topNotif

دانستنی های جالب در مورد گردو و خواص آن

8944 بازدید
04 آذر 96
سمانه
,,

آیا می دانید برگ گردو چه خواصی دارد ؟

در کتب سنتی با نام عربی جوز نام برده می شود، میوه درختی به نام گردو است.

مشخصات گردو :

درخت گردو درختی است بزرگ و یک پایه و گل های نر جداگانه به شکل دراز استوانه ای و آویزان و گل های ماده نیز جداگانه و منفرد یا گروهی در انتهای شاخه جوان مربوط به سال رویش ظاهر می شود، میوه آن کروی و در درون آن مغز گردو و در فاصله پرده های خشابی نازک قرار گرفته و مغز گردو را قشر سخت قهوه ای روشن و چوبی که پوست گردو می باشد فرا گرفته است و روی این قشر سخت پوسته خارجی گردو که سبز رنگ و کمی گوشتی است قرار دارد، برگ های گردو متناوب مرکب فرد از 5 – 9 و حتی 11 برگچه سبز رنگ تیره تشکیل می شود.

درخت گردو در مناطق معتدله عالم خوب رشد می کند، آب و هوای خیلی سرد و خشک را دوست ندارد ولی درخت کوهستان است و شکوفه های زودرس آن در بعضی سال ها و بعضی مناطق مواجه با سرمای بهاره شده و از بین می رود، اگر درجه حرارت زمستان خیلی پایین بیاید یعنی از 25 درجه زیر صفر (سانتیگراد) کمتر شود خطر از بین رفتن آن پیش می آید.

تکثیر درخت گردو از طریق کاشت میوه گردو در خزانه و انتقال نهال گردو به محل باغ اصلی می باشد، معمولا از سال بیستم شروع به ثمر دادن می کند و بحران باروری درخت گردو در سنین 50 – 60 سالگی می باشد، البته در برخی موارد در سنین خیلی پایین چند عدد گردو می دهد که بار دهی محسوب نمی شود.

دانستنی های جالب در مورد گردو و خواص آن

دانستنی های جالب در مورد گردو و خواص آن

ترکیبات شیمیایی گردو :

از نظر ترکیبات شیمیایی مواد موجود در مغز گردو عبارتند از : الاجیک اسید، لوریک اسید، میریستیک اسید، آراشید یک اسید، لینولئیک اسید، ایزولینولئیک اسید، اولئیک اسید و به علاوه دارای فیتین، انواع فسفات، فیتوسترول، اکسیداز جوگلون، هایدرو جوگلون، اینوزیت، نوسیت، مقدار کمی اسانس و املاح اکسالات آهک و ویتامین های آ و ب و ث و ای می باشد.

میوه نارس گردو منبع بسیار غنی و شاید از غنی ترین منابع ویتامین ث است، عصاره آبی برگ های گردو که عاری از وجود جوگلون است دارای خاصیت بسیار قوی باکتری کش و ضد میکرب ها می باشد و از همین برگ های گردو عرق برگ گردو استحصال می شود. که این عرق گیاهی در کاهش بیماری قند و درمان التهاب ورم مفاصل و کاهش کلسترول و تری گلیسیرید و تنظیم فشار خون نقش موثری دارد.

 

همچنین بخوانید:  خواص پوست گردو

 

روغن گردو :

معمولا از هر یک صد کیلو گرم گردو با پوست خشبی آن در حدود 30 – 35 کیلوگرم مغز گردو به دست می آید، در مورد گردوهای کاغذی این نسبت ممکن است به نصف یا 50 درصد برسد، مغز گردو حدود 50 درصد روغن دارد، برای گرفتن روغن گردو معمولا از گردوهای وحشی و سایر گونه ها که گردوی ریز دارند استفاده می شود و گردوی درشت معمولا برای مصرف مغز آن مورد استفاده قرار می گیرد، از گردو های کوچک وحشی نیز پس از روغن گیری کنجاله خوب و مغذی به دست می آید که حدود 30 – 40 درصد مواد ازته و 8-9 درصد چربی دارد که برای پروار کردن و غذای گاو شیری و طیور بسیار مورد توجه است.

دانستنی های جالب در مورد گردو و خواص آن

دانستنی های جالب در مورد گردو و خواص آن

خواص گردو :

گردو طبق نظر حکمای طب سنتی از نظر طبیعت گرم و خشک است و تازه آن گرم و کمتر خشک است. در کره و چین از مغز گردو به عنوان تونیک، مدر، مقوی، تصفیه کننده خون و خونساز و برای معالجه بیماری های ریه و حنجره استفاده می شود.

