در هنگام آتش سوزی چه کنیم ؟

2334 بازدید
05 تیر 97
سمانه

در هنگام آتش سوزی چه کنیم ؟

حادثه خبر نمی کند، همیشه برای مقابله با آتش سوزی آماده باشیم. آتش عامل مخرب مهمی است که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، باعث خسارت های زیاد مالی و جانی می شود و با بسیاری از سوانح همراه است. آتش سوزی هایی که به دنبال زلزله، سیل، انفجار و یا سایر سوانح و حوادث ایجاد می شوند اغلب بیش از سانحه اصلی ویرانی به دنبال دارند.

رعایت نکات ایمنی قبل از وقوع آتش سوزی

اصل دوری مواد قابل اشتعال از وسایل آتش زا را در تمام تاسیسات و مکان های مسکونی و حتی معابر عمومی رعایت کنید. برای خرید خانه ساختمان هایی که دارای درب خروج اضطراری هستند را انتخاب کنید. حداقل دو راه برای خروج اضطراری از ساختمان تعیین شود. مکانی را در خارج از خانه تعیین کنید تا بعد از گریز یکدیگر را در آنجا بیابید. برنامه خروج اضطراری و گریز از آتش را حداقل دو بار در سال در کنار دوستان و اعضای خانواده تمرین کنید. حتما هنگام خروج از محل شیر اصلی ورود گاز به ساختمان را ببندید.

برای باخبر شدن از آتش سوزی احتمالی به دود، حرارت یا شعله توجه کنید. کپسول آتش نشانی مناسبی در منزل داشته باشید و در مورد نحوه استفاده از آن آموزش ببنید و به اعضای خانواده نیز آموزش دهید. در ساختمان های بزرگ از سیستم خاموش کننده اتوماتیک حریق استفاده کنید.

از انباشتن مواد آتش زا، به ویژه در نزدیکی منابع حرارتی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث آتش سوزی شود. از نگهداری مایعات و گازهای قابل اشتعال در منزل خودداری کنید، در صورت لزوم این مواد را در ظروف خاصی در ساختمان قرار دهید.

در هنگام آتش سوزی چه کنیم ؟

در هنگام آتش سوزی چه کنیم ؟

با اعضای خانواده خود در مورد این که حین آتش سوزی چه کنید صحبت کنید و راهکارهایی را ارائه بدهید. در ساخت و انتخاب محل سکونت خود ایمنی ساختمان در برابر آتش سوزی شامل نوع مصالح ساختمانی، اسکلت ساختمانی و اجزای ساختمانی بنا را مورد توجه قرار دهید. چوب و عایق ها، مواد پلاستیکی، فایبر گلاس و نظیر آن ها قابل اشتعال هستند در مقابل، گچ، شیشه، خاک، سنگ، آجر نسوز غیر قابل اشتعال هستند. خود، خانه و خانواده تان را در برابر آتش سوزی بیمه کنید.

هنگام وقوع آتش سوزی چه کنیم؟

هنگام وقوع آتش سوزی به هیچ وجه وارد ساختمان آتش گرفته نشوید سعی کنید با گروه آتش نشانی بیشترین همکاری را داشته باشید و از سر راه آن ها کنار بروید. اگر اعضای خانواده یا همسایه تان داخل ساختمان باقی مانده است سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و بگذارید گروه امداد و نجات وظیفه خود را در خونسردی انجام دهند. اگر داخل ساختمان هستید و آتش سوزی رخ می دهد در اولین فرصت خود و خانواده تان را از ساختمان خارج کنید.

اگر داخل ساختمان در حال آتش سوزی به دام افتاده اید :

سعی کنید خود را با پتو بپوشانید سعی کنید از استشمام دود خودداری کنید به محلی بروید که از دود و آتش دور مانده است، در صورت دسترسی به آب بر پارچه ای مقداری آب ریخته و سعی کنید با آن پارچه تنفس کنید. اگر فکر می کنید به زودی تیم امداد و نجات شما را نجات می دهند سعی کنید در و پنجره را بسته و فضای خانه را خفه کنید چون اکسیژن رسانی باعث افزایش حریق می گردد، اما اگر از نجات مطمئن نیستید و یا فکر می کنید در فضای خفه خانه، خفه خواهید شد در و پنجره ها را باز بگذارید.

