درمان های طبیعی جوش صورت و کچلی

1806 بازدید
27 آبان 97
سمانه
,,

درمان های طبیعی جوش صورت و کچلی

جوش صورت اقسام گوناگون دارد که کلیه آن ها با غده های ترشح کننده چربی پوست یا غدد مربوط به پیاز مو ارتباط دارند. نوعی جوش وجود دارد که غدد چربی پوست سر را مبتلا می سازد و به پیشانی و صورت نیز سرایت می کند. در نوع دیگر پوست سر و گونه ها پوسته پوسته می شود و شوره ایجاد می کند در قسم دیگر روی صورت برجستگی های سخت و شاخی پیدا می شود. در نوع دیگر در داخل برجستگی ها ماده پنیری شکل پیدا می شود.

در عین حال برآمدگی ها و تومورهای صورت و پوست سر افراد بالغ نیز جزو بیماری های پوستی و از گروه جوش صورت به شمار می آیند. شایع ترین نوع جوش صورت عارضه ایست معروف به جوش سرسیاه که در آن بینی، صورت و پیشانی از دانه های سرسیاهی پوشیده می شود. جوش صورت به هر نوع که ظاهر شود علت اصلی آن همواره عادت به تغذیه غلط و یبوست مزمن است زیرا مواد زایدی که باید به خارج دفع شوند در دستگاه های بدن باقی می مانند و ناچار از راه غده های چربی پوست به صورت جوش صورت به خارج رانده می شوند.

درمان جوش های سر سیاه:

استعمال و استفاده از مرهم و پماد برای رهایی از جوش صورت کار بیهوده ایست. درمان اساسی و موثر آن اصلاح رژیم غذایی است گرچه تدابیر موضعی نیز می تواند نتیجه مطلوب بدهد. باید شخص مبتلا را به رژیم تمام میوه به مدت 5 تا 7 و حتی ده روز بگذارند. در بعضی موارد دوره های دیگر رژیم تمام میوه برای سه روز در فواصل یک ماه لازم می گردد تا آن که وضع پوست کاملا به حال عادی برگردد.

تنقیه شبانه با آب گرم جهت پاکسازی روده ها برای هفته اول درمان و رعایت مقررات عمومی به منظور ریشه کن ساختن یبوست نباید از نظر دور شود. حمام داغ سولفات منیزی دو الی سه مرتبه در هفته برای تمام اقسام جوش صورت بسیار مفید واقع خواهد شد.

از لحاظ موضعی کمپرس گرم روی صورت سبب می گردد که منافذ غدد چربی باز شوند و مواد زاید به خارج بریزند. پس از این کار صورت را با آب سرد پاک کنید. قرار دادن بدن در معرض آفتاب و هوای آزاد نیز بسیار سودمند واقع می گردد. در عین حال از مشت مال خشک صبحگاهی و مالش اسفنج سرد و تمرین تنفسی و بدنی نباید غفلت کرد.

توجه کامل به رژیم غذایی آینده نیز یکی از اساسی ترین راه های بهبود است و در مصرف مواد نشاسته ای، قندی، پروتئینی و چربی باید دقت بسیار به عمل آید. خوردن قند، چای پررنگ و قهوه غلیظ و سس ها به کلی ممنوع است. هوای پاک و تمرین در خارج اتاق دو عامل موثر درمانی هستند که هیچ گاه نباید آن ها را از نظر دور داشت.

درمان های طبیعی جوش صورت و کچلی

درمان های طبیعی جوش صورت و کچلی

ریزش قطعه ای از موی سر

بیماری است که بر اثر آن موی سر در هر یک از ادوار زندگی، از شیرخوارگی تا سنین پیری به طور قطعه ای می ریزد. این عارضه معلول نوعی اختلالات در پیاز موها و غدد چربی پوست است لیکن علت واقعی آن را به دشواری می توان در هر یک از افراد به خوبی مشخص کرد. تغذیه ناصحیح یعنی مصرف دایمی مواد غذایی عاری از املاح معدنی و عناصر حیات بخش یکی از علل اساسی اغلب بیماری هاست. در عین حال ضعف بنیه، ناراحتی های عصبی توام با نگرانی و اختلالات روانی نیز از علل دیگر این بیماری به شمار می روند. همچنین تب های عفونی که طبق روش طب رسمی معمولی درمان شده باشند نیز گاهی منجر به ریزش قطعه ای موی سر می گردند. به علاوه مسمومیت خونی عمومی ناشی از دیگر علت های این بیماری است.

درمان ریزش موی تکه ای

در کلیه موارد ریزش قطعه ای موی سر باید وضع سلامت عمومی بیمار را بهبود بخشید و به درمان پوست سر نیز توجه کامل مبذول داشت زیرا این دو نکته دو شرط اولیه بهبودند. باید شخص مبتلا را چند روز تحت درمان رژیم تمام میوه نگه داشت. همچنین تنقیه با آب گرم نیز مفید است.

حمام داغ سولفات منیزی هفته یک یا دو بار توصیه می شود. پوست سر را همه شب به مدت 5 دقیقه با نوک انگشتان ماساژ دهید و صبح ها نیز برس محکمی را روی پوست سر بکشید و برای آن که نور آفتاب و هوای آزاد به راحتی به پوست سر برسد از گذاردن کلاه خودداری کنید. نوک انگشتان را با روغن زیتون یا آب لیمو مخلوط کنید و پوست خود را با آن ماساژ دهید. استفاده از هوای آزاد و تمرین در خارج از خانه نیز مفید هستند. تغییر دادن نوع زندگی و استراحت کامل می تواند به بهبود بیماری کمک کند.

 

همچنین بخوانید: گیاهان مفید برای درمان ریزش مو

 

کچلی

علت کچلی نیز مانند ریزش قطعه ای موی سر متعدد و مختلف است. نداشتن تندرستی کافی، عصبانیت، پرکاری، استفاده همیشگی از کلاه، استفاده دائم از کرم ها و روغن های مو هر یک عواملی هستند که در ابتلای به کچلی نقش موثری ایفا می کنند.

تغذیه غلط معلول مصرف مواد عاری از املاح معدنی به مدت طولانی که موجب سست شدن پیازهای مو و غده های مربوطه می گردد یکی دیگر از علل و عوامل اولیه این بیماری است. عنصر اصلی مورد نیاز پیاز مو سیلیسیم است. این ماده در غذاها طبیعی سالم مانند میوه ها، سبزی ها، دانه های غلات و حبوبات و غیره وجود دارد لیکن در نان سفید و سبزی های پخته و سایر مواد تصفیه شده و عاری از املاح معدنی که همه روزه مصرف می شوند وجود ندارد.

درمان کچلی:

آنچه درباره ریزش قطعه ای موی سر گفته شد در مورد کچلی نیز صادق است. چند روزی رژیم تمام میوه، تنقیه شبانه و پس از آن استفاده از برنامه غذایی تمام میوه بهترین راه شروع درمان است. در صورت وجود یبوست باید مشت و مال روزانه و حمام نشسته یا اسفنج سرد اساسی ترین تدبیری است که در درمان ریزش موی سر توصیه شده است. برهنه نگهداشتن سر و استفاده از هوا و نور خورشید باعث تقویت پیاز مو می گردد. از به کار بردن مواد تقویت کننده موی سر و نیز درمان با برق باید خودداری شود لیکن استفاده از اشعه ماورای بنفش توصیه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کرم ویتامینه و ضد لک هسته خرما را بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0