خواص و مضرات بادمجان (بادنجان) برای سلامتی

3854 بازدید
25 شهریور 96
عطارک
,

با خواص و مضرات بادمجان (بادنجان) بیشتر آشنا شوید

گیاه بادمجان یا بادنجان که میوه آن در زمان حاضر مصرف خوراکی بسیار پیدا کرده است در قدیم مصرف خوراکی چندانی نداشته است. این گیاه بومی هندوستان بوده و در تمام نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد پیدا می کند. این ماده غذایی علاوه بر طعم لذیذی که دارد به دلیل دارا بودن ویتامین ها، مواد معدنی، آب، فیبر رژیم غذایی و سایر ترکیبات، فواید فراوانی برای بدن دارند و مصرف آن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد. بادمجان را به روش های بسیاری از جمله خام، بخارپز، سرخ شده، کبابی، ترشی و غیره می توان به برنامه غذایی روزانه خود افزود. حال در ادامه این مقاله با خواص و مضرات بادمجان (بادنجان) بیشتر آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه بادمجان

بادمجان که در پارسی با نام کهپَرَک نیز خوانده می شود، گیاهی است متعلق به گروه سیفی جات و از خانواده بادنجانیان (Solanaceae) که با شکل و رنگ های مختلف روییده می شود. ارتفاع این گیاه پایا و یک ساله بین 40 تا 150 سانتیمتر می باشد. ساقه آن اغلب خاردار و برگ بوته های آن پهن و کشیده و کنار آن کمی مواج است. گل های این گیاه به رنگ سفید تا بنفش و دارای 5 گلبرگ و پرچم هایی به رنگ زرد هستند.

همچنین، میوه آن دارای تخم های ریز و نرم بسیاری است، که با وجود خوردنی بودنشان به دلیل داشتن آلکالوئید نیکوتین، تلخ مزه هستند. بادمجان حساس به سرما و گیاهی نیمه مقاوم است، ولی می توان آن را در هر خاکی با کود فراوان کاشت. در کل بادمجان دارای سه نوع اصلی قلمی (Solanum melongena L. Var. serpentinum)، معمولی یا آمریکایی (Solanum melongena L. var. esculentum) و پا کوتاه (Solanum melongena L. var. depressum) است.

 

خواص و مضرات بادمجان (بادنجان) برای سلامتی

خواص و مضرات بادمجان (بادنجان) برای سلامتی

 

ترکیبات شیمیایی موثر در بادمجان

بادمجان و پوست آن حاوی ترکیبات موثری نظیر آنتی اکسیدان ها خصوصا فلاونوئیدها، آنتوسیانین ها، کلروژنیک اسید، پلی فنول ها، ساپونین ها و آلفا سولاتین می باشد.

ارزش غذایی بادمجان

بادمجان منبع خوبی برای فیبر غذایی، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، فولات، ویتامین ث، ویتامین کا و ویتامین ب یک است. به دلیل وجود این مواد مغذی، مصرف آن به حفظ سلامت بدن کمک کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند.

خواص و فواید درمانی بادمجان

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

برخی از مطالعات نشان می دهد که بادمجان می تواند با کاهش کلسترول بد یا  LDL و تری گلیسیرید در خون به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. تحقیقات فعلی محدود به مطالعات مربوط به حیوانات است و تحقیقات بیشتری برای بررسی تاثیر بادمجان بر سلامت قلب انسان مورد نیاز است.

کنترل سطح قند خون

 بادنجان می تواند سطح قند را در حد طبیعی حفظ کند، زیرا حاوی میزان بالایی از فیبرهای غذایی است که از دستگاه گوارش عبور می کنند و سرعت هضم، جذب قند توسط بدن و جلوگیری از مصرف زیاد قند را کاهش می دهند. همچنین، بادمجان حاوی پلی فنول هایی است که می توانند جذب قند را کاهش داده و ترشح انسولین را افزایش دهند.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه بادمجان سوتالی یا کبابی

 

کاهش وزن

بادمجان می تواند به عنوان یک غذای کم کالری به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این، سرشار از فیبر غذایی است که به آرامی از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و می تواند احساس سیری را به معده القا کند. بنابراین، این امر باعث کاهش کالری مصرفی در طول روز شده و می تواند به عنوان جایگزینی برای مواد غذایی با کالری بالا استفاده شود.

پیشگیری از سرطان

بادمچان حاوی درصد بالایی از آنتوسیانین با خاصیت آنتی اکسیدانی است که می تواند سلول ها را از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند و از بسیاری از بیماری های مزمن جلوگیری کند. همچنین، این ماده غذایی حاوی ترکیبات گیاهی دیگری است که توانایی مقابله با سلول های سرطانی را دارد. به طور کلی خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجاتی مانند بادمجان به جلوگیری از انواع سرطان ها به ویژه سرطان لوزالمعده، سرطان معده، سرطان روده بزرگ، سرطان مثانه، سرطان دهانه رحم و سرطان سینه کمک می کند.

پیشگیری از تغییرات پیری مغز

این ماده خوشمزه می تواند به بهبود حافظه و جلوگیری از اختلالات روانی مرتبط با پیری و افزایش سن کمک کند. ترکیبات آنتوسیانین موجود در قشر بیرونی بادمجان به محافظت از غشای سلول های مغزی در برابر رادیکال های آزاد، جلوگیری از عفونت های عصبی و تسهیل گردش خون به مغز کمک می کند. علاوه بر این، مصرف بادمجان سبب ایجاد آرامش، احساس سرحالی و سر زنده بودن در بدن می شود.