در اسرع الوقت به اتاق پنجره داری که آتش نگرفته است بروید و با پتو، فرش یا پارچه هایی که پیدا می کنید زیر در را ببندید تا دود وارد اتاق نشود سپس از طریق پنجره تقاضای کمک بنمایید. اگر افراد متوجه تقاضای کمک شما نمی شود و صدایتان را نمی شنوند با کمک پارچه سفیدی سعی کنید تقاضای کمک نمایید، در صورت دسترسی داشتن به تلفن، موبایل سعی کنید با آتش نشانی و یا فردی که فکر می کنید سریع تر می توانید ارتباط بگیرید تماس حاصل کنید و موقعیت خود را شرح دهید.

در انتها سعی کنید خونسردی خود را کنترل کنید و در آرامش نفس بکشید و از تقلای بیش از حد خودداری کنید باعث افزایش سوخت و ساز شما می شود و  نیاز شما به اکسیژن را افزایش می دهد. شعله های آتش را می توانید با نمک، شن، پتوی نمناک خفه کنید.

 

   همچنین بخوانید:  درمان سوختگی های خفیف

 

   برای نجات مصدومان چه کنیم !؟

  • مطمئن باشید هر تلاشی که می کنید جان خود را به خطر نمی اندازید. سعی کنید تا حد امکان این کار را به آتش نشان ها بسپارید زیرا تجهیزات کاملی (شامل ماسک، لباس ضد حریق و ..) در اختیار آن هاست.
  • اگر مجبور هستید داخل ساختمان بروید طنابی به دور کمر خود ببندید و داخل ساختمان شوید.
  • سعی کنید ماسک یا پارچه ی نمناکی نیز برای تنفس کردن با خود همراه داشته باشید.
  • از افرادی که در بیرون ساختمان هستند بخواهید هر چند دقیقه یک بار طناب را بکشند و از وضعیت شما با خبر شوند، با آن ها هماهنگ کنید که در صورت خطر طناب را شل خواهید نمود.
  • در داخل ساختمان دنبال فردی که به دام آتش افتاده باشید و در صورت پیدا کردن او سریعا از ساختمان خارج شوید.

در داخل ساختمان اگر متوجه شدید اتاقی یا واحدی داغ است از ورود به آن اتاق یا واحد جدا خودداری کنید زیرا احتمال خارج شدن از آن اتاق بسیار کم است، در صورت داغ نبودن اتاق چند نفس عمیق بکشید و وارد منطقه مد نظر خود شوید. صورت خود را با دستمال خیس بپوشانید و آرام حرکت کنید. در صورت استنشاق بوی گاز سریعا از آن منطقه بیرون بروید احتمال انفجار بسیار بالا است. همچنین می توانید به صورت چهار زانو از اتاق ها بازدید کنید هوای گرم و دود بالا هستند و در صورت نشستن می توانید بهتر تنفس کنید زیرا هوای تمیز بیشتری در کف اتاق ها قرار دارد.

اگر لباس مصدوم سوخته و به پوستش چسبیده باشد سعی نکنید لباس را از او جدا کنید در غیر این صورت لباس آتش گرفته او را خاموش کنید و سریعا به محیط باز بروید. در صورت قطع شدن تنفس مصدوم سریعا به او تنفس مصنوعی بدهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن آرگان را با خواص مرطوب کننده طبیعی پوست، ضد چروک پوست و جوان سازی صورت، درمان پوست خشک صورت، درمان جوش صورت، لایه برداری و پاک سازی پوست، درمان ترک بارداری، ضد آفتاب طبیعی، رفع التهاب پوست بعد از اصلاح و اپیلاسیون، درمان شوره سر، نرم کننده بعد از حمام، محافظت از مو در برابر حرارت، مراقبت مو در زمان شنا، درمان ریزش مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0