درمان خانگی بیماری کلوئید پوستی

5412 بازدید
08 فروردین 98
بهاره
,,

بیماری کلوئید (علل، علائم و راه های درمان خانگی آن)

کلوئید (Keloid)، فزون گوشت یا گوشت اضافه نوعی ضایعه پوستی است که در نتیجه بازسازی و ترمیم پوست ناشی از زخم، جوش یا شکاف های جراحی ایجاد می شوند. هنگامی که پوست دچار عارضه یا زخمی می شود، سلول ها به صورت با تولید کلاژن قسمت آسیب دیده را ترمیم می کنند، اما زمانی که تولید کلاژن در نواحی افزایش می یابد، ضایعه گوشتی یا کلوئید ایجاد می شود که قابلیت پیشروی به سایر نقاط پوست را نیز دارد. اگر چه این ضایعه بدخیم و خطرناک نیست، اما شکل نازیبایی دارد. معمولا این بیماری با لیزر درمانی و تزریق کورتن قابل درمان است، اما تضمینی برای بازگشت مجدد آن ها نیست. از طرفی داروهای کورتن عوارض جانبی زیادی برای بدن دارد. لذا، برخی از مواد طبیعی برای جلوگیری و کم کردن این مشکل پوستی موثر است. بنابراین، در این مقاله با درمان خانگی بیماری کلوئید پوستی آشنا شوید.

 

درمان خانگی بیماری کلوئید پوستی

درمان خانگی بیماری کلوئید پوستی

 

علت بیماری کلوئید پوستی

بسیاری از محققان دلایل اصلی ایجاد این ضایعه پوستی را کشف نکرده اند اما یکی از اصلی ترین عوامل این بیماری عامل وراثت یا ژنتیک است. بر اساس تحقیقات انجام شده پوست هایی که میزان بالایی رنگدانه پوستی (ملانین) تولید می کنند و همچنین، رنگین پوستان مقاومت کمتری در برابر کلوئید دارند و طبق آمار منتشر شده احتمال ابتلا افراد رنگین پوست به این بیماری 15 برابر سفید پوستان است. علاوه بر عامل ژنتیک، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که آلودگی محل زخم یا بریدگی سبب سرگردان شدن کلاژن ها بر روی پوست می شود.

علائم بیماری کلوئید پوستی

کلوئید معمولا یک برآمدگی محسوس گوشتی به رنگ قرمز یا صورتی است که در نواحی مختلف بدن ایجاد می شوند. این بیماری مشکل جدی ایجاد نمی کند اما، در بعضی مواقع به همراه درد و سوزش است.

نکته: بیماری کلوئید با اسکار (Scar) یا جای زخم متفاوت است. اسکارها در اثر ترمیم طبیعی پوست ایجاد می شوند و حالت پیش رونده ندارند، در حالی که کلوئیدها بر روی سایر نقاط پوستی گسترش می یابند. بنابراین، قبل از هر اقدامی مطمئن شوید که ضایعه گوشتی شما اسکار (جوشگاه پرسازی) است یا کلوئید، زیرا، نوع درمان در این دو بیماری متفاوت است.

درمان خانگی بیماری کلوئید پوستی

آسپرین

آسپرین به غیر از درمان سردرد، می تواند برای درمان کلوئیدها مورد استفاده قرار گیرد. این قرص حاوی حاوی اسید سالیسیلیک است که خاصیت ضد التهابی دارد. بدین منظور 4 قرص آسپرین را با مقداری آب مخلوط کرده تا یک خمیر به دست بیاید. این خمیر را بر روی نواحی آسیب دیده قرار داده و اجازه دهید خشک شود. در نهایت محل را با آب سرد بشویید.

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده لایه بردار است که به پاکسازی پوست و درمان مشکلات پوستی کمک می کند. برای این کار جوش شیرین و آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) به نسبت سه به یک مخلوط کنید. خمیر حاصله را بر روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید. بعد از گذشت20 دقیقه آن را با آب بشویید. این مخلوط را می توانیید 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید.

