درمان سرمازدگی با روش های طبیعی

3608 بازدید
12 بهمن 97
بهاره
,,

درمان سرمازدگی با روش های طبیعی و خانگی

سرما زدگي پوست عبارت است از واكنشي كه پوست، بدون حفاظ نسبت به سرماي شديد نشان مي دهد. ضايعات ايجاد شده در قسمت هاي بيرون زده اندام ها، شست پاها و ساير انگشتان دست و پا قرار دارند. زمانی که بدن در تماس مستقیم دمای زیر نقطه انجماد باشد، در این حالت بلورهای یخ در پوست و رگ های خونی تشکیل شده و منجر یه آسیب یا مرگ بافت می شود. اگر در معرض سرمازدگی شدید قرار گرفتید، به پزشک مراجعه کنید. همچنین برای کاهش نشانه های سرمازدگی می توانید از روش های طبیعی استفاده کنید. در این مقاله، با چگونگی درمان سرمازدگی با روش های طبیعی و خانگی آشنا شوید.

 

درمان سرمازدگی با روش های طبیعی و خانگی

درمان سرمازدگی با روش های طبیعی و خانگی

 

علت ها و علايم سرمازدگی پوست

در سرمازدگي ها، سرماي شديد موجب بسته شدن عروق خوني انتهايي مي شود كه اين حالت را تنگ شدن عروق (Vasoconstriction) مي گويند. به دليل سرماي شديد، سوخت و ساز بافت موضعي به شدت پايين آمده و نياز به اكسيژن بسيار بيشتر مي شود. تنگ شدگي عروق، خونرساني را كاهش مي دهد و باعث آسيب رسيدن به بافت مي شود.

سرمازدگي ها عبارتند از ضايعات پوستي خارش دار و قرمز كه با ورم يا بدون ورم جزيي و يا حتي تاول زدگي در محل همراه هستند. هنگامي كه به منظور گرما بخشيدن، حرارت به كار مي رود اين تورم افزايش مي يابد. اين ضايعات در صورت درمان نشدن يا توجه نكردن دچار خونريزي و حتي عفونت مي شوند. در اين حالت مثل بسياري از حالت هاي ديگر، پيشگيري بهتر از درمان است. گرم بمانيد، به اندازه كافي لباس بپوشيد، بدون رطوبت و در حال حركت باشيد. سيگار نكشيد.

درمان سرمازدگی با روش های طبیعی و خانگی

اقدامات اولیه

  • قسمتي از بدن كه سرمازدگي بايد بالا نگه داشته شود. اين كار تورم ناحيه را كاهش خواهد داد.
  • در خانه و در يك اتاق گرم بمانيد و بگذاريد كه بدن به طور طبيعي با دماي اتاق گرم سازگاري يابد. سپس، فقط اقدام به مالش آهسته و آرام كنيد.
  • مایعات داغ با شکر زیاد بنوشید.
  • پس از گرم کردن نواحی گرفتار آن ها را با پارچه ای نرم بپوشانید.

 

همچنین بخوانید:  درمان گیاهی تاول ها

 

درمان سرمازدگی با روش های خانگی

نسخه اول

چند دانه فلفل سياه را آسياب كرده و آن ها را در يك قاشق غذاخوري روغن داغ خردل يا روغن كنجد حرارت دهید. آن را صاف كنيد و در حالي كه هنوز گرم است از اين روغن براي ماساژ دادن استفاده كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه پوست دچار سايش يا آزردگي و غيره نشود چون موجب درد و التهاب خواهد شد.

نسخه دوم

يك درمان سنتي درست كردن خمير با يك قاشق غذاخوري عسل، گليسرين، سفيده تخم مرغ و آرد سبوس دار است. اين خمير را روي ناحيه سرما زده پهن كنيد و يك شب آن را به حال خود رها كنيد. اين كار عايقي را در برابر سرما تشكيل مي دهد و اجازه مي دهد كه بدن از درون آن ترميم شود . صبح روز بعد آن را با آب گرم بشوييد و پاك كنيد.

نسخه سوم

مخلوط عصاره سير تازه و روغن های گیاهی (زیتون، خردل و یا کنجد) گرم نيز به كاهش خارش و درمان سرمازدگی كمك مي كند. سپس، دست ها را در آب گرم بشوييد.

نسخه چهارم

ضمادي از خمير سيب زميني داغ همراه با چند قطره گليسرين كه هر شب روي انگشتان دست و پا (كه مستعد ابتلا به سرمازدگي هستند) گذاشته شود، محافظ بوده و تورم در دناك را معالجه مي كنند.

نسخه پنجم

ماساژ دادن مرتب دست ها و پاها در زمستان با هر گونه روغن گياهي كه به آن چند قطره آب ليمو افزوده شده باشد، جريان خون را تقويت مي كند. انگشتان دست و پا را در نيمه هاي دور ريختني ليمو قرار دهيد و با آن ها مدتي مالش دهيد. سپس آن ها را با آب گرم بشوييد. این نسخه برای درمان سرمازدگی بسیار موثر است.

نسخه ششم

دست ها و پاها را در خيسانده اي از گل هميشه بهار كه به آن يك قاشق پر نمك دريايي افزوده شده است، خيس كنيد. این باعث کاهش و درمان سرمازدگی می شود.

نسخه هفتم

عصاره پياز تازه با ضمادي كه از تره فرنگي يا پيازهاي بهاره درست شده باشد را چنانچه در حالي كه هنوز گرم است (نه اين كه داغ باشد) روي قسمت هايي كه مستعد سرمازدگي هستند بگذاريد.

نکته: این نسخه ها جهت کاهش آسیب های خفیف سرمازدگی است. در صورت بروز سرمازدگی شدید و آسیب به بافت ها به پزشک مراجعه کنید و از مالش و یا استفاده از درمان های خانگی اجتناب کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق گل همیشه بهار را با خواص بهبود و ترمیم زخم، کاهش تب، ضد سرطان، ضد نفخ معده، تقویت سیستم ایمنی بدن، ضدالتهاب، تسکین دردهای قاعدگی، درمان عفونت گوش، ادرارآور و معرق، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    25 بهمن 1401

    سلام وعرض ادب من دسن وپااام چندین سال پیش سرما زده والان با کوچکترین سرما سوزش شدید داره راه درمانش چیس ممنون

0