topNotif

درمان یبوست با 20 روش خانگی آسان

2489 بازدید
26 خرداد 01
ریحون
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 18 خرداد 1401

درمان یبوست با 20 روش خانگی آسان

مدفوع یک عملکرد حیاتی برای حفظ سلامت بدن است. به طور معمول، یک فرد باید سه بار یا بیشتر در هفته دفع کند. برخی افراد دو تا سه بار در روز مدفوع می کنند. یبوست زمانی رخ می دهد که مدفوع در روده بزرگ سفت می شود و اجابت مزاج دشوار می شود. قوام مدفوع سالم باید نرم تا سفت و همچنین بلند و لوله ای شکل باشد. یبوست می تواند همه گروه های سنی، به ویژه افراد مسن را درگیر کند. یک سوم بزرگسالان بالای 60 سال یبوست را تجربه می کنند. سایر افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به یبوست یا یبوست مزمن هستند عبارتند از زنان، به ویژه آنهایی که باردار هستند یا به تازگی زایمان کرده اند.

علت یبوست چیست؟

کم آبی بدن، استرس، ورزش نکردن و کمبود فیبر برخی از دلایل یبوست هستند. پرخوری و مصرف غذاهای ناسالم نیز می تواند به دفع نادر روده کمک کند. همچنین یکی از عوارض جانبی رایج بسیاری از داروهای تجویزی است.

تغییرات رژیم غذایی، نوشیدن آب، ورزش و مصرف مکمل ها از جمله راه های طبیعی برای تسکین علائم یبوست هستند. شناسایی عوامل مؤثر در یبوست می تواند به شما در تصمیم گیری بهترین راه حل کمک کند. ممکن است ترکیبی از راه حل های زیر برای درمان این مشکل ضروری باشد. یبوست می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، اما خوشبختانه، درمان های خانگی متعددی برای یبوست وجود دارد. در این مقاله به درمان یبوست با 20 روش خانگی خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید؛

 

درمان یبوست با 20 روش خانگی آسان

درمان یبوست با 20 روش خانگی آسان

ورزش کنید

ورزش منظم می تواند به حفظ حرکات روده سالم کمک کند. هر دو فعالیت شدید و غیرفعال می توانند تأثیر مثبتی بر روده داشته باشند. دویدن می تواند روده ها و روده بزرگ را به گونه ای تکان دهد که مدفوع را به حرکت تشویق کند. شرکت در فعالیت های ورزشی، رقصیدن، یا حتی پیاده روی به مدت 10 تا 15 دقیقه یک یا دو بار در روز می تواند به شما کمک کند تا دفع منظمی داشته باشید.

یبوست می تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر نفخ یا گرفتگی دارید، که گاهی ورزش را دشوار می کند. یک رویکرد آرامش بخش تر برای تسکین طبیعی روده می تواند از طریق کشش و تمرین یوگا باشد. یوگا، به خصوص شامل حرکت چرخشی تنه، همچنین می تواند روده ها را فشار دهد تا مدفوع در روده بزرگ شل شود. چرخش نشسته و چرخش به پشت، دو وضعیت یوگا هستند که چرخش تنه را شامل می شود. چندین حالت دیگر، مانند حالت سگ رو به پایین و خم شدن به جلو، نیز برای تحریک حرکات روده و در نتیجه درمان یبوست توصیه می شود.

آب

نوشیدن آب کافی می تواند اولین قدم برای رفع یبوست باشد. هنگامی که یک فرد دچار کم آبی می شود، بدن شروع به کشیدن آب از سراسر بدن، از جمله روده بزرگ می کند. هیدراته ماندن با نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز می تواند مدفوع را نرم نگه دارد و حرکات روده را مکرر و راحت تر کند.

ماساژ شکم

ماساژ شکم می تواند یک درمان خانگی مفید برای یبوست باشد. به پشت دراز بکشید، شکم را در جهت عقربه های ساعت به مدت تقریبی 10 دقیقه فشار دهید. می توانید این ماساژ را دو بار در روز انجام دهید. حرکت در جهت عقربه های ساعت به فشار دادن مدفوع در روده بزرگ به سمت راست روده کمک می کند. نوشیدن آب داغ یا چای قبل از ماساژ می تواند سیستم گوارشی را بیشتر بهبود بخشد.

فیبر

خوردن فیبر کافی می تواند به یک سیستم گوارشی سالم و همچنین کاهش وزن کمک کند. توصیه روزانه برای مصرف فیبر غذایی 25 تا 30 گرم فیبر است. فیبر می تواند محلول و نامحلول باشد. فیبر محلول باعث تراکم مدفوع می شود، در حالی که فیبر نامحلول می تواند به سرعت حرکت آن در روده بزرگ کمک کند.

