topNotif

درمان تبخال با 18 روش خانگی و قطعی

2380 بازدید
04 مرداد 01
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 مرداد 1401

درمان تبخال با 18 روش خانگی و قطعی

تبخال چیست؟

تبخال دهان یک عفونت لب، دهان یا لثه به دلیل ویروس هرپس سیمپلکس است. این امر باعث ایجاد تاول های کوچک و دردناکی می شود که معمولاً به آنها تبخال یا تاول تب می گویند. تبخال دهان را هرپس لبیالیس نیز می نامند.

علت تبخال لب چیست ؟

تبخال دهان یک عفونت شایع در ناحیه دهان است. این بیماری توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 ایجاد می شود.

پس از اولین عفونت، ویروس در بافت های عصبی صورت به خواب می رود (خفته می شود). گاهی اوقات، ویروس بعداً بیدار می شود (دوباره فعال می شود) و باعث ایجاد تبخال می شود.

ویروس های تبخال به راحتی از افرادی که شیوع یا زخم فعال دارند پخش می شود. شما می توانید به این ویروس مبتلا شوید اگر:

  • با فردی که آلوده است تماس صمیمی یا شخصی داشته باشید.
  • یک زخم تبخال باز یا چیزی که با ویروس تبخال در تماس بوده است، مانند تیغ، حوله، ظروف، و سایر وسایل مشترک آلوده را لمس کنید.
  • والدین ممکن است ویروس را در طول فعالیت های روزانه منظم به فرزندان خود منتقل کنند.

درمان فوری تبخال لب

این درمان های خانگی آزمایش شده و واقعی ممکن است به کاهش تورم، خارش و سوزش ناشی از شیوع بیماری کمک کند. احتمالاً قبلاً آنچه را که برای این داروها نیاز دارید در کابینت آشپزخانه یا جعبه دارویی خود دارید.

کمپرس گرم

تحقیقات اولیه منابع معتبر نشان می دهد که استفاده از کمپرس گرم، به محض اینکه علائم اولیه تبخال را مشاهده کردید، ممکن است مفید باشد. البته اگر زخم قبلا ایجاد شده باشد، گرما ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند.

می‌توانید با پر کردن یک جوراب با برنج و قرار دادن آن در مایکروویو برای کمتر از یک دقیقه، یک کمپرس گرم خشک درست کنید.

کمپرس خنک

همچنین می توانید از کمپرس سرد برای کاهش تورم استفاده کنید. یک کیسه یخ یا یک پارچه تمیز و نرم پر از یخ را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. در صورت نیاز هر 4 ساعت یکبار تکرار کنید. مطمئن شوید که هرگز یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

درمان تبخال با خمیر جوش شیرین

استفاده از خمیر جوش شیرین ممکن است به خشک شدن ضایعات و تسکین خارش کمک کند. برای انجام این کار، یک تکه پنبه مرطوب را در مقدار کمی جوش شیرین خالص آغشته کنید و آن را روی زخم بکشید.

18 درمان خانگی باورنکردنی تبخال

18 درمان خانگی باورنکردنی تبخال

خمیر نشاسته ذرت

خمیر نشاسته ذرت نیز ممکن است ضایعات را خشک کرده و خارش را تسکین دهد. یک تکه پنبه مرطوب  را به مقدار کمی نشاسته ذرت آغشته کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

سیر موضعی

تحقیقات قدیمی نشان می دهد که سیر ممکن است دارای خواص ضد ویروسی در برابر تبخال باشد. یک حبه سیر تازه را له کنید و با روغن زیتون مخلوط کنید تا رقیق شود. می توانید این مخلوط را تا سه بار در روز روی زخم بمالید.

درمان تبخال با سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل خواص ضد التهابی و ضد ویروسی خود شناخته شده است. برای بهره مندی از برخی از این فواید، یک قسمت سرکه را با سه قسمت آب گرم مخلوط کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

تغییر رژیم غذایی

خوردن غذاهای مناسب و اجتناب از برخی مواد تشکیل دهنده ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و به نوبه خود به بدن شما کمک کند تا به ویروس تبخال واکنش نشان دهد.

سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان

مصرف سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان ها می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و ممکن است التهاب را به حداقل برساند. گل کلم، اسفناج، کلم پیچ و گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان های اتصال دهنده رادیکال های آزاد هستند. آنها همچنین حاوی لیزین بیشتری نسبت به آرژنین هستند، نسبت اسید آمینه ای که برای سرکوب تبخال مهم است.

اسیدهای چرب امگا 3

از اسیدهای چرب امگا 3 می توان برای کمک به سیستم ایمنی بدن در مدیریت شرایط التهابی مزمن استفاده کرد. ماهی سالمون، خال مخالی، بذر کتان و دانه چیا سرشار از این اسیدهای چرب هستند.

