topNotif

درمان بیماری های دهان و مشکلات دندان

1982 بازدید
04 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

درمان بیماری های دهان و مشکلات دندان در بزرگسالان و کودکان :

دندان قروچه :

این بیماری عبارت است از عادت ساییدن دندان ها یا دندان قروچه که معمولا در خواب رخ می دهد، ولی ساییدن با کوبیدن دندان ها در طول روز نیز شایع است. دندان قروچه مداوم ممکن است باعث خوردگی لثه ها و استخوان های حمایت کننده از آن ها در درمان شود. آسیب به دندان ها، لثه و استخوان حمایت کننده (در معاینه دندان، واضح است) و سردرد از عوارض این بیماری می باشد و چون دندان قروچه اغلب در طی خواب رخ می دهد، بیشتر افراد متوجه آن نمی شوند، اما سردرد مداوم یا درد آرواره (فک) زخمی، نشان دهنده دندان قروچه است.

درمان بیماری های دهان و مشکلات دندان

درمان بیماری های دهان و مشکلات دندان

چه عواملی باعث ایجاد دندان قروچه می شوند :

اگر چه دندان قروچه می تواند در اثر استرس یا اضطراب باشد، ولی اغلب اوقات در طی خواب اتفاق می افتد و به علت کج بودن دندان و نبودن دندان و دندان اضافی به وجود می آید و یا آنکه اضطراب و تلاش ناخودآگاه برای تصحیح اشتباه در گاز زدن (تماس بین دندان های فوقانی و تحتانی در هنگام بسته بودن فک ها) موجب آن می شود. در صورت امکان از وضعیت های استرس زا پرهیز کنید. مواد حاوی کافئین مثل قهوه، کاکائو و نوشابه های سیاه موجب افزایش این حالت شده، بنایراین از مصرف آن ها خودداری کنید و یا آن ها را خیلی کم مصرف کنید. همچنین به دلیل وجود کرم انگل هم در بعضی افراد این عارضه حاصل می شود.

برای جلوگیری از دندان قروچه کودکان از راه کارهای زیر استفاده نمایید :

استرس کودک را کم کنید، خصوصا قبل از خواب. ماساژ بدن و ورزش های کششی را برای آرامش عضلات کودک انجام دهید، دقت کنید که کودک تان به مقدار کافی آب بنوشند، زیرا کم آبی ممکن است باعث دندان قروچه شود. اگر کودک شما دندان هایش را به هم می ساید، او را نزد دندان پزشک ببرید تا از سلامت دندان  کودک مطمئن شوید. معمولا دندان قروچه در کودکان پیش دبستانی نیاز به اقدامی ندارد ولی کودکان بزرگ تر نیاز به روکش موقتی دندان یا محافظ دهان (نایت گارد) در شب هنگام خواب دارند تا از دندان قروچه آن ها جلوگیری شود.

 

همچنین بخوانید:  سفید کردند دندان ها با 4 روش خانگی

 

یکی دیگر از بیماری های دهان تلخی دهان است .

از عوامل شایع تلخی دهان می توان به این موارد اشاره کرد :

خشکی دهان، بارداری، کشیدن سیگار، اختلالات گوارشی، نارسایی یا تورم کبد، بیماری های مجاری صفراوی، اعتیاد (تنباکو، سیگار و…)، مسمومیت حاد یا مزمن، آلودگی و بیماری های عفونی دهان و دندان، سرطان (کبد، طحال، لوزالمعده و…)، غلبه صفرا، کمبود بعضی املاح.

اگر شما در دهان سیم دندان دارید (ارتودنسی)، یا جراحی دندان یا گوش و بینی انجام دادید، یا حتی اگر در حال درمان با اشعه درمانی ناحیه سر و گردن هستید، دچار احساس تلخی دهان می شوید، که کاملا طبیعی است.

کسانی که با این مشکل رو به رو هستند از مصرف غذاهای سرخ شده، غذاهای ثقیل و چرب، تخم مرغ، غذاهای فست فود، کنسروها، سس ها، غذاهای خمیری، تنقلات (چیپس و پفک)، زیاده روی در مصرف چای باید بپرهیزند. از آن جا که تلخی دهان ناشی از صفرای زاید معده است، مصرف کمی ترشیجات یا آب انار، آب زرشک و سایر صفرازدا ها مفید می باشند. در این نوع عارضه ها، نقاط فشاری، ماساژ درمانی، زنبور درمانی، انرژی درمانی و… برای درمان مفید است و آن را بهبود می بخشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

روغن میخک را با خواص درمان انواع مشکلات پوستی، درد دندان، سوء هاضمه، سرفه، آسم، سردرد، استرس ، ضد میکروب، ضدعفونی‌کننده، ضد ویروس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0