غذاهای غنی از فیبر اغلب حاوی فیبر محلول و نامحلول هستند. غذاهایی مانند بلغور جو دوسر، دانه کتان، غلات کامل، میوه، لوبیا، سبوس و سبزیجات منبع فیبری هستند که می تواند از سفت شدن مدفوع جلوگیری کند. انتخاب های غذایی تاثیر زیادی بر یبوست دارد.

 پروبیوتیک ها

هضم با پروبیوتیک ها می تواند یبوست را کاهش دهد. پروبیوتیک ها به بازیابی باکتری های سالم در سیستم گوارش کمک می کنند. پروبیوتیک ها که به طور طبیعی در غذاهایی مانند کلم ترش و ماست یافت می شوند یا به عنوان مکمل مصرف می شوند، می توانند برای پیشگیری یا درمان یبوست به رژیم روزانه شما اضافه شوند.

روغن کرچک

یک ملین طبیعی، روغن کرچک تهیه شده از دانه کرچک را می توان به صورت خوراکی برای تحریک حرکات روده و درمان یبوست مصرف کرد. این روغن قدیمی نه تنها روده ها را روان می کند، بلکه باعث انقباض روده ها نیز می شود. روغن کرچک را طبق دستور، یک تا دو قاشق چایخوری با معده خالی مصرف کنید. تا هشت ساعت قبل از اجابت مزاج صبر کنید.

قهوه

نوشیدن قهوه کافئین دار می تواند حرکات روده را تحریک کند. کافئین می تواند باعث انقباض ماهیچه های روده شود. این تحریک می تواند مدفوع را به سمت راست روده حرکت دهد. اگرچه قهوه کافئین دار می تواند به حرکت روده ها کمک کند، اما می تواند باعث کم آبی بدن نیز شود. هنگام نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار حتما آب زیادی بنوشید تا وضعیت بدتر نشود.

 

همچنین بخوانید: دلایل اصلی بروز یبوست و درمان یبوست در بزرگسالان

 

 سنا

هزاران سال است که از برگ سنا مکی به عنوان یک ملین طبیعی استفاده می شود. سنا یک ملین محرک است که به انقباض دستگاه گوارش کمک می کند. سنا که اغلب به صورت چای نوشیده می شود، می تواند در درمان یبوست بسیار موثر باشد و در عرض چند ساعت پس از مصرف مفید باشد.

دمنوش های گیاهی در درمان یبوست

مایعات گرم می توانند برای سیستم گوارشی تسکین دهنده باشند. دمنوش های خاصی مانند زنجبیل و نعناع فلفلی به ناراحتی معده کمک می کند. در زیر لیستی از دمنوش هایی وجود دارد که در صورت داشتن یبوست می توانند مفید باشند:

  • زنجبیل: این ادویه گرم کننده گرما تولید می کند و هضم را تسریع می کند.
  • نعناع فلفلی: منتول می تواند ناراحتی معده را تسکین دهد و مدفوع را در روده ها حرکت دهد.
  • بابونه: ماهیچه های گوارشی را آرام می کند، که می تواند مانع از حرکت روده ها در هنگام استرس و تنش شود.
  • ریشه شیرین بیان: خواص ضد التهابی آن می تواند سیستم گوارشی را بعد از غذا راحت کند.
  • ریشه قاصدک: با تحریک کبد، یبوست خفیف را از بین می برد.
  • چای سیاه یا سبز: چای کافئین دار مانند قهوه در تحریک روده ها و درمان یبوست عمل می کند.

آبلیمو

آب لیمو می تواند به دفع سموم از بدن کمک کند. به عنوان یک کمک طبیعی گوارشی، آب لیمو را می توان به آب آشامیدنی یا چای اضافه کرد تا تحریک روده را تقویت کند. آب لیموی تازه بهترین است.

آلوئه ورا

اغلب از آلوئه ورا برای تسکین بریدگی ها و سوختگی ها استفاده می شود، همچنین می توانید آلوئه ورا را به صورت خوراکی برای درمان مشکلات دستگاه گوارش مصرف کنید. آب آلوئه ورا را ساده بنوشید یا آن را به اسموتی ها یا نوشیدنی های دیگر اضافه کنید تا به کاهش یبوست کمک کنید.

آب نارگیل

نوشیدن آب نارگیل می تواند سم زدایی و آبرسانی باشد. عملکرد کلیه را افزایش می دهد و دستگاه گوارش را تحریک می کند. منیزیم همچنین به طور طبیعی در آب نارگیل یافت می شود که به ماهیچه های دیواره روده کمک می کند تا مواد زائد را از بدن خارج کنند.

