topNotif

درمان خروسک با نسخه های گیاهی

8794 بازدید
12 اسفند 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 12 اسفند 1402

درمان خروسک با نسخه های گیاهی (علل، علائم و درمان)

خروسک به التهاب، تورم و عفونت حنجره، نای و اطراف آن گفته می‌شود. این بیماری که با نام های کروپ (Croup) یا لارنگوتراکئوبرونشیت (laryngotracheobronchitis) نیز شناخته می شوند، بیشتر در کودکان زیر 6 سال به ویژه پسران، اتفاق می افتد. خروسک یک بیماری مسری است، به خصوص در چند روز اول و تا زمانی که تب بالا وجود دارد. خروسک در پاییز و اوایل زمستان شایع است. زمانی که نشانه های این بیماری را در خود یا فرزندتان مشاهده می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید اما، در اغلب موارد، خروسک معمولا خفیف است و با رعایت چند نکته و استفاده از گیاهان دارویی از بین می رود. حال با درمان خروسک با نسخه های گیاهی آشنا شوید.

 

درمان خروسک با نسخه های گیاهی

درمان خروسک با نسخه های گیاهی

 

علل و علائم بیماری خروسک

این بیماری مسری توسط ویروس ها رخ می دهد. ویروسی که اغلب باعث کروپ می شود، پارا انفلوانزا نام دارد که با علائم یک سرماخوردگی شروع، اما با گذشت زمان، سرفه ها تشدید می شوند. شایع ترین نشانه های این بیماری عبارتند از: سرفه، التهاب گلو، صدای شبیه صدای خروس با هر تنفس یا سرفه، گرفتگی صدا، صدای خس خس و تنگس نفس می باشد.

درمان خروسک با نسخه های گیاهی

نسخه اول

قدومه ٥٠ گرم، تخم بالنگ ٢٥ گرم، صمغ عربي ١٠٠ گرم، تخم مرو ٣٠ گرم، تخم ريحان ٥٠ گرم، بارهنگ ٢٥ گرم، ورق ژلاتين ٤ عدد و به دانه ٢٠ گرم را با هم مخلوط و كمي بكوبيد. سپس، روزانه يك قاشق غذاخوري از اين مخلوط را در يك ليوان آب جوش و يا يك ليوان شير داغ ريخته و اجازه دهيد به مدت ١٠ دقيقه در آن بماند سپس ميل نماييد. این نسخه برای درمان خروسک و کاهش سرفه بسیار مفید است. بهتر است اين نسخه را دو بار در روز مصرف نماييد.

نسخه دوم

هر روز در سه نوبت، يك قاشق غذاخوري تخم ريحان يا تخم بالنگ و يا تخم بارهنگ را در يك ليوان شير داغ ریخته و به مدت ٥ دقيقه خيس نموده و ميل كنيد.

نسخه سوم

جهت درمان خروسک، هر روز در سه تا پنج نوبت، يك قاشق غذاخوري نشاسته را در يك و نيم ليوان شير به مدت ٣ دقيقه جوشانده و سپس آن را ميل كنيد.

نسخه چهارم

پونه معمولي ١٠٠ گرم، پولك اعلا ٨٠ گرم، آويشن شيرازي ٣٠ گرم، گل بابونه ٥٠ گرم ، تخم گشنيز ٥٠ گرم ، مرزنجوش ٣٠ گرم، گل ختمي ٥٠ گرم ، پونه وحشي ٥٠ گرم، اسطوخودوس ٣٠ گرم، آويشن كوهي ٤٠ گرم، گل بومادران ٣٠ گرم، تخم رازيانه ٥٠ گرم ، كاكوتي ٣٠ گرم ،گل پنيرك ٤٠ گرم را تهیه کنید. ابتدا اين گياهان دارويي را كمي خرد كرده و به خوبي با هم مخلوط كنيد. سپس، هر روز ٣ تا ٥ قاشق غذاخوري از اين مخلوط را در يك قوري يا شيشه بزرگ ريخته و در حدود ٤ ليوان آب جوش به آن اضافه كنيد و اجازه دهيد به مدت ٤٥ دقيقه دم بكشد. بعد از دم كشيدن آن را صاف نموده و به تدريج ميل نماييد.

 

همچنین بخوانید:  بیماری برونشیت چیست و 6 نسخه گیاهی برای درمان این عارضه

 

نسخه پنجم

هر روز ٤ تا ٦ قاشق غذاخوري، پونه را در يك قوري مناسب ريخته و به آن در حدود ٣ تا ٤ ليوان آب جوش اضافه نموده و اجازه دهيد به مدت ٣٠ تا ٤٥ دقيقه دم بكشد. سپس، آن را صاف كرده و ميل نماييد.

نسخه ششم

به ٣ ليوان آب در حال جوش، ٥ قاشق غذاخوري برگ هاي پولك را اضافه كنيد و اجازه دهيد ٣٠ تا ٤٠ دقيقه دم بكشد. سپس، آن را صاف كرده و به تدريج ميل كنيد.

نسخه هفتم

استفاده از عسل برای درمان خروسک بسیار موثر است. مصرف 2 تا 3 بار مخلوط آب گرم یا شیر داغ با یک قاشق چای خوری عسل بسیار مفید است. لازم به ذکر است، از دادن عسل به کودکان زیر یک سال اجتناب کنید.

نسخه هشتم

استفاده روزانه از دمنوش های زنجبیل، چای زردچوبه و چای دارچین، به درمان خروسک کمک می کند.

نسخه نهم

برای کاهش سرفه و درمان خروسک، هر روز نيم ساعت پس از صرف هر وعده غذايي يك استكان عرق پونه ميل نماييد.

توجه: نسخه های فوق تنها برای درمان خروسک خفیف و کاهش علائم آن می باشد. در موارد وخیم این بیماری حتما به پزشک مراجعه نمایید. همچنین، قبل از مصرف این گیاهان دارویی به ویژه برای کودکان، با پزشک مشورت نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه پولک را با خواص آنتی بیوتیک، ضد التهاب، ضد باکتری و ضد میکروب، درمان بیماری  سینوزیت، درمان آسم، درمان روماتیسم، بهبود سرماخوردگی، بهبود عفونت ادراری و سوزش ادرار، درمان عفونت داخلی زنان، ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0