 

همچنین بخوانید: 3 دمنوش معجزه آسا ضد بلغم به همراه روش تهیه آن ها

 

پروتئین

مصرف سطح سالم پروتئین برای پاسخ ایمنی بدن به ویروس تبخال و سایر عوامل بیماری زا حیاتی است. رژیم غذایی پر پروتئین و کم چربی اشباع شده با خوردن مقدار زیادی بادام، تخم مرغ و جو توصیه می شود.

ویتامین سی

محققان نشان داده‌اند که ویتامین C می‌تواند به طور موثری بهبود شیوع تبخال را سرعت بخشد. همچنین ممکن است به طولانی کردن زمان بین شیوع کمک کند.

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مانند فلفل دلمه ای، پرتقال و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند. میوه های انبه و پاپایا نیز حاوی این ویتامین هستند، بدون اینکه مقدار زیادی لیزین به رژیم غذایی شما اضافه کنند.

فلز روی

زینک درمانی ممکن است تعداد شیوع تبخال شما را کاهش دهد در حالی که فاصله زمانی طولانی تری بین شیوع این بیماری به شما می دهد. شما می توانید با خوردن جوانه گندم، نخود، بره و گوشت خوک، روی را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

ویتامین B

ویتامین های B می توانند سیستم ایمنی شما را تقویت کنند تا به بدن شما در پاسخ به ویروس تبخال کمک کنند. شما می توانید ویتامین B را از لوبیا سبز، تخم مرغ، اسفناج و کلم بروکلی دریافت کنید.

از اسید اجتناب کنید

غذای اسیدی ممکن است زخم های سرد را قبل از بهبودی بشکند. آب میوه، آبجو، نوشابه و غذاهای فرآوری شده همگی اسیدی تر هستند. این غذاها را محدود کنید و به جای آن از آب  استفاده کنید.

از ال آرژنین خودداری کنید

هر زمان که می توانید از غذاهایی که حاوی سطوح بالای آرژنین هستند خودداری کنید. شکلات به ویژه غنی از این اسید آمینه است، که برخی افراد ادعا می کنند می تواند علائم تبخال را ایجاد کند. شیرینی خود را با یک گزینه غنی از ویتامین مانند انبه یا زردآلو خشک کنید.

از شکر اضافه شده خودداری کنید

  • بدن شما قندهای اضافه شده را به اسید تبدیل می کند. از غذاهای حاوی قند زیاد پرهیز کنید و غذاهای شیرین طبیعی مانند موز و پرتقال را برای دسر خود در نظر بگیرید.
  • از غذاهای فرآوری شده یا حاوی مواد نگهدارنده پرهیز کنید.
  • غذای فرآوری شده حاوی مواد نگهدارنده مصنوعی است که ممکن است به استرس اکسیداتیو کمک کند. پایین نگه داشتن سطح استرس اکسیداتیو ممکن است به بهبود در طول طغیان کمک کند.
  • سعی کنید غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غذاهای فریزر، محصولات غلات تصفیه شده و آب نبات را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

از الکل اجتناب کنید

الکل در بدن شما به اندازه یک قند تجزیه می شود. مصرف زیاد قند با سرکوب گلبول های سفید مرتبط است – که می تواند شیوع بیماری را بیشتر کند. اگر قصد دارید الکل مصرف کنید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید و یک نوشیدنی اسیدی کمتر مانند شراب انتخاب کنید.

18 درمان خانگی باورنکردنی تبخال

18 درمان خانگی باورنکردنی تبخال

گیاهان موضعی، روغن ها و محلول های دیگر برای درمان تبخال

در صورت استفاده صحیح، برخی از مواد موضعی می توانند به سرعت بخشیدن به بهبود، تسکین خارش و ناراحتی بی حس کمک کنند.

بسیاری از مواد موضعی مانند روغن‌های ضروری اگر رقیق نشوند می‌توانند از طریق سد پوستی شما بسوزانند. روغن های حامل، مانند روغن جوجوبا و روغن نارگیل، برای استفاده ایمن از مواد موضعی مهم هستند. تمام مواد موضعی ذکر شده در زیر باید با روغن حامل استفاده شود، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد.

همچنین باید قبل از اجرای یک برنامه کامل، یک پچ تست انجام دهید. این تنها راه برای اطمینان از عدم استفاده از یک ماده تحریک کننده در ناحیه ای است که از قبل حساس است.

با دنبال کردن مراحل زیر می توانید یک پچ تست ساده انجام دهید:

  1. موضعی را روی ساعد خود بمالید.
  2. 24 ساعت صبر کنید.
  3. اگر احساس خارش، التهاب یا سوزش دیگری داشتید، محل را کاملا بشویید و استفاده را قطع کنید.
  4. اگر در عرض 24 ساعت هیچ علائم نامطلوبی را تجربه نکردید، باید در جای دیگری استفاده کنید.

