خوردن سیر قرمز چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد

3365 بازدید
24 مرداد 99
سمانه

خوردن سیر قرمز چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد

سیر قرمز علیرغم ظاهر خاصش، گونه ای دیگر از سیر می باشد و ممکن است آن ها را با رنگ های صورتی یا بنفش نیز ببینید. تغییرات رنگ تقریبا در هر یک از گونه های سیر ظاهر می شود و در لایه های سیر مشاهده می شود. سیر قرمز نه تنها به دلیل جذابیت ظاهری که دارد، بلکه به دلیل داشتن طعم خاصش نیز در سراسر جهان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

عموما حبه های سیر قرمز متقارن و بزرگتر از حبه های سیر سفید هستند، که باعث می شود کشاورزان تمایل بیشتری به کشت آن داشته باشند تعداد حبه ها ممکن است از 4 یا 6 تا 12 یا بیشتر از 20 حبه باشند.

درباره سیر قرمز بیشتر بدانید.

از دیدگاه تغذیه ای، سیر قرمز تقریبا دارای همان خاصیت هایی است که در انواع سیر سفید وجود دارد و مصرف آن به صورت خام برای بدست آوردن طیف کامل مواد مغذی مورد نیاز توصیه می شود. همچنین سیر قرمز به دلیل آنتی اکسیدان اضافه ای که در قالب رنگدانه های طبیعی اش وجود دارد فواید مختلفی برای سلامتی را دارا می باشد. به طور کلی، سیر بیشتر به دلیل خاصیت ضد میکروبی قوی و ترکیبات ارگانوسولفور، به ویژه آلیسین شناخته شده است. (ترکیبات ارگانوسولفور دسته‌ای از ترکیبات آلی هستند که در آن اتم کربن با اتم‌های گوگرد پیوند شیمیایی دارند و به طور کلی در سبزیجات مانند کلم بروکلی، گل کلم، سیر و پیاز یافت می شود؛ محتوای عملکردی گیاهان حاوی ترکیبات ارگانوسولفور پس از قطع سلول با برش یا خرد کردن گیاهان بدست می آید.)

 

سیر قرمز چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد

سیر قرمز چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد

 

سیر قرمز چه مزه ای دارد؟

طعم سیر قرمز مانند سیر سفید می باشد، اما مزه ای تند و طعم قوی تر دارد. بعضی از گونه ها بسیار تند هستند و طعمی آتشین دارند. سیر قرمز به دلیل سفت و ترد بودن آن و همچنین به دلیل طعم قوی تر، اغلب اولین انتخاب برای سس های داغ یا دستور العمل های پرادویه می باشد.

شرایط کشت و نگهداری سیر قرمز

اکثر گونه های سیر در آب و هوای معتدل رشد خوبی دارند و به خاک خوب زهکشی احتیاج دارند. سیر تازه و قرمز تا 4 یا 6 ماه قابل نگهداری است. هنگام پخت، برخی از انواع سیر قرمز طعم شیرین و دلپذیری می گیرند.

فواید سیر قرمز چیست؟

سیر قرمز نیز مانند سیر سفید فواید زیادی دارد. حبه های آن به دلیل داشتن رنگ قرمز یا بنفش حاوی آنتی اکسیدانی اضافه می باشد. در اینجا لیستی از خاصیت های سیر قرمز آورده شده است :

پیشگیری از انواع سرطان

سیر قرمز دقیقا مانند سیر سفید حاوی مقادیر عالی ترکیبات طبیعی گوگرد یا ترکیبات ارگانوسولفور است. ترکیبات ارگانوسولفور در سیر و پیاز برای سلامتی انسان نیز بسیار مفید است. براساس تحقیقات انجام شده دانشمندان، این ماده تند می تواند برای پیشگیری از انواع مختلف سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ یا معده موثر باشد.

التهاب را کاهش می دهد.

مصرف منظم سیر مخصوصا سیر قرمز، می تواند یک ضد التهاب قوی باشد. التهاب با شروع انواع مختلف بیماری مزمن، به ویژه سرطان، چاقی، بیماری قلبی یا دیابت مرتبط می باشد. سیر از طریق مکانیسم های مختلف از سطح خطرناک التهاب هایی که ممکن است سلامتی ما را به خطر اندازد جلوگیری می کند. نشان داده شده است ویتامین ث و آلیسین موجود در سیر قرمز، ضد التهاب قوی می باشند.

 

همچنین بخوانید:  فواید درمانی روغن سیر برای مو و نحوه استفاده از آن

 

سیر قرمز ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ می باشد.