فواید بادمجان در طب سنتی

از نظر طب سنتی، بادمجان طبع گرم و خشک دارد و برای افراد سرد مزاج بسیار مناسب است. این ماده غذایی، مقوی معده بوده و باز کننده انسدادهای داخلی بدن نیز می باشد. مصرف آن همراه با روغن گیاهی ملین سبکی است که از بروز یبوست جلوگیری می کند. مصرف آن به دلیل گرمی ممکن است سبب خارش پوستی و کهیر شود که در این موارد توصیه می شود برای پیشگیری از این مشکل با سرکه مصرف شود.

بر اساس طب سنتی، چنانچه بادمجان را بسوزانند و خاکستر آن را با مقداری سرکه خمیر کرده چند روز بر زگیل گذارند بعضی از انواع زگیل را از بین می برد. همچنین، برای معالجه زگیل های بزرگ، مقداری بادمجان را با مقدار کمی آب و قدری نمک طعام طبخ نمایند، سپس با فشار عصاره آن ها را گرفته و این عصاره را با قدری روغن کنجد مخلوط کرده و حرارت مناسب بدهند تا آب آن بخار شده و روغن باقی بماند. حال می توان روزها از این روغن بر روی زگیل های بزرگ ضماد نموده و شب ها از تفاله ای که از عصاره آن گرفته می شود، بالای آن ها بسته و چند روز این عمل را تکرار کنند تا زگیل ها کاملا از بین بروند.

 

خواص و مضرات بادمجان (بادنجان) برای سلامتی

خواص و مضرات بادمجان (بادنجان) برای سلامتی

 

مضرات بادمجان

  • مبتلایان به میگرن بهتر است از زیاده روی در مصرف بادمجان خودداری کنند (مقدار تیرامین آن بالاست).
  • افراد با سابقه سنگ کلیه یا کیسه صفرا از زیاده روی در خوردن بادمجان خودداری کنند.
  • در باورهای سنتی مبتلایان به بیماری های روماتیسمی از خوردن بادمجان منع شده اند ولی هنوز دلیل و مدرکی به نفع آن به دست نیامده است.
  • برخی از افراد ممکن است به بادمجان حساس باشند.
  • بادمجان (همچنین گوجه فرنگی و سیب زمینی) دارای ماده ای است که موجب مهار آنزیم کولین استراز می شود، لذا مصرف آن همراه با داروهای موثر بر کولین استراز (نظیر برخی از داروهای اعصاب و بیهوشی) باید با احتیاط و با نظر پزشک معالج باشد.

طرز تهیه صحیح و اصولی بادمجان

توصیه می شود بادمجان را برای پیشگیری از بسیاری از بیماری ها طبق دستور زیر برای خوردن آماده کرد. توجه داشته باشید، بادمجان باید تازه، کم تخم و جوان بوده و پوست براقی داشته باشد و نوع طویل آن از نوع مدورش بهتر است. قبل از پختن باید آن را پوست کنده و هر بادمجان را چهار قسمت کنند و یا ورقه ورقه نمایند و بر آن ها نمک بمالند و مدت چند ساعت در آب خنک گذارند تا آب قدری سیاه و تیز طعم گردد. این آب را عوض کرده و عمل را تکرار کنند تا مواد سیاه رنگ و مواد نفخ زا و مواد سست کننده در آب داخل شده و با آب دور ریخته شوند.

سپس با آب پاک آن را شسته و با روغن گیاهی تازه آن را سرخ کرده و با مقداری گوشت گوسفندی بریان شده آن را دم بدهند تا خوب پخته شود سپس می توان آن را با مقداری انار یا رب انار یا قدری سرکه و یا ماست میل نمایند. اکنون مضرات آن از بین رفته و منافع آن باقی مانده است.

اگر بادمجان را در آب نمک به فرم مذکور نخیسانید و  بعضی مواد را از آن نگیرید در بدن سبب نفخ، درد پهلو، عرق بدن بدبو شده و رنگ رخساره را کدر و غیر شفاف می کند و همچنین، سلول های بدن را در برابر بعضی ویروس ها  کم استقامت می سازد.

ترشی بادمجان

ترشی بادمجان یکی از محبوب ترین ترشی ها در میان ایرانیان و مردم خاورمیانه است که معمولا در فصل تابستان آن را تهیه کرده و در طول سال مصرف می کنند. ترشی بادمجان به روش های متفاوت و مختلفی مانند ترشی بادنجان شکم پر، ترشی بادنجان کبابی، ترشی لیته بادمجان و… و با چاشنی های متفاوتی تهیه می گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر بادمجان را بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. درویش
    10 بهمن 1402

    ممنون ار اطلاع رسانی

    • عطارک
      11 بهمن 1402

      عرض ادب و احترام

      سپاس فراوان از ثبت نظر محترم شما٬ بله آب پرتقال هم باید میل کنید.

      شاد و سلامت باشید.

  2. ناشناس
    26 آذر 1402

    سلام خیلی ممنون که ماروراهنمایی کردید متشکرم

0