خوراکی های مقوی برای تقویت مغز

1668 بازدید
11 اسفند 96
آلاله

رژیم غذایی و خوراکی های مقوی برای تقویت مغز

آهن، به فرآیند انتقال اکسیژن به بافت ها، از جمله مغز کمک می کند. اگر سطح آهن پایین بیاید، بافت ها از اکسیژن محروم می شوند، که این امر موجب خستگی، ضعف حافظه، ضعف تمرکز، کم تحرکی، محدود شدن دایره توجه و کاهش راندمان کاری می شود. زنانی که در سنین قاعدگی هستند، حداقل به پانزده میلی گرم آهن در روز نیاز دارند، در حالی که آهن دریافتی روزانه بسیاری از این زنان ده میلی گرم یا حتی کمتر از آن است.

باید غذاهای سرشار از آهن، مانند انواع لوبیا و باقلا، نخود و نخود فرنگی، سبزیجات پهن برگ تیره، زردآلوی خشک شده را بیشتر مصرف کنید و همچنین سعی کنید غذاهایتان را در ظرف آهنی بپزید. در این صورت آهن ظرف به داخل غذای تان وارد می شود و محتوای آهن آن ها را افزایش می دهد. برای افزایش جذب آهن می توانید آب میوه های غنی از ویتامین ث (نظیر آب لیمو، لیمو شیرین، پرتقال، گریپ فروت) بنوشید.

اهمیت مصرف ویتامین ها در عملکرد مغز

مصرف ناکافی هر کدام از ویتامین های گروه ب، شامل ویتامین های ب1، ب2، ب6، ب12 و اسید فولیک مشخصا مغز را تهی از انرژی می کند و به سردرگمی، تحریک پذیری و اختلال در تفکر منجر می شود و بر تمرکز، حافظه، زمان عکس العمل و روش ذهنی تاثیر می گذارد.

برای افزایش مقدار ویتامین های ب دریافتی بدن، باید در روز چندین نوبت غذاهای غنی از ویتامین ب نظیر شیر و کشک، موز، غلات کامل و حبوبات مصرف کنید. مغز بیش از هر بافت دیگری از بدن اکسیژن مصرف می کند. این مسئله باعث می شود که مغز در معرض تماس با مقدار عظیمی از رادیکال های آزاد قرار بگیرد.

 

همچنین بخوانید:  چه بخوريم تا سالم بمانيم

 

آنتی اکسیدان ها و رادیکال ها آزاد :

رادیکال های آزاد، محصولات جانبی حاصل از فرآیند مصرف اکسیژن در بدن هستند، که به سلول های مغز حمله برده و به آن ها آسیب می رسانند. فرسایش مستمر ناشی از حملات رادیکال های آزاد در عرض چند دهه می تواند موجب کاهش تدریجی حافظه شود، که این پدیده ای است که، اثرات آن با بالا رفتن سن آشکار می شود. خوشبختانه بدن ما یک ارتش ضد رادیکال های آزاد دارد که سربازهای آن آنتی اکسیدان های هستند که عبارتند از ویتامین ث و ای. کار این ارتش آنتی اکسیدانی، غیر فعال کردن رادیکال های آزاد است.

برای قدرتمند نگاه داشتن این نیروی دفاعی باید غذاهای مکمل زیر را حداقل پنج بار و ترجیحا نه بار در روز مصرف کرد :

  • آب پرتقال
  • توت فرنگی
  • هویج
  • اسفناج
  • میوه ها و سبزیجات تازه دارای برگ های سبز تیره
خوراکی های مقوی برای تقویت مغز

خوراکی های مقوی برای تقویت مغز

همچنین مواد دیگری وجود دارد که غذای مغز است که عبارتند از :

روغن مریم گلی

ثابت شده که روغن مریم گلی اسپانیایی، فعالیت آنزیم مهار کننده‌ی استیل کولین را کاهش می‌دهد. یک تحقیق ایرانی مشخص کرده که بیماران مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط که روزانه شصت قطره از عصاره‌ی مریم گلی مصرف کردند، بهبود قابل توجهی در علائم شناختی نشان دادند. مریم گلی همچنین حاوی چندین آنتی اکسیدان است. روزانه دو و نیم تا هفت و نیم گرم از عصاره‌ی الکلی مریم گلی یا یک و نیم تا سه گرم از عصاره‌ی مایع آن را مصرف کنید. به یاد داشته باشید، یک قاشق سوپ خوری از مریم گلی در مواد غذایی در حدود یک و نیم گرم است.

بادام بخورید

بادام حافظه را تقویت می‌کند و اگر در ترکیب با شیر قبل از رفتن به رختخواب و یا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شود تاثیر بهتری دارد.

فراموش نکنیم :

در کنار این رژیم های غذایی باید مصرف مواد قندی را کاهش دهید، قند غذا نیست بلکه شکلی از کربوهیدرات است که یک انرژی واهی تولید می‌کند. مصرف زیاد مواد قندی باعث بروز علائم عصبی و رنج آور، ضعف حافظه و سایر اختلالات عصبی می شود. غذاها را بدون افزودن شکر مصرف کنید و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین یا مقدار زیادی شکر یا قند با کافئین پرهیز کنید.

محققان دریافتند کودکانی که رژیم غذایی منظمی شامل بیسکویت، شیرینی، چیپس و نوشابه های گازدار را در دو سال بعد از تولد دنبال کردند، با میانگین هوش و ذکاوت کمتری به هنگام رسیدن به سن هشت سالگی نسبت به همسالان خود، روبرو بودند. بنابراین لازم است که مادران غذاهای سالم را در اختیار کودک خود قرار داده، به ویژه لازم است که در دو سال اول زندگی کودک، وعده های غذایی را در اختیارش قرار دهید که حاوی عناصر لازم و ضروری برای رشد بدن و بافت‌های مغز  او باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سعد هندی را با خواص افزایش حافظه، برطرف کننده بوی دهان، اشتها آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0