشناسید

2673 بازدید
12 اسفند 97
سمانه
,,

با غذاهای غنی از آهن به مقابله با کم خونی بپردازیم.

خوراکی های خون ساز : آهن یکی از مهمترین مواد معدنی بدن ماست. برای مردان بالای 19 سال واجب است 8 میلی گرم آهن به طور روزانه مصرف کنند، و برای زنان بین 19 تا 50 سال روزانه 18 میلی گرم آهن مورد نیاز است. مصرف آهن زیر سطح توصیه شده می تواند باعث اختلالات کمبود آهن مانند از دست دادن وزن، خستگی، ریزش مو و در بدترین حالت آنمی یا کم خونی شدید شود.

آهن چگونه برای بدن ما مفید است؟

آهن یک ماده معدنی است که به طور مساوی در بدن ما توزیع می شود. آهن به تنظیم و تثبیت عملکرد روزانه بدن و سلامتی آن کمک می کند. آهن مسئول فعالیت های سلول هاست و نقش مهمی در عملکرد آنزیم ها دارد. آهن بخش جدایی ناپذیر از هموگلوبین خون است، که در انتقال اکسیژن از ریه ها به قسمت های مختلف بدن کمک می کند و مسئول استفاده و نگهداری از اکسیژن در عضلات است که به قدرت و تناسب اندام کمک می کند.

در ادامه لیستی از مواد غذایی که سرشار از آهن هستند ذکر می شود، در روز مقداری از این مواد غذایی استفاده کنید و آهن بدنتان را تامین کنید. فرقی نمی کند به عنوان وعده اصلی، میان وعده یا دسر از آن استفاده کنید.

خوراکی های خون ساز را بشناسید

خوراکی های خون ساز را بشناسید

غذاهایی که سرشار از آهن هستند و برای کم خونی مفید هستند:

بروکلی:

بروکلی یک گیاه سرشار از آهن است. همچنین غنی از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین آ، ث و منیزیم است.

سیب زمینی:

سرشار از آهن است. سیب زمینی یکی از سبزیجات دوست داشتنی و پر مصرف در جهان است. سیب زمینی سرشار از آهن و ویتامین ث است، مصرف سیب زمینی برای حفظ سطح هموگلوبین بسیار مفید است.

اسفناج:

اسفناج یکی از شناخته شده ترین سبزیجات سرشار از آهن است. اسفناج برای افزایش هموگلوبین خون موثر است.

چغندر:

چغندر سرشار از آهن، فولات است که به افزایش سطح هموگلوبین خون کمک می کند. چغندر برای درمان کم خونی و اختلالات کمبود آهن موثر است.

سیب:

یکی از میوه های غنی از آهن سیب است. سیب نه تنها برای افزایش هموگلوبین خون موثر است بلکه خوشمزه و آبدار هم است. مصرف روزانه یک عدد سیب سطح آهن خون را در حالت تعادل نگه می دارد و برای کم خونی مفید است.

هندوانه:

هندوانه خنک و آبدار یکی از میوه های خوشمزه تابستانی است که سرشار از آهن است. این میوه باعث شادابی بدن می شود و به علت آهن موجود، سطح هموگلوبین خون را افزایش می دهد و برای کم خونی موثر است، این میوه خوشمزه دارای ویتامین ث هم است.

توت فرنگی:

صورتی، زیبا، خوشمزه و غنی از آهن است همینطور ویتامین ث، چیزی که باعث می شود این میوه برای افزایش هموگلوبین خون یک ماده موثر باشد.

انار:

در کنار سرشار بودن از آهن، دارای فیبر، کلسیم، و دیگر مواد معدنی و ویتامین هاست. انار یک میوه عالی برای افراد کم خون است.

خوراکی های خون ساز را بشناسید

خوراکی های خون ساز را بشناسید

گوشت قرمز:

به علت آهن زیادی که دارد برای افزایش سطح هموگلوبین خون یک انتخاب موثر است.

جگر:

جگر یک راه شناخته شده برای بالا بردن سطح هموگلوبین خون است. حتی مصرف مقدار کمی جگر برای افزایش آهن بدن و بالا بردن سطح هموگلوبین خون موثر است. جگر مرغ هم دارای آهن است، در کنار آن دارای کلسترول و کالری کمتری هم است.

سینه مرغ:

سینه مرغ چربی ندارد، همینطور دارای آهن است چیزی که باعث تعادل سطح آهن بدن می شود.

