topNotif

درمان سریع یبوست با 7 ماده غذایی سالم

3310 بازدید
12 بهمن 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

درمان سریع یبوست با 7 ماده غذایی سالم را یاد بگیرید

حرکت روده ای کم، نامنظم و یا سختی در عمل دفع مدفوع را یبوست یا خشکی مزاج می گویند. هنگامی که فرد به یبوست مبتلا می شود، درد شدید شکمی نیز به وجود می آید و عمل دفع با درد و گاهی با خونریزی صورت می گیرد. عوامل بسیاری سبب بروز یبوست می شود اما از آنجایی که این بیماری یک عارضه گوارشی است، نوع تغذیه و غذایی که خورده می شود، رابطه مستقیم با این بیماری دارد. بنابراین، می توانید با مصرف مواد غذایی مناسب مشکل یبوست را از بین ببرید. حال در این مقاله، درمان سریع یبوست با 7 ماده غذایی سالم را یاد بگیرید.

 

درمان سریع یبوست با 7 ماده غذایی سالم

درمان سریع یبوست با 7 ماده غذایی سالم

 

علت یبوست چیست؟

بیماری یبوست به دلایل مختلفی بروز می کند. عوامل شایع و اصلی یبوست عبارتند از:

  • کمبود آب بدن و نوشیدن ناکافی آب
  • عدم فعالیت
  • تغذیه نامناسب
  • شقاق و زخم مقعدی
  • کم کاری تیروئید
  • افزایش میزان کلسیم در خون
  • نارسایی های مزمن کلیوی
  • کمر درد
  • سرطان روده بزرگ یا راست روده
  • استفاده محدود از فیبر غذایی
  • کولیت عصبی

درمان سریع یبوست با 7 ماده غذایی سالم

برای درمان یبوست چی بخوریم :

تمشک

تمشک به عنوان یک میوه خوشمزه و سرشار از فیبر بالا شناخته می شود. فیبر موجود در یک فنجان تمشک به اندازه 3 تکه نان سبوس دار است. تمشک، هضم را بهبود می بخشد و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. علاوه بر این، ویتامین ث و دیگر مواد معدنی مهم مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم و آهن نیز در آن یافت می شود که به حفظ سلامت بدن کمک می کند.

جو دوسر

جو دوسر حاوی نوع خاصی از فیبر به نام بتا گلوکان است که سبب بهبود عملکرد سیستم گوارش می شود و مشکل یبوست را بر طرف می کند. به دلیل وجود مقادیر کمی چربی در جو دوسر، سطح کلسترول خون کاهش یافته و ایمنی بدن افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، آهن، پروتئین و ویتامین ب یک در بلغور جو دوسر نیز فراوان است. این مواد مغذی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نیز کاهش می دهند.

 

همچنین بخوانید:  تاثیرات درمانی فیبرها در پیشگیری و درمان انواع مختلف بیماری ها

 

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از فیبر است. یک فنجان بروکلی حاوی حدود 5 گرم فیبر و 50 کالری است. این سبزی از خانواده کلمیان است و سرشار از آهن، پروتئین، کلسیم، کربوهیدرات، ویتامین آ و ث می باشد. علاوه بر این، حاوی مواد شیمیایی و آنتی اکسیدان هایی است که جهت مبارزه با بیماری ها و عفونت ها مفید واقع می شود. مصرف منظم کلم بروکلی یک درمان سریع یبوست محسوب می شود.

سبزیجات تازه و میوه ها

علاوه بر کلم بروکلی، سبزیجاتی مانند سیب زمینی، کلم، گل کلم، نخود فرنگی، گوجه فرنگی، انواع لوبیا، کدو، نعناع، هویج، تربچه، خیار، کدو تنبل، اسفناج، لیمو و خردل و غیره جهت درمان سریع یبوست مفید هستند. همچنین، مصرف میوه هایی مانند پرتقال، نارنجی، گلابی، هندوانه، خربزه، هلو، نارنگی، آناناس، انبه، انار، پاپایا و تمشک به درمان یبوست کمک می کنند. میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر گیاهی هستند که به طور عمده مشکلات یبوست را بر طرف می کنند.

حبوبات

حبوبات مانند لوبیا و انواع عدس، غنی از فیبر می باشند. پروتئین و فیبر محلول در حبوبات به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می کند. این مواد مغذی به دلیل داشتن چربی های اشباع شده و وجود مواد مغذی مورد نیاز بدن، به حفظ سلامتی کمک کرده و مصرف منظم آن ها باعث درمان سریع یبوست می شود.

انجیر

انجیر یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین ماده غذایی برای درمان یبوست محسوب می شود. به گفته محققین، در هر 100 گرم انجیر، 63 درصد کربوهیدرات، 5.5 درصد پروتئین، 7.3 درصد سلولز، 3 درصد نمک های معدنی، 1.2 درصد اسید، 2.3 درصد خاکستر و 20.8 درصد آب یافت می شود.

همچنین، سرشار از آهن، ویتامین آ، پتاسیم، سدیم، گوگرد و اسید فسفریک است. مصرف دائمی و منظم انجیر از یبوست جلوگیری می کند. علاوه بر درمان سریع یبوست، به درمان نفخ و سوء هاضمه نیز کمک می کند.

عسل و آجیل

مصرف عسل در درمان یبوست بسیار سودمند است. قبل از خواب در شب، یک قاشق غذا خوری عسل را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. نوشیدن منظم آب و عسل یبوست را از بین می برد. عسل دارای قند طبیعی است و باعث چاقی نمی شود. همچنین برای پوست بسیار مناسب است. علاوه بر عسل خکشبار و آجیل ها مانند بادام، پسته و گردو حاوی پروتئین و فیبر فراوان هستند. برای درمان سریع یبوست توصیه می کنیم که به غیر از نوشیدن آب و عسل قبل از خواب، صبح ها قبل از خوردن صبحانه با معده خالی (ناشتا) 10 عدد آجیل بخورید. با تکرار و مصرف منظم این مواد غذایی علاوه بر درمان یبوست، از بروز این مشکل نیز جلوگیری می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

حب السلاطین را با خواص مسهل، درمان یبوست، تقویت و رشد مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. فاطمه گیلاسی
    5 بهمن 1400

    عرض سلام مقاله ی مفیدی بود و چه بهتر بود که مقدار مصرفی و زمان مصرف هر کدوم از میوه ها یا سبزی هارو هم مشخص میکرد. ممنونم

0