برای خرید مواد موضعی که نیازی به رقیق شدن با روغن حامل ندارند، مانند:

  • آلوئه ورا
  • عسل مانوکا
  • عصاره شیرین بیان
  • عصاره اکیناسه

برای موارد زیر یک روغن حامل بخرید:

  • روغن های ضروری (درخت چای، بابونه، زنجبیل، آویشن، اکالیپتوس)
  • فندق جادوگر
  • عصاره بادرنجبویه
  • عصاره چریش

درمان تبخال با آلوئه ورا

آلوئه ورا خاصیت تسریع زخم را ثابت کرده است. این خواص ممکن است منبع قابل اعتماد را تسکین دهد و ضایعات تبخال را التیام بخشد. ژل آلوئه ورا خالص را می توان به طور مستقیم تقریباً در هر قسمت از بدن بدون رقیق شدن استفاده کرد.

درمان تبخال با روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ماده ضد ویروسی قوی است که منبع مورد اعتماد برای کمک به تبخال نشان داده شده است. روغن درخت چای باید قبل از استفاده در تبخال با روغن حامل رقیق شود.

فندق جادوگر

فندق جادوگر دارای خواص ضد ویروسی قابل توجهی است اگر پوست حساسی دارید باید از محلول رقیق شده استفاده کنید.

عسل مانوکا

تحقیقات قدیمی‌تر نشان می‌دهد که استفاده موضعی از عسل مانوکا ممکن است به اندازه آسیکلوویر در درمان موثر باشد. عسل مانوکا را می توان به طور مستقیم و بدون رقیق کردن استفاده کرد.

شیر بز

شیر بز حاوی یک منبع معتبر ضد ویروسی است که ممکن است علیه هرپس سیمپلکس عمل کند. می توانید شیر بز را مستقیماً بدون رقیق کردن بمالید.

اسانس بابونه

برخی تحقیقات نشان می دهد که اسانس بابونه دارای خواص تسکین دهنده و ضد ویروسی است که ممکن است به درمان کمک کند.

18 درمان خانگی باورنکردنی تبخال

18 درمان خانگی باورنکردنی تبخال

اسانس زنجبیل

اسانس زنجبیل پتانسیل این را دارد که ویروس تبخال را در صورت تماس از بین ببرد. اما باید با روغن حامل رقیق شود.

اسانس آویشن

اسانس آویشن همچنین توانایی مبارزه با ویروس تبخال را دارد. قبل از مصرف باید با روغن حامل رقیق شود.

روغن مریم گلی یونانی

روغن مریم گلی یونانی نیز ممکن است با ویروس تبخال مبارزه کند. توجه داشته باشید که باید با روغن حامل رقیق شود.

روغن اوکالیپتوس

روغن اکالیپتوس ممکن است یک منبع معتبر ضد ویروسی قوی در برابر تبخال باشد. همچنین باعث تسکین و بهبودی می شود. این مورد نیز باید با روغن حامل رقیق شود.

روغن پونه کوهی مکزیکی

روغن پونه کوهی مکزیکی حاوی کارواکرول است که یک ماده ضد ویروسی قوی است. حتما با روغن حامل رقیق شود.

ترکیب عصاره مریم گلی و ریواس

تحقیقات قدیمی‌تر نشان می‌دهد که یک داروی موضعی مریم گلی و ریواس ممکن است به اندازه آسیکلوویر در درمان علائم موثر باشد. این مخلوط باید با روغن حامل رقیق شود.

عصاره شیرین بیان

ماده فعال ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد ویروسی و ضد التهابی است. این خواص عصاره شیرین بیان را به یک درمان امیدوارکننده برای شیوع بیماری تبدیل می کند. می توانید شیرین بیان را مستقیماً بدون رقیق کردن بمالید.

عصاره اکیناسه

عصاره اکیناسه ممکن است یک منبع معتبر ضد ویروسی موثر در برابر هر دو سویه هرپس سیمپلکس باشد. همچنین یک ضد التهاب است که ممکن است شیوع های موجود را تسکین دهد. می توانید عصاره اکیناسه را به طور مستقیم و بدون رقیق کردن استفاده کنید.

عصاره چریش

عصاره چریش همچنین ممکن است دارای خواص ضد تبخال قابل توجهی باشد. عصاره چریش خالص قوی است و ممکن است پوست شما را بسوزاند. باید با روغن حامل رقیق شود.

بایدها و نبایدهای عمومی

در اینجا چند نکته کلی برای مدیریت شیوع بیماری وجود دارد.

اگر تبخال دارید:

  •     مسواک خود را کنار بگذارید و از مسواک جدید استفاده کنید.
  •     زمانی که استرس زیادی دارید، استراحت، ویتامین C و مکمل های روی را مصرف کنید.
  •     برای محافظت از پوست در برابر آفتاب، باد و قرار گرفتن در معرض سرما، از یک بالم لب شفاف و ضد حساسیت استفاده کنید.
  •     در طول شیوع بیماری، فنجان یا نوشیدنی ها را به اشتراک نگذارید.
  •     سعی نکنید در حین بهبودی تبخال، آن را بیرون بیاورید، تخلیه کنید، یا با آن تداخل ایجاد کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه اکیناسه را با خواص درمان پیشگیری از آنفلوانزا، تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل قند خون، درمان اضطراب، ضدسرطان، ضدالتهاب و افزایش سلامت پوست و … …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0