 

همچنین بخوانید:  عفونت های قارچی پوست (علل، علائم و درمان آن)

 

عسل

عسل یکی از مواد طبیعی است که معمولا در درمان بسیاری از بیماری های پوست استفاده می شود. اعمال مستقیم عسل تازه و ماساژ آن بر روی زخم های کلوئیدی اثرات قابل توجهی در درمان این بیماری دارد.

آلوئه ورا

با توجه به خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی موجود در آلوئه ورا می تواند درد و التهاب کلوئید ها کاهش و بهبود می بخشد. ابتدا منطقه آلوده را با آب گرم تمیز کنید، سپس ژل آلوئه ورا بر روی موضع قرار داده و بعد از 10 دقیقه آن را بشویید.

آب لیمو

آب لیمو تازه به دلیل محتوای فراوان ویتامین ث به عنوان یک آنتی اکسیدان خوب عمل می کند. آب لیمو را روی منطقه آلوده مالید و بعد از 10 دقیقه با آب گرم شستشو دهید. بعد از یک هفته، تغییر در بافت و انعطاف پذیری پوست قابل مشاهده است.

سیر

سیر یکی از درمان های طبیعی است که می تواند به شما در از بین بردن زخم های کلوئیدی کمک کند. این ماده مغذی مانع تکثیر فیبروبلاستی بیش از حد می شود، که یکی از دلایل بزرگ شدن زخم های کلوئیدی است. بدین منظور سیر خرد شده را روی زخم ها را بگذارید و بعد از 10 دقیقه آن را با آب بشویید.

 

درمان خانگی بیماری کلوئید پوستی

درمان خانگی بیماری کلوئید پوستی

 

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از داروهای خانگی موثر برای درمان کلوئید پوستی است. این درمان، قرمزی و بزرگی زخم ها را به حداقل می رساند. بهتر است سرکه سیب را با کمی آب مخلوط کرده و بر روی موضع بمالید. این روش باید چهار تا پنج هفته تکرار شود.

چوب صندل و گلاب

چوب صندل به عنوان بازسازی کننده پوست، شناخته شده است و گلاب نیز به عنوان یک تونر پوستی استفاده می شود. هنگامی که این دو ماده با هم ترکیب می شوند، یک درمان عالی برای کاهش زخم های کلوئید ایجاد می شود. بدین منظور مقداری پودر چوب صندل را با گلاب مخلوط کرده و خمیر حاصله را بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. بهتر است این درمان را در شب، قبل از خواب، انجام دهید.

خاک رس

خاک رس یک درمان خانگی معمول برای بسیاری از مشکلات پوستی، از جمله کلوئید است. بدین منظور، یک قاشق غذاخوری خاک رس، یک قاشق غذاخوری از آب لیمو و چند قطره گلاب را به هم ترکیب کنید. این خمیر را روی موضع قرار داده و اجازه دهید تا خشک شود. سپس، آن را با آب بشویید.

روغن های گیاهی

برخی از روغن های گیاهی برای درمان بیماری های پوستی از جمله، درمان بیماری کلوئید بسیار موثر است. این روغن ها به کاهش اندازه و ظاهر زخم ها کمک می کنند. این روغن های گیاهی موثر عبارتند:

  • روغن اسطوخودوس (ترمیم پوست)
  • روغن نارگیل (از بین بردن سلول های مرده پوست)
  • روغن درخت چای (ضد عفونی کننده و ضد التهاب)
  • روغن خردل (ضد باکتری و ضد قارچ)

برای استفاده از آن ها پوست را با آب تمیز کرده و خشک کنید. سپس، یکی از روغن ها را بر روی موضع بمالید. همچنین، ترکیب هر یکی از این روغن ها با روغن ویتامین ای به ترمیم و کاهش سوزش پوست کمک می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خاک رس را با خواص تمیزی پوست، پاکسازی و کوچک کننده منافذ و سم زدایی از پوست، التیام بخش پوست های تحریک شده، کاهش چربی پوست، درمان جوش های پوستی، لایه برداری و حذف سلول های مرده، شامپوی طبیعی مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. عینی
    3 شهریور 1402

    سلام من روشونه هام گوشت اضافه دارم به دکتر هم رفتم آمپول زدم ولی خوب نشد من برای درمانش چیکار باید کنم ممنون

0