topNotif

درمان کم خونی و فقر آهن با 8 گیاه دارویی و رژیم غذایی

3246 بازدید
20 آذر 99
مروارید
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

درمان کم خونی و فقر آهن با 8 گیاه دارویی و رژیم غذایی

کم خونی زمانی اتفاق می افتد که تعداد گلبول های قرمز خون در بدن به اندازه کافی نباشد و انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، اما شایع ترین آن کم خونی ناشی از کمبود آهن در بدن است (به انگلیسی: Iron Deficiency Anemia). گلبول های قرمز خون حاوی پروتئینی مملو از آهن به نام هموگلوبین هستند. بنابراین کمبود آهن در بدن منجر به ناتوانی در تشکیل هموگلوبین مورد نیاز بدن شده و کم خونی ایجاد می شود. در این مقاله درمورد درمان کم خونی و فقر آهن با 8 گیاه دارویی و رژیم غذایی خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید؛

 

درمان کم خونی و فقر آهن با 8 گیاه دارویی و رژیم غذایی

درمان کم خونی و فقر آهن با 8 گیاه دارویی و رژیم غذایی

 

درمان های طبیعی برای کم خونی

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

مهم است که بدانید استفاده از گیاهان برای معالجه بیماری ها یا تقویت بدن مدت زمانی طول می كشد تا نتایج را نشان دهد و متخصصان از گیاهان دارویی برای کمک به درمان برخی بیماری ها استفاده می کنند و برخی از انواع گیاهان می توانند به درمان کم خونی کمک کنند، از جمله موارد زیر:

1. یونجه

یونجه یکی از درمان های سنتی است که برای تقویت و تصفیه خون استفاده می شود. در موارد خفیف کم خونی می تواند آهن خون را افزایش داده و هموگلوبین را به حد طبیعی خود بازگرداند. با این حال، ممکن است با برخی از داروها و روش های درمانی مانند داروهای رقیق کننده خون (کالوریفارین، لیتیوم و دیگوکسین) تداخل ایجاد کند.

روش استفاده از یونجه برای درمان کمبود آهن

ریشه ها یا برگ های یونجه را در آب ریخته و به مدت بیست دقیقه روی حرارت ملایم برای مدت پنج دقیقه قرار داده، سپس مصرف کنید.

2. قاصدک

قاصدک نیز به همان روش و همان احتیاط های قبلی هنگام استفاده از یونجه، در برخی موارد کم خونی استفاده می شود.

3. بیدمشک

می توان از ریشه یا برگ گیاه گیاه بیدمشک، به همان روش و اقدامات احتیاطی استفاده از یونجه برای درمان کم خونی، استفاده کرد.

4. رومکس یا ترشک

از گیاه رومکس یا ترشک (به انگلیسی: Rumex crispus) طبق راهنمای استفاده از یونجه برای درمان کم خونی نیز استفاده می شود.

5. جنتیانای زرد

کوشاد یا جنتیانای زرد برای درمان کم خونی استفاده می شود. این کار با تسهیل و تحریک جذب آهن توسط سیستم گوارشی انجام می شود (به انگلیسی: Digestive System). اما مراقب باشید در مواردی که داروهای کاهش دهنده فشار خون مصرف می شود از این گیاه استفاده نکنید. زیرا ممکن است این گیاه باعث کاهش شدید فشار خون شود و لازم به ذکر است افرادی که دچار درد مزمن یا تکرر ادرار می باشند با احتیاط این گیاه را مصرف کنند.

 

همچنین بخوانید: معالجه کم خونی با گیاه کوشاد

 

6. گزنه

گیاه گیاه گزنه حاوی مواد زیادی است که در درمان کم خونی نقش مهمی دارند، مانند: آهن و ویتامین ث که به بدن در جذب آهن کمک می کند و همچنین حاوی کلروفیل می باشد که به درمان کم خونی و فقر آهن کمک می کند.

7. گون

گیاه گون حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن، از سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی جلوگیری کرده و برای کاهش فشار خون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات نشان داده است که گون خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتریایی دارد و می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند. یکی از مطالعات اولیه نشان داده است که این گیاه می تواند آهن خون را در افراد مبتلا به کم خونی بهبود بخشد.

8. اسپیرولینا

اسپیرولینا یکی از انواع جلبک ها است که به طور گسترده ای در ساخت مکمل های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که برای بدن و مغز مفید می باشند و در درمان کم خونی نیز بسیار موثر است. یک مطالعه که روی 40 بزرگسال که سابقه کم خونی دارشتند انجام شد، اثبات کرده است که با مصرف مکمل های اسپیرولینا، مقدار هموگلوبین در گلبول های قرمز خون افزایش یافته و عملکرد ایمنی بدن بهبود می یابد.

درمان کم خونی با رژیم غذایی

رژیم غذایی برای افراد کم خون باید شامل غذاهای غنی از آهن باشد، مانند: سبزیجات برگ سبز، گوشت بدون چربی، آجیل، دانه ها و غلات. این رژیم باید حاوی غذاهایی باشد که باعث بهبود جذب آهن در بدن شده و از مصرف غذاهایی که ممکن است در جذب آهن تداخل ایجاد کنند، جلوگیری شود. از جمله غذاهای غنی از آهن عبارتند از:

میوه ها و سبزیجات

شاهی، کلم پیچ، اسفناج، قاصدک، مرکبات، فلفل قرمز و زرد و کلم بروکلی. سبزیجات برگ دار، به ویژه سبزیجات تیره، منبع مهمی از آهن می باشند.

آجیل و دانه ها

بسیاری از آجیل ها و دانه ها حاوی آهن هستند، اما خوردن آن ها به صورت خام ترجیح داده می شود، از جمله: دانه های کدو تنبل، بادام هندی، پسته، دانه های کاج، تخمه آفتابگردان و بادام که علاوه بر آهن حاوی مقادیر زیادی کلسیم نیز می باشد.

 

همچنین بخوانید: خوراکی های خون ساز را بشناسید

 

عسل سیاه

عسل سیاه حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مهم مانند آهن، منگنز می باشد و این امر باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون می شود.

گوشت و ماهی

از جمله: گوشت گاو، گوسفند، گوشت گوزن، جگر، صدف، میگو، ساردین، ماهی تن، ماهی قزل آلا،  و گوشت گوساله می باشند.

لبنیات

شیر، ماست و پنیر.

حبوبات و لوبیا

لوبیا، نخود، لوبیای سویا، لوبیای چشم بلبلی، لوبیا چیتی، لوبیای سیاه و نخود فرنگی می باشند.

علائم کم خونی

 کم خونی می تواند در نتیجه کاهش تولید گلبول های قرمز خون یا هموگلوبین، افزایش از دست دادن آن ها یا تخریب گلبول های قرمز خون باشد. برخی از بیماران مبتلا به کم خونی ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند، اما علائم زیر در برخی افراد ممکن است ظاهر شود:

  • احساس خستگی
  • رنگ پریدگی
  • احساس تنگی نفس
  • بدتر شدن مشکلات قلبی 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جنتیانا را با خواص اشتهاآور، مقاوم کننده بدن در برابر بیماری ها، محرک اعمال تغذیه و خون ساز، تحلیل برنده ورم طحال و مفید برای نارسایی اعمال کبد، ضد افسردگی و برطرف کننده خستگی های روحی، ضد نقرس و مقوی کبد، ضد تب و صفرابر، مسکن دردهای سیاتیک و افزاینده خون عادت ماهیانه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0