ویتامین ها

ویتامین ها می توانند برای متعادل نگه داشتن سیستم گوارشی شما مفید باشند. در زیر لیستی از ویتامین های توصیه شده برای سلامت دستگاه گوارش آورده شده است.

  • ویتامین ث
  • ویتامین ب5
  • اسید فولیک
  • ویتامین ب12
  • ویتامین ب1

خوردن غذاهای حاوی این ویتامین ها می تواند تعداد دفعات شما را افزایش دهد. ویتامین‌ها به شکل مکمل راه دیگری برای اطمینان از دریافت مقدار مناسب توصیه‌های روزانه هستند.

درمان یبوست با 20 روش خانگی آسان

درمان یبوست با 20 روش خانگی آسان

شیر

در حالی که مصرف بیش از حد لبنیات یا محصولات لبنی گاهی اوقات می تواند منجر به یبوست شود، برخی از افراد می توانند از شیر گرم برای تحریک روده ها و درمان یبوست بهره مند شوند.

رازیانه

رازیانه یک ملین ملایم و طبیعی است. رازیانه تفت داده شده را می توان به آب گرم اضافه کرد و عصر نوشید. دانه‌های رازیانه آنزیم‌های معده را در دستگاه گوارش افزایش می‌دهند و به حرکت موثر مدفوع در روده بزرگ کمک می‌کنند.

آلو، انجیر و کشمش

خوردن آلو یک درمان خانگی استاندارد برای درمان یبوست بوده است. علاوه بر محتوای فیبر، آنها حاوی سوربیتول هستند که به نظر می رسد اثر ملین دارد.

آلو یا آلو خشک همیشه در لیست منظم نگه داشتن حرکات روده بوده است. خوردن آلو یا نوشیدن آب آلو فقط برای سالمندان نیست. یک لیوان آب آلو هر روز صبح می تواند درمانی برای پایان دادن به یبوست باشد. اگر آلو را دوست ندارید، خوردن کشمش یا انجیر عملکرد مشابهی دارد. میوه خشک فیبر بیشتری نسبت به نوشیدن آب آلو دارد، اما هر دو دارای خاصیت ملین طبیعی هستند.

عسل

عسل سرشار از آنزیم هایی است که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند، عسل یک کالای رایج خانگی است که همچنین یک ملین ملایم است. وقتی عسل ساده مصرف شود یا به چای، آب یا شیر گرم اضافه شود، می تواند یبوست را کاهش دهد.

ملاس

ملاس، به خصوص ملاس بند سیاه، می تواند به نرم شدن مدفوع کمک کند. ملاس بند سیاه ملاسی است که به شکل غلیظی جوشانده شده است و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی مانند منیزیم است که می تواند یبوست را تسکین دهد. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری آن به آب گرم می تواند به آرامی حرکت روده را در صبح تشویق کند.

روغن امگا 3

روغن های امگا 3 موجود در روغن ماهی، روغن دانه شاهدانه و روغن بذر کتان دیواره های روده را برای اثر ملین روان می کنند. گنجاندن ماهی هایی مانند سالمون، بذر کتان، آووکادو و محصولات کنف در رژیم غذایی شما می تواند به طور طبیعی این روغن ها را به سیستم گوارش شما معرفی کند. اگر این غذاها را دوست ندارید یا نمی توانید به طور منظم مصرف کنید، مکمل های امگا 3 نیز در دسترس هستند.

جوش شیرین

جوش شیرین، یکی دیگر از مواد اصلی خانگی، می تواند برای تمیز کردن روده بزرگ استفاده شود. محلولی از یک قاشق چایخوری جوش شیرین با تقریباً یک چهارم فنجان آب گرم درست کنید. جوش شیرین با اسیدهای معده واکنش نشان می دهد تا حرکت روده را تحریک کند.

داروهای یبوست

علاوه بر روش های خانگی برای درمان یبوست، محصولات بدون نسخه او تی سی نیز می توانند در تحریک حرکات روده مفید باشند. ملین های خوراکی، تنقیه و شیاف را می توان بدون نسخه برای رفع یبوست خریداری کرد. ملین ها و نرم کننده های مدفوع اشکال مختلفی دارند و در عرض چند ساعت موثر می باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ سنا مکی را با خواص درمان اختلالات و عفونت های پوستی، نرم کننده موها، جلوگیری از ریزش مو، درمان یبوست، درمان هموروئید، کاهش وزن و لاغری، رفع بوی بد دهان و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0