topNotif

درخت کاج نوئل را بشناسیم

3412 بازدید
29 مرداد 97
سمانه
,,

درباره درخت کاج نوئل بیشتر بدانید !

در ایران با نام های کاج نوئل و درخت نوئل شناخته می شود.

مشخصات درخت کاج نوئل

کاج نوئل درختی است بسیار زیبا بلند مخروطی شکل، برگ های آن سوزنی کوتاه که در سطح زیرین برگ دو خط موازی سفید دیده می شود. گل های آن یک پایه به صورت شاتوت های نر و شاتوت های ماده روی شاخه های یک ساله ظاهر می شود. میوه آن به صورت مخروط های قائم که نوک آن به طرف بالا و فلس های آن به تدریج که میوه می رسد به صورت منفصل و جدا از هم در می آید و پس از رسیدن دانه آن می افتد.

دانه بدون مغز، رزینی و صمغ دار است. شاخه های درخت نوئل به طور رو به روی هم در اطراف تنه اصلی واقع شده اند و جوانه ها و سرشاخه های جوان این درخت مورد استعمال طبی دارند. این درخت بومی اروپا است، در ایران به طور جنگلی وجود ندارد ولی به عنوان درخت زینتی نقاط مختلف می کارند و در سال های اخیر برای جنگل کاری در ارتفاعات البرز در جنگل های راش در نظر گرفته شده و رشد رضایت بخشی دارند.

درخت کاج نوئل را بشناسیم

درخت کاج نوئل را بشناسید

خواص و کاربرد کاج نوئل

درخت نوئل از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است و پوست آن گرمتر و خشکتر است. از نظر خواص خوردن برگ و پوست درخت برای درد گلو و جراحت ریه و بند آوردن خون از بینی و قطع خون از جراحت های تازه نافع است و خوردن 5 گرم از پوست درخت با آب عسل برای ناراحتی های کبد و ورم آن مفید است و خوردن خشک آن با آب سرد شکم را بند می آورد.

گرد پوست آن برای نقاط ضرب دیده بدن مفید است خصوصا اگر گرد پوست سوخته آن مصرف شود و مالیدن مخلوط پوست و برگ آن با دود کندر برای التیام سوختگی آتش و اگر با موم و روغن مخلوط و مالیده شود برای التیام زخم های نرم واقع در روی پوست و با زاج سرخ برای زخم های بد مفید است.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با مینای چمنی

 

دیگر خواص درخت کاج نوئل

شست و شو با آب پخته برگ و پوست آن برای رفع کچلی و پاک کردن چرک بدن و رفع بوی بد عرق نافع است و نشستن در آب جوشانده آن برای بیماری های رحم و مقعد و مضمضه جوشانده آن مخلوط با سرکه برای درد دندان نافع است. ضماد برگ تازه کوبیده آن برای قطع خونریزی جراحت های تازه و چوب آن که مانند چوب چینی و عشبه مصرف می شود جانشین چوب چینی از نظر خواص در مورد بیماری سیفیلیس می باشد.

اگر خاک اره چوب آن را با سرکه بجوشانند و مضمضه کنند درد دندان را تسکین می دهد و پوست ریشه آن قابض و خشک کننده است و خوردن 10 گرم آن برای جلوگیری از اسهال و دل درد مفید است. گرد پوست ریشه آن برای سوختگی آب جوش و آتش نافع می باشد و درد ناشی از کوفتگی اعضا را تسکین می دهد. رزین این درخت محرک و قرمز کننده پوست است.

تخم کاج نوئل گرم و تر است و قدرت دارویی آن فقط تا یک سال باقی می ماند. از نظر خواص نیروی جنسی را تقویت می نماید و اشتها آور است و اعصاب را تقویت می بخشد. انسداد مجاری را باز می کند و بادشکن است. اگر با تخم خیار خورده شود برای ازدیاد ترشح ادرار و جلوگیری از زخم کلیه و با عصاره خرفه برای تسکین درد معده و تقویت بدن های ضعیف نافع است. خوردن آن به این ترتیب که آن را کوبیده و در آب انگور بیندازند تا تخمیر شود مانع زکام و سرفه است و اسهال را بند می آورد و استسقا را شفا می بخشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ابهل را با خواص تحلیل برنده نفخ معده و ضد استسقاء، قاعده آور قوی و دفع کننده کرم های معده و روده، دفع کننده اخلاط فاسده بدن و ضد ویروس، ادرارآور و قابض، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. زهره
    21 دی 1402

    ممنون ازمقاله خوبتان

    • عطارک
      22 دی 1402

      عرض ادب و احترام

      از ثبت نظر محترم شما سپاسگزاریم.

      شاد و سلامت باشید.

0