  • مخلوط با بادام شیرین و جنسینگ برای معالجه سرفه مزمن به کار می رود به علاوه محرک کلیه ها و معده است و برای درمان یبوست و درد روده و اسهال خونی و سوزش سر دل کاربرد دارد.
  • مغز گردو مانع تشکیل سنگ در کیسه صفرا یا کلیه می شود.
  • پوست ریشه گردو و پوست خارجی میوه گردو قابض است.
  • روغن گردو پماد خوبی برای بیماری های پوستی استو
  • از پوست گردو چای دم می کنند برای رفع درد معده و درد عضلات و استخوان ها مفید است.
  • از جوشانده برگ های گردو برای شست و شوی ورم ها و آبسه و تحلیل آن ها استفاده می شود.
  • مغز گردو برای تقویت نیروی جنسی مفید است و مانع ترش شدن غذا می گردد.
  • مقوی حواس و دماغ خصوصا اگر با مویز و انجیر سفید خورده شود.
  • اگر 50 گرم آن را که با انجیر کوبیده باشند خورده شود بسیار ملین است. خوردن مغز آن مسکن دل پیچه است.
  • اگر با انزروت خورده شود موجب خارج شدن کرم معده است.
  • ضماد گردو با عسل و پیاز و نمک برای گزیدن سگ هار نافع است.
  • اگر با زیره کرمانی نرم ساییده با عسل مخلوط نمایید و به سر و بدن مفلوج، مبتلا به لقوه، یا مبتلایان به دردهای مفاصل سرد و تب های سرد بلغمی مزمن بمالند و در حمام آفتاب و یا اطاق گرم بخوابند و خود را بپوشاند که خوب عرق کنند و پس از آن بدون این که سرما بخورند بدن را خشک کنند و آب سرد نخورند و این کار یکی دو بار انجام شود بیماری از بین می رود.
دانستنی های جالب در مورد گردو و خواص آن

دانستنی های جالب در مورد گردو و خواص آن

توجه :

مغز گردو چون لطیف است اگر زیاد کهنه شود فاسد می گردد و اسراف در خوردن آن موجب ورم لوزتین و ایجاد زخم در دهان می شود خصوصا در گرم مزاج ها که برای آن ها مضر است از این نظر باید بعد از خوردن گردو دهان خود را بشویند و انار ترش یا سکنجبین و یا کمی خشخاش بخورند.

سایر فواید مصرف گردو برای سلامتی :

  • مربای گردو با عسل برای فربه شدن و تحریک نیروی جنسی بسیار موثر است و ملین شکم و مقوی روده کور است.
  • عصاره پوست سبز آن که با رب انار پخته باشد برای ورم های عضلات حلق مفید است و غرغره با آب پوست سبز پخته آن برای تحلیل ورم لثه ها و استحکام دندان و پوست سخت آن برای خشک کردن جراحت ها و خوردن آن سه روز متوالی برای قطع خونریزی و از بین رفتن تقطیر البول که قطره قطره ادرار کردن و با درد و سوزش است مفید است.
  • اگر پوست سبز خارجی آن را در حالت سبزی و تری بکوبند و خبث الحدید (کف کوره ی آهن) را نرم ساییده بر آن بپاشند و تا چند روز هر روز به هم زنند خضاب بسیار جالبی به دست می آید که رنگ آن با دوام است.
  • اگر با پوست سبز تازه آن مسواک کنند و به دندان و لثه بمالند برای تقویت لثه ها و دندان بسیار مفید است.
  • قطره آب برگ آن که کمی گرم کرده باشند برای خارج ساختن چرک گوش و رب پوست سبز آن که با عسل و رب انگور درست شده باشد برای زخم های دهان و خون آمدن از بن دندان و رفع سستی لثه و استحکام آن بسیار موثر است.
  • اگر برگ گردو را روی پستان بگذارند ترشح شیر را بند می آورد.

خواص جوشانده گردو :

  • جوشانده سرد قسمت های سبز میوه گردو رنگ قهوه ای می دهد.
  • جوشانده 50 گرم برگ گردو در یک لیتر آب در استعمال خارجی برای التیام زخم ها و شست و شوی آن ها و بیماری های پوستی و اگزما و قارچ و به صورت غرغره در ورم لوزتین و معالجه آنژین بسیار مفید است.
  • خوردن دم کرده 15 تا 20 گرم برگ گردو در یک لیتر آب جوش برای کاهش قند خون در بیماران مبتلا به بیماری قند اثر محسوس دارد و برای مریض های مبتلا به ورم مفاصل نیز مفید است و در کلیه موارد یاد شده مصرف دم کرده  برگ نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پره گردو را با خواص کنترل و درمان دیابت، درمان جرم دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0