درمان بیماری ها با گیاه آناغالس

2266 بازدید
27 فروردین 97
سمانه

درمان بیماری ها با گیاه آناغالس

با نام های آناغالیس، آناغالس دشتی، اناگالیس، عیت الجمل، زغیله هم شناخته می شود. گیاهی کوتاه و کمتر از یک وجب و گسترده روی زمین است. ساقه های آن با مقطع چهارگوش و برگ های متقابل و بدون دمبرگ، بیضی یا دایره ای نوک تیز و گل های آن قرمز با دم گل بلند است. میوه کپسولی شکوفا دارد که از طرف سر آن باز و شکفته می شود و دانه های ریزی در داخل آن قرار دارد که در ابعاد دانه ی خشخاش است. طعم دانه ها بسیار تند و تلخ است. این گیاه دو نوع است : نوع اول آناغالس نر با گل قرمز و نوع دوم آناغالس ماده با گل آبی و لاجوردی.

  1. آناغالس با گل های قرمز؛ در تمام هند به صورت یک علف هرز خودرو می روید. در ایران نیز در آذربایجان و مناطق تبریز، دیزه، سیامک و در شمال ایران در گرگان، بندر گز، مازندران، گیلان، محمود آباد، دره ی هراز، جنوب آستارا، سفید رود، جنوب رشت و لاهیجان، در بلوچستان در گشت، چابهار و بشا گرد، منطقه های البرز و دماوند، قزوین، بوجرد، کرمانشاه، اراک، اهواز، دزفول، بم، بوشهر و جزیره ی قشم و همچنین در خراسان می روید.
  2. آناغالس با گل های آبی و لاجوردی؛ در ایران در مناطق کازرون و شوش، آبادان و مسجد سلیمان، تبریز، بلوچستان، دامنه های البرز و اطراف تهران نیز مشاهده شده است.
درمان بیماری ها با گیاه آناغالس

درمان بیماری ها با گیاه آناغالس

خواص درمانی آناغالس :

طبیعت این گیاه گرم و خشک و دارای دوساپونین گلوکزیدی و آنزیم ها است. خشک کننده و باز کننده ی انسداد و گرفتگی های مجاری عروق می باشد، برای این منظور از دمنوش آناغالس دو تا پنج گرم از آن استفاده کنید. دمنوش دو تا پنج گرم از نوع دارای گل قرمز آن تهیه نموده و آن را صاف نمایید و به عنوان ضد سم در درمان سم حاصل از مار گزیدگی، درمان یرقان، ناراحتی های مغزی، هاری و بیماری های ترس از آب، درمان صرع، استسقا، جزام و مالیخولیا مصرف کنید و نافع است.

 

همچنین بخوانید: درمان های گیاهی برای آنژین

 

این گیاه برای درمان و رفع ضعف بینایی و زخم های چشم و سایر ناراحتی های پوستی اطراف چشم نافع می باشد، به این منظور آب گیاه تازه را گرفته و سپس آن را با عسل ناب مخلوط نموده و در چشم بچکانید. ضماد کوبیده آن را هم برای بیرون آمدن خار و تیغ از اعضای بدن و جلوگیری از توسعه زخم های چرکین و بد و دفع باد سرخ و التیام جراحت ها مصرف می کنند و مفید است. قرقره با آب برگ و میوه آن برای رفع ناراحتی های مغزی و پاک کردن سر از بلغم و تسکین دندان درد مفید است. قرقره آب برگ ماده (گل لاجوردی رنگ) آناغالس برای تمیز کردن حلق و بینی از ترشحات موثر می باشد و بوئیدن آن عطسه آور می باشد و عصاره برگ آن جرب و نیز بیماری های پوستی را مداوا می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

گیاه مرزنجوش را با خواص بهبود و رفع میگرن و درمان بی خوابی، رفع التهاب دهان و گلو، مقوی معده، بادشکن، معرق و ضد تشنج، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0