غذاهای دریایی:

سرشار از آهن هستند. نه تنها غذاهای دریایی خوشمزه هستند بلکه سرشار از مواد مغذی دیگر هم هستند. اگر غذاهای دریایی را با بخار یا به صورت کباب پز بپزید سالمتر هم خواهند بود.

برنج قهوه ای:

اگر تا حالا از برنج قهوه استفاده نکرده اید بد نیست این برنج را هم دور از نظر نداشته باشید. برنج قهوه ای در کنار آهن زیادی که دارد، دارای کالری کمتر و کربوهیدرات کمتر هم می باشد.

نخود فرنگی، لوبیا و سویا:

این مواد غذایی سرشار از آهن هستند. این مواد سرشار از آهن، فولات و ویتامین ث هستند.

 

همچنین بخوانید:  مواد مغذی ضروری برای تولید گلبول های قرمز

 

غلات :

غلاتی مانند کینوآ، جو دوسر سرشار از آهن هستند. با قرار دادن این مواد در برنامه تغذیه روزانه خود سطح هموگلوبین خون خود را افزایش می دهید.

گوشت بوقلمون:

گوشت بوقلمون نه تنها خوشمزه بلکه آبدار و سالم است و سرشار از آهن است. در کنار این که گوشت بوقلمون سرشار از آهن و دیگر مواد معدنی همچون روی، سلنیوم و… هست بسیار هم سالم است.

توفو:

سرشار از آهن است که برای افراد وگان یک انتخاب عالی هست. در کنار آهن توفو سرشار از تیامین، منیزیم، کلسیم، سلنیوم است. توفو سرشار از آنتی اکسیدان هاست که به افزایش ایمنی بدن کمک می کند.

شکلات تلخ:

ممکن است وقتی اسم مصرف شکلات می آید احساس گناه کنید اما شکلات تلخ موردی ندارد. شکلات تلخ سرشار از آهن است و باکتری هایی در آن وجود دارد که برای تقویت روده مفید هستند. شکلات تلخ غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونول است که در برابر استرس محافظت کننده می باشد.

خرما:

خرما یکی از میوه های خشک سرشار از آهن و آنتی اکسیدان است. خرما دارای کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و منیزیم و ویتامین هایی نظیر تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، فولات و ویتامین آ و ک است.

خوراکی های خون ساز را بشناسید

خوراکی های خون ساز را بشناسید

زرد آلو:

زردآلو خشک شده سرشار از آهن و فیبر رژیمی است. محتوای فیبر آن کلسترول را کاهش می دهد، و سیستم قلبی- عروقی را سالم نگه می دارد.

آلو:

آلو یا آلو خشک شده سرشار از مواد مغذی است. این میوه غنی از آهن، فیبر رژیمی، ویتامین ب و ک و مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم است.

توت ها:

نه تنها سرشار از آهن هستند بلکه می توانند جذب آهن را در روده ها افزایش دهند. توت ها سرشار از ویتامین ث هستند که باعث جذب آهن می شوند. ویتامین های موجود در توت جذب آهن را افزایش می دهند.

انگور خشک شده یا کشمش:

کشمش سرشار از مواد مغذی هستند که آهن خون را افزایش می دهند. همچنین دارای کربوهیدرات، ویتامین ب و پتاسیم هستند. ویتامین ب کمپلکس موجود در انگور خشک و کشمش به شکل گیری سلول های جدید خون کمک می کنند و برای مبارزه با کم خونی موثر هستند.

تخم مرغ:

تخم مرغ سرشار از پروتئین و آهن هستند. تخم مرغ آب پز شده برای صبحانه سرشار از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی هست. سعی کنید تخم مرغ سرخ شده مانند املت استفاده نکنید.

دانه های چیا:

دانه های ریز، سیاه چیا نه تنها سرشار از آهن هستند بلکه دارای منیزیم و کلسیم هم هستند. می توانید دانه های چیا را به اسموتی، پودینگ و… اضافه کنید.

آجیل:

سرشار از آهن است. آجیل ها را می توانید به اسموتی، کیک، حلوا و… اضافه کنید. روزی مصرف یک مشت آجیل برای دریافت آهن روزانه کافیست.

پوره گوجه فرنگی:

گوجه خام منبع آهن نیست اما پوره آن سرشار از آهن است. همچنین با خشک کردن گوجه زیر نور آفتاب منبع غنی آهن خواهید داشت. گوجه سرشار از ویتامین ث است که به جذب آهن کمک می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون خونساز را با خواص درمان کم خونی، تامین هموگلوبین خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0