درخت خون سیاوشان و خواصش را بشناسیم

3739 بازدید
08 شهریور 97
سمانه
,

با درخت خون سیاوشان و خواصش آشنا شوید !

خون سیاوشان در کتب طب سنتی با نام دم الاخوین و دم الثعبان نام برده شده است. این درخت را به هندی هیرادوخی می نامند.

مشخصات خون سیاوشان

درختی است دارای تنه اصلی دراز استوانه ای مانند نخل ها، برگ های آن مرکب از برگچه های باریک و نوک تیز با دمبرگ است. گل های آن مانند نخل های نر و ماده جداگانه روی دو پایه جدا قرار دارند. این درخت دارای میوه ای است به بزرگی گیلاس بیضی شکل و پس از اینکه کاملا رسید ماده رزینی قرمز رنگی آن را فرا می گیرد به طوری که حتی فلس های سطح خارجی میوه را نیز می پوشاند.

این درخت در مغرب هندوستان می روید. ماده رزینی خون سیاوشان از میوه های این درخت گرفته می شود و پس از تصفیه و خشک شدن، قطعات آن را لای برگ های نخل جای می دهند و در بازار عرضه می نمایند. این درخت در مناطق شرقی سوماترا و غرب بورنئو می روید.

درخت خون سیاوشان و خواصش را بشناسیم

درخت خون سیاوشان و خواصش را بشناسیم

مشخصات رزین خون سیاوشان

قطعات خون سیاوشان اگر نازک باشد به رنگ قرمز زیبا و کمی شفاف است اگر آن را بسوزانند بوی سقزی کمی معطر از آن استشمام می شود، در الکل و سولفور دوکربن و کلروفوم و بنزین حل می شود.

ترکیبات شیمیایی خون سیاوشان

در رزین خون سیاوشان مواد دراکو آلبان، دراکورزن، دراکورزیتانول و بنزول استیک استر وجود دارد. به علاوه مقدار کمی اسانس دارد. در حدود 20 درصد رزین خون سیاوشان را ماده رنگی شامل دراکوکامین مخلوط با یک ماده قرمز دیگر به نام دراکوروبین تشکیل می دهد.

 

همچنین بخوانید:  دغدغک و خواصش را بدانیم

 

خواص و کاربرد خون سیاوشان

خون سیاوشان ماده قابضی است که در چین آن را به عنوان مسکن و تونیک و برای التیام زخم و بند آوردن خونریزی به کار می برند. در شبه جزیره مالایا از آن به مقدار محدود در مورد سو هاضمه و وجود خون در ادرار و بیماری اسپرو و برای تسکین درد معده استفاده می شود. در هند و چین از آن برای دفع بلغم استفاده می کنند.

خون سیاوشان طبق نظر حکمای طب سنتی از نظر طبیعت خیلی سرد و خشک است و خیلی قابض می باشد. معتقدند که خوردن 2 – 5 گرم از آن با زرده تخم مرغ برای قطع خونریزی داخلی مفید است. برای ترمیم و گوشت آوردن زخم ها نیز نافع است، معده را خنک می کند و حرارت کبد و روده ها را کاهش می دهد و برای تقویت معده و بند آوردن شکم روش و اسهال خونی و صفراوی و به هم آوردن شقاق مقعد و بواسیر نافع است.

مالیدن آن به چشم برای تقویت دید چشم و ترمیم جراحت های چشم و مالیدن آن به دندان برای تقویت لثه و پاشیدن گرد آن روی جراحت ها برای قطع خونریزی و چسبانیدن و به هم آوردن زخم تازه در هر عضوی که باشد مفید است. برای کلیه مضر است از این نظر باید با کتیرا خورده شود. مقدار خوراک آن 2 – 5 گرم است. در صنعت از نظر رنگ قرمز از آن استفاده می شود و اگر بلور و شیشه ای را با آن رنگ کنند مانند عقیقی زیبا می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خون سیاوشان را با خواص قطع کننده خونریزی داخلی و التیام بخش زخم ها، قبض کننده و ضد اسهال خونی، خارج کننده بلغم و دفع کننده خون در ادرار، کاهنده حرارت روده ها و کبد و مفید برای سوءهاضمه، درد معده و سیاه سرفه، مسکن دردهای عمومی بدن و تقویت کننده معده، جمع کننده شقاق مقعد و مفید برای بواسیر، تقویت کننده دید چشم و ترمیم کننده جراحت های چشمی، تقویت کننده لثه و محکم کننده دندان ها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0