topNotif

درمان سوختگی های خفیف

3227 بازدید
12 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

چند روش درمان سوختگی های خفیف که بد نیست بدانیم

هنگامی که دستتان با المنت های داغ و سوزان داخل اجاق گاز می سوزد، آب باتری به سینه تان می پاشد، درب ظرفی را که از داخل مایکروفر در آورده اید را بر میدارید و هنگامی که صورتتان با بخار می سوزد و یا مواد پاک کننده و گندزدای شستشو حمام و دستشویی به داخل چشمتان می پرد، باید برای تسکین سوختگی هر چه سریعتر این اقدامات را انجام دهید؛

 

درمان سوختگی های خفیف

درمان سوختگی های خفیف

سوختن را متوقف کنید

متوقف کردم جریان سوختـگی مهمترین اقدامات است. اگر سوختگی در اثر تماس با جسم داغی ایجاد شده، از این روش استفاده کنید:

  • مقدار زیادی آب سرد را به مدت پانزده تا سی دقیقه و یا تا زمانی که سوزش قطع شود روی محل سوختگی بریزید. اما از یخ یا مخلوط یخ و آب استفاده نکنید زیرا موجب وخیم تر شدن سوختگی می شوند.

چنانچه پاشیده شدن روغن داغ، آب باتری یا غذاها، موجب سوختگی شده، ابتدا لباسی را که به ماده سوزاننده آغشته است از محل خارج کنید، روغن را از سطح پوست بشویید و سپس محل سوختگی را در آب سرد فرو ببرید. اگر لباس به محل سوختگی چسبیده است از روی لباس بر ناحیه سوخته آب بریزید و سپس به پزشک مراجعه کنید و در این صورت سعی نکنید لباس را خودتان از بدن جدا کنید.

هنگامی که جریان سوزش را متوقف می کنید، در حقیقت نیمی از درمان را انجام داده اید. خنک کردن موضع سوختگی از ادامه سوختن و سرایت به بافت های مجاور جلوگیری می کند و به عنوان یک مسکن موقت عمل می کند.

مواد غذایی را بر روی محل سوختگی نگذارید

گذاشتن مواد غذایی بر روی محل سوختگی باعث حبس شدن گرما در بافت و وخیم تر شدن سوختگی می شود. با این کار حتی امکان بروز عفونت افزایش می یابد. از هیچ یک از درمان های قدیمی رایج با مواد غذایی نظیر سرکه، سیب زمینی ورقه ورقه و یا حتی خمیر دندان استفاده نکنید.

 

درمان سوختگی های خفیف

درمان سوختگی های خفیف

تعیین میزان سوختگی

معمولا سوختگی های درجه یک و دو، کوچک تر از یک سکه را می توان در خانه درمان کرد. برای درمان های وسیع تر و نیز درمان سوختگی نوزادان و کودکان زیر یک سال یا افراد بالای شصت سال به پزشک مراجعه کنید.

پوشاندن سوختگی

پس از خنک و تمیز کردن محل سوختگی، موضع را با ملایمت به وسیله یک پارچه خشک و تمیز نظیر یک گاز استریل ضخیم بپوشانید و دست کم برای بیست و چهار ساعت پس از وقوع سوختگی، آن را به حال خود بگذارید. لازم است به سوختگی فرصت کافی جهت شروع روند درمان خود به خود داده شود.

به بهبود سوختگی کمک کنید

پس از رها کردن سوختگی به مدت بیست و چهار ساعت به حال خود، موضع را به آرامی با آب و صابون و یا محلول رقیق شده بتادین روزی یک بار شستشو دهید. لازم است محل سوختگی در فواصل بین شستشو تمیز، خشک و پوشیده نگه داشته شود.

تسکین موضع با گیاه صبر زرد (آلوئه ورا)

دو یا سه روز پس از وقوع سوختگی، یک تکه گیاه صبر زرد را جدا کنید و از رطوبت ژله ای شفابخش طبیعی و یا کرم آن که بدون نسخه به فروش می رسد، برای درمان سوختگی استفاده نمایید. این گیاه و کرم آن هر دو خاصیت ضد درد دارند و زخم ها را بهبود می بخشند. در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون و یا داشتن سابقه مشکلات قلبی از این گیاه استفاده نکنید.

 

همچنین بخوانید:  درمان سوختگی پوست با 13 نسخه گیاهی

 

تهیه محلول تسکین دهنده

هنگامی که سوختگی رو به بهودی است، یک کپسول ویتامین ای را باز و مایع داخل آن را بر روی پوست بمالید. ویتامین ی باعث بهتر شدن زخم ها و مانع از به جای ماندن آثار سوختگی می شود.

استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک

یک پماد آنتی بیوتیک مجاز بدون نسخه که حاوی پلی میکسین ب سولفات و باسیتراسین است می تواند از عفونی شدن زخم پیشگیری کرده و به بهبود آن کمک نماید.

به تاول ها دست نزنید

حباب ها یا تاول هایی که بر روی پوست ایجاد می شوند، خود بهترین پانسمان طبیعی هستند. پس آن ها را دست نزنید. در صورت ترکیدن، آن محل را با آب و صابون تمیز کنید، سپس مقداری پماد آنتی بیوتیک بر روی آن مالیده، روی موضع را بپوشانید.

تذکر

بنا به گفته پزشکان اکثر سوختگی های درجه یک و دو را می توان در منزل معالجه کرد. اما سوختگی های درجه سه که معمولا این سوختگی ها در نتیجه تماس مواد شیمیایی با پوست، جریان برق، یا تماس طولانی پوست با سطوح داغ ایجاد می شوند و به دلیل از بین رفتن پایانه های عصبی دردناک نیستند، نیاز به مراقبت های پزشکی دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

صبر زرد را با خواص تقویت کننده بدن، جلوگیری از ریزش مو و تقویت مو، درمان زخم، درمان خارش پوست، تسکین گوش درد، درمان یبوست و سوهاضمه، تنظیم قند خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0