topNotif

معرفی داروی گیاهی گارلت و خواص و مضرات آن

2281 بازدید
23 آذر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با داروی گیاهی گارلت آشنا شویم

امروزه استفاده از داروهای مختلف شیمیایی از سرماخوردگی تا قرص ها و آمپول های مخصوص بیماری های جدی بسیار زیاد شده است اما برخی از افراد علاقه مند به طب سنتی، خواستار داروهای گیاهی سنتی متناسب بیماری خود می باشند، افرادی که سالیان سال از دمنوش ها و گیاهان سنتی و تغذیه سالم استفاده کرده اند و به نوعی می توان گفت به گیاهان سنتی اعتماد دارند استفاده از داروهای شیمیایی را مناسب حال و روز و احوال خود نمی دانند و سعی در استفاده از داروهای گیاهی مخصوص بیماری خود دارند.

ایران که از گذشته های دور در طب سنتی فعالیت داشته و اطبا و پزشکان به نام معروفی در این زمینه داشته سعی در پاسخ به نیاز این دسته از افراد داشته است و عنوانی به نام داروهای گیاهی ایران که با استفاده از گیاهان دارویی و در کشور خودمان تولید و ساخته شده را ایجاد کرده است، در این مقاله یکی از این داروهای گیاهی و خواصش را به شما معرفی خواهم کرد. (داروی گیاهی گارلـت)

داروی گیاهی گارلت

داروی گیاهی گارلت

داروی گیاهی گارلت :

اشکال دارویی :

قرص روکش دار 570 میلی گرمی است.

موارد مصرف گارلت :

گارلت در زیادی فشار خون، زیادی چربی خون، تصلب شرایین و پیشگیری از ترومبوز به کار می رود. (ترومبوز به موقعیتی گفته می‌شود که یک لخته در داخل عروق سالم تحت شرایطی خاص ایجاد شود که می‌تواند مانع جریان خون در عروق شود.)

اجزا فرآورده :

قرص گارلت حاوی 400 میلی گرم پودر سیر می باشد و میزان آلیئین و آلیسین آن در هر قرص معادل هزار میکروگرم است.

مواد موثر داروی گیاهی گارلت:

تیوآلیل ها و مشتقات آن ها نظیر آلیئین، آلیسین، آجوئین، دی آلیل دی سولفاید و دی آللیل تری سولفاید از مواد موثر گیاه دارویی گارلت هستند.

 

همچنین بخوانید:  خواص و مضرات سیر

 

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر :

مطالعات نشان داده است که سیر با اثر مستقیم روی عضلات صاف دیواره عروق باعث وازودیلاتاسیون عروق محیطی (پدیده گشادشدن رگ) می گردد به نظر می رسد این دارو با باز نمودن کانال های پتاسیم موجب هیپرپلاریزه شده پتانسیل غشا (در حالی که کانال های کلسیم بسته شده اند) و وازودیلاتاسیون عروق می گردد.

همچنین مطالعات در آزمایشگاه که با عصاره آبی، عصاره الکلی و یا پودر سیر انجام پذیرفته نشان داده است که سیر از طریق فعال کردن نیتریک اکساید سنتتاز باعث افزایش تولید نیتریک اکساید و در نتیجه پایین آمدن فشارخون می گردد، این نتایج در انسان نیز تایید گردیده است.

اثر سیر در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید احتمالا از طریق مهار آنزیم های کلیدی سنتزکلسترول و اسیدهای چرب مانند هیدروکسی متیل گلوتاریل کوآنزیم آ و استیل کوآکربوکسیلاز ظاهر می شود، سیر همچنین باعث تنظیم فسفولیپیدهای پلاسما و دیواره سلولی می شود، سیر با افزایش فعالیت فیبرینولیتیکی افزایش زمان انعقاد و وقفه تجمع پلاکتی از ایجاد لخته جلوگیری می نماید.

داروی گیاهی گارلت

داروی گیاهی گارلت

تداخل دارویی :

در بیمارانی که تحت درمان با سالیسیلیک اسید و یا سایر داروهای ضد انعقاد و داروهای پایین آورنده قند خون می باشند با احتیاط مصرف شود.

مقدار مصرف :

روزی 3 بار هر بار 1-2 قرص بعد از غذا میل شود.

موارد احتیاط :

مصرف زیاد سیر ممکن است باعث خونریزی پس از جراحی گردد.

عوارض جانبی :

  • با مقدار مصرف پیشنهاد شده عوارضی مشاهده نشده ولی مصرف مقادیر زیاد آن و یا در صورت خالی بودن معده ممکن است اختلالات گوارشی نظیر سوزش معده، تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد نماید.
  • همچنین در افراد حساس واکنش های آلرژیک مانند درماتیت تماسی و حملات آسم با مصرف سیر گزارش شده است.
  • این فرآورده در افراد حساس به سیر و افراد مبتلا به زخم های حاد دستگاه گوارش ممنوعیت مصرف دارد.

مصرف در حاملگی و شیردهی :

مطالعات کلینیکی در آزمایشگاه نشان داده است که سیر موجب انقباضات رحمی می گردد، البته مطالعات کلینیکی و بالینی در این زمینه انجام نپذیرفته است ولی با این وجود مصرف سیر در زنان باردار و شیرده ممنوع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق سیر را با خواص پایین آورنده فشار خون، تنظیم کننده قند خون و چربی خون، ضد مسمومیت حاصله از نیکوتین سیگار و آلودگی هوا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0