topNotif

درمان های طبیعی سوهضم ، نواسیر، نفخ شکم و بی اشتهایی

2535 بازدید
05 دی 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

درمان های طبیعی سوهضم، نواسیر، نفخ شکم، بی اشتهایی

سوهضم

درمان های طبیعی سوهضم : این عارضه نوعی امتلای معده با منشا عصبی است که امروزه در تمام کشورهای متمدن به فراوانی دیده می شود. سوتغذیه و عادات بد زندگی دو علت اصلی آن هستند زیرا برای آن که معده کار خود را به درستی انجام دهد باید از نیروی عصبی کافی برخوردار باشد. کسانی که همواره مضطرب و نگران و دایما در حال عجله هستند، یا آن هایی که عصبانی مزاج اند یا بیش از حد کار می کنند و یا در رفتار خود افراطی اند اعصابشان به حد کافی قادر به کنترل کار دستگاه های بدن از جمله دستگاه گوارشی و به خصوص معده نیستند. اگر غذای مورد مصرف شخصی از لحاظ مواد و ترکیبات طبیعی متعادل نباشد جای هیچ گونه شگفتی نخواهد بود که چنین شخصی به زودی و یا پس از چندی دچار سوهضم گردد.

درمان سو هضم

اگر بخواهیم این اختلال را با تجویز داروهای مختلف اصلاح کنیم کار بیهوده انجام داده ایم. یگانه تدبیری که اختلال را از بین می برد رژیم غذایی صحیح و اصلاح عادات و آداب زندگی است به علاوه به دستگاه عصبی نیز باید فرصت دهیم تا وضع خود را بهبود بخشد و تجدید قوا کند. همچنین رژیم غذایی را باید طوری ترتیب دهند که از حیث مقدار و ترکیب مواد معده را خسته نکند. به علاوه بیمار باید استراحت کند و با اجرای دستورهای لازم کارهای غلط خود را اصلاح کرده سلامت خود را بازیابد.

به عبارت دیگر باید بداند که هیچ کس جز خود او نمی تواند کاری برایش انجام دهد لیکن می تواند مطمئن و امیدوار باشد که اگر از خود به خوبی مراقبت و زندگی خویش را منظم کند به نتیجه مطلوب خواهد رسید و سلامت از دست رفته را بازخواهد یافت.

نواسیر

نواسیر عبارت از ایجاد دمل روی مقعد است که مانند شقاق یکی از دردناک ترین عارضه هاست و علت آن غالبا یبوست مزمن است. بر اثر سموم حاصل از گندیدن مواد مدفوع که مدت مدیدی در روده مانده باشد در مقعد دمل ایجاد می شود. درمان این عارضه با عمل جراحی به هیچ وجه موجب رهایی بیمار از علت ضمنی یبوست که در وهله اول باعث ایجاد نواسیر شده است، نمی گردد به علاوه از بروز اختلالات دیگر روده ای جلوگیری نمی کند.

درمان های طبیعی سوهضم

درمان های طبیعی سوهضم

درمان نواسیر

یگانه راه صحیح و منطقی معالجه نواسیر از طریق درمان طبیعی است که موجب رفع یبوست و دفع مواد سمی و زایدی که دایما در حال تشکیل اند، می گردد. درمان طبیعی ممکن است مدتی طول بکشد تا به نتیجه برسد لیکن پس از آن که به نتیجه رسید از هر جهت مطمئن و مداوم خواهد بود. معالجه را با امساک در غذا به مدت چهار تا هفت روز برحسب شدت بیماری آغاز می کنیم.

پس از امساک هفت تا چهارده روز از رژیم غذایی محدود استفاده شود و سپس برنامه غذایی کامل هفتگی آغاز گردد. امساک های بعدی و دوره رژیم غذایی محدود در بعضی موارد تا یکی دو ماه پس از اولین دوره امساک رژیم غذایی محدود ممکن است لازم واقع گردد. از موقعی که درمان شروع شد تنقیه شبانه با آب گرم به منظور شستشوی روده ها باید اجرا گردد. به علاوه از دستورهایی که برای ریشه کن کردن یبوست داده شده است، استفاده شود.

