خونریزی معده و علائم و نشانه های آن

2449 بازدید
02 اسفند 98
سمانه

خونریزی معده

خونریزی دستگاه گوارش یک بیماری پزشکی نامیده می شود که نشان دهنده وقوع خونریزی در یک قسمت از دستگاه گوارش مانند معده، روده کوچک، روده بزرگ، مقعد و مری است. در این مقاله به طور مختصر به دلایل و علائم خونریزی معده می پردازیم. با ما همراه باشید؛

معده بخشی از قسمت های دستگاه گوارش محسوب می شود و بروز خونریزی در آن نشان می دهد نقصی در دستگاه گوارش وجود دارد. پزشکان و متخصصان می توانند علت و مکان دقیق خونریزی را با استفاده از دستگاه های پیشرفته و حساس فاش کنند، زیرا درمان خونریزی در دستگاه گوارش به طور کلی به تعیین علت و محل خونریزی بستگی دارد.

علائم خونریزی معده

باید بدانید که خونریزی معده می تواند علائم و نشانه ای نداشته باشد. به همین علت چنانچه در ناحیه بالای شکم متحمل دردی سوزشی می شوید که با خوردن غذا یا مصرف آنتی اسیدها بهبود می یابد، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای تأیید ابتلا به زخم معده و احتمال بروز خونریزی معده آتی دستور انجام آزمایش های تصویربرداری تشخیصی می دهد. در ادامه علائمی که نشان دهنده خونریزی معده است را ذکر می کنیم:

 

خونریزی معده

خونریزی معده

 

علائم عمومی: از برجسته ترین آنها گرفتگی و اسپاسم در عضلات شکم، ضعف جسمی عمومی بدن، خون قرمز یا تکه های تیره به همراه استفراغ، مدفوع تیره یا سیاه و دیدن خون سیاه در مدفوع است. البته باید بدانید که دیدن خون به رنگ قرمز طبیعی در مدفوع نشان می دهد که خونریزی بیشتر از قسمت های تحتانی روده مانند روده بزرگ است، نه معده.

علائم خونریزی شدید: فرد مبتلا به خونریزی شدید معده ممکن است وارد شوک شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی و اورژانس دارد. از علائم خونریزی شدید معده می توان به از دست دادن کامل آگاهی، افزایش ضربان قلب، احتباس یا افزایش ادرار، افت فشار خون اشاره کرد.

علائم خونریزی مزمن و عوارض آن: اگر خونریزی معده علائمی نداشته باشد و در استفراغ یا مدفوع به طور واضح دیده نشود، می تواند مدت زیادی ادامه یابد بدون اینکه تشخیص داده شود یا درمان شود، که فرد را در معرض کم خونی قرار می دهد و علائم آن شامل سرگیجه، احساس خستگی دائمی، رنگ پریدگی پوست، تنگی یا مشکل در تنفس و درد قفسه سینه می باشد.

دلایل خونریزی معده

برخی از دلایلی که باعث خونریزی در معده می شود به شرح زیر است:

  • زخم معده : در زخم معده (در انگلیسی: Ulcers) که شایع ترین علت خونریزی در معده است، لایه ضخیم مخاطی که مایعات گوارشی معده را محافظت می کند، کاهش می یابد این به اسید های گوارشی اجازه می دهد تا بافت هایی را که داخل معده قرار دارد، زخم کند. زخم معده به دلیل افزایش اسید معده، عفونت باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری و یا استفاده بیش از حد داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی ایجاد می شود. همچنین ممکن است اسید معده در اثر افزایش استرس و تنش (تنش افراد مبتلا به سوختگی، تروما، صدمات سر، سرطان) ایجاد شود.
  • التهاب معده و گاستریت که می تواند در اثر نوشیدن الکل یا داروهای ضد درد بوجود آیند.
  • تومورهای خوش خیم در معده: تومور خوش خیم، رشد غیرطبیعی بافت است اما بدخیم یا سرطانی نیست. خوشبختانه تومور خوش خیم به راحتی درمان می شود و البته باید جدی گرفته شود، اگر این بیماری جدی گرفته نشود به بافت ها و همچنین رگ های خونی فشار وارد می کند یا موجب آسیب دیدن آنها می شود.

 

همچنین بخوانید:  زخم معده و مواد غذایی ممنوعه برای این بیماری

 

درمان خونریزی معده

خونریزی دستگاه گوارش در بیشتر موارد به خودی خود متوقف می شود و در صورت نیاز به درمان، روش مورد استفاده بستگی به جایی دارد که خونریزی ایجاد شده است و روش های درمانی زیر ارائه می شود:

در طی آنژیوگرافی که برای اهداف تشخیصی استفاده می شود، رادیولوژیست ممکن است داروها یا مواد دیگری را در رگ های خونی تزریق کند تا برخی از انواع خونریزی را متوقف کند.

پزشک همچنین می تواند خونریزی معده را تشخیص داده و محل خونریزی را از طریق آندوسکوپی تأیید کند، زیرا پزشک با استفاده از آندوسکوپی، اسپکولوم را از طریق دهان و سپس مری وارد معده می کند و اگر مشخص شود که معده در واقع منبع خونریزی است، می تواند ضمن انجام آندوسکوپی، جلوی خونریزی در معده را بگیرد.

پزشک یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی داروهای خاصی را برای معالجه مشکلاتی که باعث خونریزی معده می شوند، تجویز می کنند، از جمله داروهایی که برای معالجه زخم معده یا داروهای مورد استفاده در معالجه عفونت یا التهاب معده استفاده می شود.

هنگامی که فرد خونریزی حاد یا جدی داشته باشد و یا وقتی خونریزی متوقف نمی شود، ممکن است جراح مسئول، با انجام یک برش کوچک در شکم و قرار دادن آندوسکوپ و ابزارهای جراحی از طریق آن به یک روش لاپاروسکوپی نیاز داشته باشد.

خوردن این غذاها ممکن است در مقابل باکتری های ایجاد کننده زخم معده و خونریزی‌معده نیز مفید باشند؛ گل کلم، تربچه، سیب، بلوبری، تمشک، توت فرنگی، گیلاس، فلفل دلمه ای، هویج، کلم بروکلی، اسفناج، غذاهای سرشار از پروبیوتیک (مانند ماست، کفیر)، کامبوچا، روغن زیتون، عسل، سیر، چای سبز بدون کافئین، شیرین بیان و زردچوبه.

برای کمک به جلوگیری از خونریزی‌معده، قوانین زیر را باید رعایت کرد:

  1. سعی کنید استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن را کاهش دهید.
  2. از استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید.
  3. در صورت بروز ریفلاکس معده به طور دوره ای به پزشک مراجعه کنید و دستورالعمل ها و توصیه های او را دنبال کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون معده و گوارش را با خواص مقوی معده، رفع دل درد و دلپیچه، ضد نفخ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    8 اردیبهشت 1402

    با سلام مطالب بسیار عالی است

0