به طور کلی سیر به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کننده طبیعی به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می شود. سیر دارای آنزیمی به نام آلیناز است که با آلیئین ترکیب می‌شود و با هم عنصر آلیسن را تولید می‌کنند. آلیسین، ویتامین ث و همچنین ترکیبات ارگانوسولفور موجود در سیر، خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی را دارا می باشند.

آلیسین به سیر بوی منحصر به فردی می بخشد که در صورت له شدن، برش، جویده شدن یا خرد شدن از سیر آزاد می شود، بنابراین آلیسین طول عمر بسیار کمی دارد. اگر تقریبا بلافاصله پس از خرد کردن سیر آن را مصرف نکنید، اکثر آلیسین موجود در آن به ترکیبات ارگانوسولفور تبدیل می شود؛

نکته جالب اینجاست که به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی، سیر قرمز برای درمان سرماخوردگی یا حتی پیشگیری از آنفولانزا بسیار توصیه می شود.

توجه: اگرچه سیر، یک خاصیت ضد قارچی طبیعی را نشان می دهد، اما اگر فکر می کنید که به عفونت قارچی پوست یا هر نوع دیگری مبتلا هستید، بهتر است برای درمان با سیر با پزشک خود تماس بگیرید.

سلامت قلب

مطالعات نشان داده است که خوردن سیر به طور منظم یا مصرف مکمل های غذایی با عصاره سیر (این شامل سیر قرمز نیز می شود) می تواند به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و همچنین بهبود کلسترول خوب (HDL) کمک کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که سیر سفید و انواع مختلف آن از جمله سیر قرمز دارای خاصیت ضد پلاکت نیز می باشد. این بدان معنی است که خوردن آن خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد.

نکته: مصرف سیر در حالی که برای برخی از افراد ممکن است بسیار مفید باشد، افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند باید در مصرف آن مراقب باشند.

آنتی اکسیدان

علاوه بر آنتی اکسیدان قوی و ترکیبات ارگانوسولفور و ویتامین ث، سیر قرمز برای محافظت در برابر صدمات ناشی از مولکول های رادیکال آزاد نیز به رنگ های خود متکی است. گرچه تحقیقات در این زمینه کم است، اما اعتقاد بر این است که رگه های روشن بنفش یا قرمز مایل به قرمز روی حبه های سیر نشان دهنده وجود رنگدانه های قوی آنتوسیانین با فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است.

همه این ترکیبات از ایجاد صدمات در سطح سلول های ما که ممکن است فعالیت طبیعی آنها را مختل کرده و به طور بالقوه باعث تبدیل شدن آنها به سرطان شود جلوگیری می کنند.

منبع خوب ویتامین ها و مواد معدنی

سیر قرمز دارای فواید غذایی مشابه سیر معمولی است و بنابراین منبع خوبی برای مواد مغذی مهم است، به ویژه ویتامین ب 6 (1.235 میلی گرم، تقریبا 100٪ از میزان توصیه شده روزانه برای یک فرد بزرگسال)، ویتامین ث ( 31.2 میلی گرم)، تیامین، اسید پانتوتنیک، منگنز (1.672 میلی گرم)، فسفر (153 میلی گرم)، کلسیم (181 میلی گرم)، آهن (1.7 میلی گرم)، روی و پتاسیم.

موارد منع مصرف و مضرات سیر

درست مانند سیر معمولی، پیاز، تره فرنگی و چندین غذای مشکل ساز دیگر، سیر قرمز نیز می تواند باعث عوارض خفیف تا شدید در افراد حساس باشد. از عوارض جانبی آن می توان به بوی بد دهان، بوی نامطبوع بدن (سیر باعث بد بو شدن بوی عرق می شود)، ناراحتی معده، رفلاکس اسید و سوزش سر دل، سوزش معده، علائم روده تحریک پذیر، زخم دهان و غیره اشاره کرد.

برخی از افراد نیز به سیر حساسیت دارند. ناگفته نماند که آنها باید از سیر قرمز و همچنین سایر سیرها یا اعضای خانواده پیاز که ممکن است حاوی همان آلرژن باشند، خودداری کنند.

نکته آخر: سیر در صورت استفاده موضعی باعث سوزش پوست می شود و از جمله رایج ترین داروهای ضد انعقادی و برخی از آنتی بیوتیک ها می تواند باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

پودر سیر را با خواص پایین آورنده فشار خون، تنظیم کننده قند خون و چربی خون، ضد مسمومیت حاصله از نیکوتین سیگار و آلودگی هوا، ضد چاقی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0