  • مشت مال صبحگاهی و حمام نشسته و تمرین های مختلف بدنی و تنفسی نیز باید در دستور کار منظم روزانه قرار گیرند.
  • حمام داغ سولفات منیزی در ماه اول هفته سه بار و از آن پس هفته دو بار و حمام نشسته سرد نیز هر شب مرتبا عملی گردد، جز شب هایی که حمام سولفات منیزی گرفته می شود.
  • موضع مبتلا را نیز باید روزی چند بار حمام دهند و ضماد گرم و سرد بر آن بگذارند.
  • پارچه ای را در آب گرم خیس کنند و بفشارند و دو تا سه دقیقه بر موضع قرار دهند و این کار را سه مرتبه به همان طریق و همان مدت تکرار کنند و پس از آن یک مرتبه ضماد سر بگذارند و همواره این کار را به این ترتیب انجام دهند.
  • سه ضماد گرم و یک ضماد سرد
  • اعمال یدی روی ستون مهره ها

 

همچنین بخوانید:  درمان گیاهی سوء هاضمه

 

در صورت امکان کمک بسیاری به بهبود خواهد کرد، لیکن این گونه درمان های کمکی گرچه بسیار نافع اند هیچگاه از کارهای اساسی به شمار نمی روند بلکه اجرای دستورهای اصلی فوق است که موجب حصول نتیجه و بهبود بیمار می گردد. بدیهی است برای کسب موفقیت باید شکیبایی کرد. دقت و توجه به رژیم آینده بیمار یکی از اساسی ترین کارهاست. از مصرف چای، قهوه، الکل و ادویه جات باید اجتناب گردد. گوشت و غذاهای گوشتی نیز تا آنجا که ممکن است باید از برنامه غذایی حذف شوند و به جای آن ها از تخم مرغ، لبنیات مانند شیر و پنیر استفاده شود.

نفخ شکم

گرچه هر کسی تا اندازه به نفخ شکم دچار است لیکن نفخ زیاد و مداوم یکی از نشانه های اختلال هاضمه و معلول خوردن غذاهای نامناسب و ترکیب غلط آن هاست و طبیعت بدن با خارج کردن گاز سعی می کند دستگاه گوارشی را از مواد تخمیری که نظم گوارش را مختل می کنند رهایی بخشد. خوردن جوش شیرین یا سایر فرآورده های طبیعی به منظور از بین بردن نفخ موجب از بین رفتن اختلال نمی شود بلکه آن را مزمن می کند.

بی اشتهایی

بی اشتهایی نشانه اختلال هاضمه است و به جای آن که با خوردن غذاهای خوشمزه اشتها را بازیابیم یا از مقوی های معده کمک بگیریم باید تا موقعی که اشتها بازنگشته از صرف غذا خودداری کنیم. ممکن است از خوردن یک یا دو و حتی سه وعده غذا صرف نظر کنیم و یا یک یا دو روز در امساک بمانیم و بدانیم که این روش یگانه راه مطمئن بازگشت اشتهاست. در دنیایی که عده ای پرخوری می کنند و عده ای روزها، هفته ها بی غذا می مانند چه خوب بود هر کس لااقل یک روز را در هفته از خوردن امساک می کرد. تنها دستوری که به طور کلی می توان پیشنهاد کرد این است که هیچ گاه قبل از احساس گرسنگی شدید چیزی نخورید. اگر اشتها ندارید و گرسنه نیستید بدون غذا بمانید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قسط شیرین را با خواص درمان سوهاضمه، تقویت معده، کلیه و کبد، تقویت کننده اعصاب، تقویت قوای جنسی، تسکین درد کمر، درمان کننده تب مالت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0